Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585267 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

johan eriksson  
#720186 Var det med någon OK48.00 i paketet? (Kommer inte ihåg vad jag skickade), i så fall, börja med den tills du tycker det funkar hyffsat. Resten du fick är mer lättsvetsade 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#720191
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.


För att vara första gången så är det inte alls illa gjort. Jag hade inte gjort det bättre och med övning så blir det ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720197
johan eriksson skrev:Var det med någon OK48.00 i paketet? (Kommer inte ihåg vad jag skickade), i så fall, börja med den tills du tycker det funkar hyffsat. Resten du fick är mer lättsvetsade 😉

Nä, det paketet har jag inta vågat öppna än, det var så fint förpackat.
Det är någon okänd pinne som följde med svetsen. ca1,5.. grov.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720198
ananders skrev:
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.


För att vara första gången så är det inte alls illa gjort. Jag hade inte gjort det bättre och med övning så blir det ännu bättre.

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#720199
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.


Det duger till den som ska ha det brukar jag tänka.

En sak skogsforum har lärt mig är att utbildning i motorsåg är jävulens påfund men ska du svetsa ett ben på en gryta ska man ha minst alla licenser som finns. Jag visar aldrig nån bild på svetsar längre så du är tuff som gör det

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720200
Vardon skrev:
Det duger till den som ska ha det brukar jag tänka.

En sak skogsforum har lärt mig är att utbildning i motorsåg är jävulens påfund men ska du svetsa ett ben på en gryta ska man ha minst alla licenser som finns. Jag visar aldrig nån bild på svetsar längre så du är tuff som gör det

Men jag vill visa hur det blir så jag får veta i vilken riktning jag ska öva.
Detta är det bästa jag lyckats med hittills.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#720208 Att alls svetsa ihop 1 mm gods med pinne så det håller är knepigt nog. Mycket få lyckas göra det snyggt också. Att göra det när man är alldeles nybörjare är rent osannolikt bra. Ett omdöme av typ "ser ut som skit" är en riktigt grinig kommentar, som man enbart vore berättigad till om man har att visa upp något som ser bättre ut.

Bra jobbat williamm!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720213
williamm skrev:
johan eriksson skrev:Var det med någon OK48.00 i paketet? (Kommer inte ihåg vad jag skickade), i så fall, börja med den tills du tycker det funkar hyffsat. Resten du fick är mer lättsvetsade 😉

Nä, det paketet har jag inta vågat öppna än, det var så fint förpackat.
Det är någon okänd pinne som följde med svetsen. ca1,5.. grov.

Jag tror att det är en 6010

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#720214
williamm skrev:
Vardon skrev:
Det duger till den som ska ha det brukar jag tänka.

En sak skogsforum har lärt mig är att utbildning i motorsåg är jävulens påfund men ska du svetsa ett ben på en gryta ska man ha minst alla licenser som finns. Jag visar aldrig nån bild på svetsar längre så du är tuff som gör det

Men jag vill visa hur det blir så jag får veta i vilken riktning jag ska öva.
Detta är det bästa jag lyckats med hittills.
1626718446__mg_8592.jpg

Den vänstra har du gjort extremt bra. 👍
Höger är oxå bra men eftersom du la upp 2 så måste man ju välja en. 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720216
Erre skrev:
williamm skrev:
Vardon skrev:
Det duger till den som ska ha det brukar jag tänka.

En sak skogsforum har lärt mig är att utbildning i motorsåg är jävulens påfund men ska du svetsa ett ben på en gryta ska man ha minst alla licenser som finns. Jag visar aldrig nån bild på svetsar längre så du är tuff som gör det

Men jag vill visa hur det blir så jag får veta i vilken riktning jag ska öva.
Detta är det bästa jag lyckats med hittills.
Bilagan $matches[2] finns inte längre

Den vänstra har du gjort extremt bra. 👍
Höger är oxå bra men eftersom du la upp 2 så måste man ju välja en. 😉

Tack! Jag vågade inte göra längre sömmar fall det skulle gå fel, det är en hel plåtbit med "måskit" innan

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#720218 Så man lär sig 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#720223 William. Du gör det jättebra med svetsen. Kör på med din inställning. Super bra gjort. 👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720224
fendt311 skrev:William. Du gör det jättebra med svetsen. Kör på med din inställning. Super bra gjort. 👍👍👍


Tack!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#720234

Yngsta sonen fick utöva maskinkonst!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#720271 😀 Grävmaskin är en av bästa för nybörjare.
Förvånads fort lär ungdomarna sig köra. 👍

😉 Har du varit utanför 4G nätet, macho? Vi har sett inga sommarstuga bilder ( om den här nu inte var en sån..)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).