Motorsåg och handhållet

Motor skuren på Stihl 241 C

20 inlägg 4611 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motor skuren på Stihl 241 C

Klea  
#720331 Köpte en Stihl 241 C för ett år sedan.

Har enbart använt Aspen som bränsle och jag är 100 % säker på det. Har nog bara kört upp max 15 liter bensin sen jag köpte den. Jag bor granne med skogen och är inte så fysiskt stark därför nöjer jag mig med en tank åt gången när jag är ute, sen lägger jag av för det tillfället. Förutom lite mindre upprensning av en skogsdunge i vintras och några enstaka träd i höstas har jag mest använt den till att barka vindfällor (för barkborrarna eftersom jag inte har möjlighet att ta ut dem ur skogen just nu). Då tar en tank ca 40 minuter för mig att köra upp.

Nu har den upprepade gånger stannat för mig efter ca 10 min körning och sedan inte kunnat startas igen förrän nästa gång jag tar ut den. Har lämnat in den hos Gårdsman där jag köpte den och nu säger de att motorn skurit. Garantin gäller inte för det, för de kan inte utesluta handhavandefel. Deras exempel på detta är att jag haft i fel bränsle eller att jag kört den för varm. Bränslet är jag säker på varit rätt. Kan jag köra den för hårt på bara en tank i taget? De säger att det kanske varit för varmt ute när jag kört, det får det visst inte heller vara för då gäller inte garantin och han jag talade med bad mig kolla instruktionsboken om det stod något där om temperaturen vilket det inte gjorde.

Jag är ingen motorsågsexpert så jag behöver lite input här. Vad kan jag ha gjort fel och vad kunde jag ha gjort för att undvika detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

JensSkoog  
#720334 Tråkigt, @Klea :((
Märkligt att den ska vara skuren efter sådan användelse.
Enda jag undra på är om du har ställd intaget av luft om till sommardrift.
I instuktionsboken står det:
Vid temperaturer över +20 °C
Var noga med att sätta tillbaka
spjället i läge s (sommardrift) –
annars finns det risk för störningar i
motorgången p.g.a. överhettning

Skulle väl tro att Gårdsman i Jönköping har kollat det. Ser på
nätet att de får bra omdöme.
Vet inte hur vädret har varit hos dig i Jönköping i sommar, men
här har vi lite för varmt för småmaskiner.
Men, det ska väl inte vara så att det kan säga att de inte kan utesluta att du har gjort fel - skulle väl heller vara så att de säger vad du gjort fel, men jag är ingen juridik-expert. Du får inte ge dig, men ta den dit igen, och be om en bättre förklarning på vad du gjort fel.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

halvproffs  
#720339 Tråkigt! Enda sättet att ta reda på orsaken till skärningen är väl att plocka ner sågen?
Kan ju vara att den är felmonterad.
Tycker att säljaren kunde göra det istf att bara skuldbelägga köparen.
En 550 skar för mig efter 2timmar men det var inga problem att få en ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720340 Du kan ju fråga om de har prov tryckt sågen för en del har varit otäta i vevhuset. Hur tyckte du att sågen gick när du använde den, stabil tomgång, svarade den bra på gas?

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720342 Känner inte till Gårdsman men låter ner som varuhus likt Granngården än en återförsäljare med verkstad vilken borde ha annat förfarande och mer definitivt svar.

Man ser lite i sågen vad som hänt även om man inte ser allt kanske.
Är det bränslet som inte haft smörja skär de runt om hela kolven. Bränslet kan testas och det går att se även om den är nytankad, tom eller mitt emellan.
Överbelastning, övervarvning är ofta bara avgassidan och likaså om de gått lite magert.

Hur mycket har den gått?
Har den inte gått rätt från början?
Var köptes den?

Oftast när det är monteringsfel går de inte eller inte rätt. Är det nåt litet märks det vid leverans servicen och uppstarten innan du får den i händerna.

Vill man ha reda på vad som hänt går det att trycktesta, felsöka och spekulera i all oändlighet.
De ska påvisa garanti om sånt förfarande ska ske. Ev kan de ta diskusionen med Stihl och se om de vill undersöka mer men nån får stå för kostnaden för felsökning, vilket ingen vill om det inte är "deras" fel, så klart.

