Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

11 inlägg 4817 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Robert.l  
#720370 Hej hej.
Kan, bland annat, ingenting om motorsågar men som med så mycket annat får man lov att lära sig när man har lämnat innerstaden.

Fick ärva en Jonsered 520sp. Startade och gick fint men sågade för dåligt pga att kedjan var slut. Sagt och gjort tog och införskaffade nytt blad och ny kedja och började plocka isär lite när jag ändå var i farten. Otroligt skitig! Men rengjorde allt som var någorlunda enkelt, i med nytt stift, monterade ihop fel ett par gånger men till slut var allt ett paket igen.

Går enligt mig helt okej! Går rent och fint när man varvar ur och såga är inte längre ett problem med fräsch kedja!

Nu ett par frågor!
Vilken årsmodell är det? Jag tolkade skylten som 96 samtidigt när jag läser online får jag intrycket att sågen inte ens producerades då?

Den lilla svarta kabeln som kommer ner där drivningen sitter. Vad gör den? Ska den se ut såhär?

Kommer ha fler funderingar men detta var det spontana 😂



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Joakim S  
#720380 Även om märkplåten ser lite märklig ut för mig, så skulle jag tro att det är en 83:a.

Slangen som sticker ut är tankavluftningen och den ska se ut så.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

totte  
#720381 Stämmer att det är avluftningen. Det är ett metallfilter som syns, släpper in luft och hindrar bränsle att skvätta ut.

Gjordes 1980 - 1984. 84:orna brukar ha en annan skylt och annan form på numret och årtalet präglat, så tidigare än så.

Ed: Även 83:or har den senare formen av serienr så 80 - 82 gissar jag. Äldre nr är Jonsereds, nyare Elektrolux, som köpte upp vid den här tiden.

Tror ditt nr är 3003196. Kan skymta en svagt präglad etta. Numret säger alltså inget om årtalet.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Williamm  
#720384
totte skrev:Tror ditt nr är 3003196. Kan skymta en svagt präglad etta.

Ja, det är en etta där mellan 3 och 9.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720633
totte skrev:Ed: Även 83:or har den senare formen av serienr så 80 - 82 gissar jag. Äldre nr är Jonsereds, nyare Elektrolux, som köpte upp vid den här tiden.

Electrolux köpte Husqvarna, Partner och Jonsered 1978 men det tog några år innan utveckling och produktion harmoniserats.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

totte  
#720701 Stämmer, jag var lite oklar där om uppköpet. Det var rätt rörigt med olika nummerserier och olika skyltar, innan de hade genomdrivit ett enhetligt nummersystem för samtliga produkter.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720738 Det var mer komplicerat än så. De modeller/project de startat på Jonsered, Partner, Husqvarna och de andra märkena Elux köpt var ju lite sent att påverka mer än ändringar, vilket är lite tur på många sätt annars hade vi nog inte fått se de där sågarna som blev riktigt bra i Jonsered 510 serien, Partner 500/5000 tex

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

totte  
#720754 520 SP är ett typexempel på hur en ren Jonsered-modell fortsatt, men med en ändring. Den är praktiskt taget identisk med 510 SP, utom handtagen. Bakre handtaget, separat upphängt, var en svag punkt på 510, särskilt i händerna på alltför hårdhänta. 520 fick sin handtagskontruktion från Partner som haft handtag och båge sammanbyggda ända sen första avvibrerade sågen.

Blev ju sen ett antal modeller med samma uppbyggnad, horisontellt delat vevhus.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Prästtorpar'n  
#731794 Sitter det samma motor i 510 och 520?
Jag hade en 510 på jobbet ett år (blev stulen), måste varit 1987, och har nu en 520, som jag dock ännu ej haft igång.
Minns att 510:an gick påtagligt stabilt och bra och var väldigt pigg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

totte  
#731808 Ja på det hela taget är det exakt samma motor. Kan vara skillnad på någon detalj, det är mer än jag vet. Har själv en 520SP, favoritsågen. Skall ha 8 kuggars drev för att komma till sin rätt.

Svag punkt, impulsslangen som ibland kan vika sig när den blir varm. Åtgärdas med att kränga en spiralfjäder på eller inuti slangens krök.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 Sp - Lite allmänna frågor

Hepo  
#731862 Hej tror att 510 har tilotson förgasare medans 520 har valbro hda

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).