Vissa modeller som strular mycket som 550 tex är oftast lättare då det är kända fel som är lättare att påvisa för åtf mot tillverkare och lättare för åtf att hitta i sågen.

Allt är bra tills det strulat. Sen är inget bra.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

johan eriksson  
#720349 Gårdsman har både butik och egen verkstad. De flyttade ganska nyligen sin verksamhet från Vimmerby till Jönköping.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Kjell_  
#720352 Kan det kommit in vatten med bränslet? Tex regnat vid tankning..

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Klea  
#720390 Tack för all input.

Eftersom jag är nybörjare med motorsåg och ingen mekaniker har jag inte ens tänkt på spjället förrän igår när jag läste det i instruktionsboken. Sågen är kvar på Gårdsman så jag kan inte kolla inställningen, men de sa inget om att det var fel heller. Jag har i alla fall aldrig ändrat den till vinterläge, det är ju ifall den var inställd på det från början.

Den har faktiskt varit stabil och svarat bra på gas fram till i sommar, åtminstone som jag tycker.

Det är Gårdsman jag köpt den på. Det är inte de som säger att garantin inte gäller. När jag sa att jag enbart använt Aspen och bara kört kortare pass kontaktade de Stihl och fick meddelandet att garantin inte gäller.

Jag är tveksam till att jag fått vatten i tanken. Det har väl börjat regna någon gång när jag varit ute, men jag kan inte minnas att jag gått ut i regn.

Undrar fortfarande hur jag ska tänka när jag sågar. Kan jag ha kört för hårt? När jag barkar är det ju mycket full gas och inte jättemycket vila mellan skären. Kan det vara för mycket för sågen en varm dag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Williamm  
#720391
Klea skrev:Undrar fortfarande hur jag ska tänka när jag sågar. Kan jag ha kört för hårt? När jag barkar är det ju mycket full gas och inte jättemycket vila mellan skären. Kan det vara för mycket för sågen en varm dag?

Det finns en risk att det är det. Men det brukar vara vedkapning som tar kål på de mindre sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

JensSkoog  
#720426 Nu är MS241 en proffsåg som ska hålla lite hårdkör.
Jag har körd min båda i stäng kyla och senast nu i 25+ på vedbacken i kapning av grov, halvtorr bok, och det har sågen inte jamrat över alls. Men, jag körer bara på Stihl Motomix, men jag har ju aldrig hörd att det är enda tillåtna bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

johan eriksson  
#720435 Nej, att avfärda garanti bara för att den är körd på Aspen låter märkligt, särskilt om det inte är inskickat bränsleprov.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Mossebo  
#720449 Har kört minst 100 liter aspen genom min. Tycker fortfarande den bara går bättre å bättre.
En fantastisk såg som kommit lite i skymundan. Stå på dig. Sthil borde stå för detta.

Avatar Fallback

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

masyngel  
#720453 Löjligt, är sågen gjord av rosor och små änglar?

Det är en proffsåg. Din åf är värdelös.

Om du inte tankat diesel och kastat sågen i bäcken varje kväll, så kan de inte säga detta!

15 timmar i Sverige, extremt?

Stå på dig, Sedan köper du en husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Williamm  
#720454
masyngel skrev:Löjligt, är sågen gjord av rosor och små änglar?

Det är en proffsåg. Din åf är värdelös.

Om du inte tankat diesel och kastat sågen i bäcken varje kväll, så kan de inte säga detta!

15 timmar i Sverige, extremt?

Stå på dig, Sedan köper du en husqvarna.

Motsvarande hva i den storleken (543xp) hade inta gjort bättre ifrån sig. Men något måste varit något fel från början, 241 är inte en dålig såg.

Användarvisningsbild

Re: Motor skuren på Stihl 241 C

Klea  
#720477 Låter som jag behöver prata med Gårdsman och be dem ta diskussionen med Stihl igen (för det är de som säger nej).
Annars blir det att punga ut med 3 700 kr, men det blir nog Husqvarna nästa gång.

Att jag valde Stihl denna gången var för att det är en relativt stark såg, men inte så tung. Husqvarna hade tyvärr inte någon motsvarighet där som jag hittade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).