Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99596 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

80-90  
#720083
Sjögården skrev:Visst är det så, man bygger upp en relation med inköparen och avverkningslaget. Man förstår varandra och hur man tänker och vill ha det.
Sen har ju stormarna och barkborreskadorna vi haft väldigt tydligt visat att det är bra att ha en långsiktig syn på vem man handlar med.
Är i princip nöjd med mina relationer med Södra men ifrågasätter inte dem som väljer en annan strategi.
Periodvis hade det gett en hel del mer pengar att stämpla rotposter och träffa rätt i konjunktursvängningarna med sågverken i området.
Men sympatiserar med upplägget att äga en liten del av skogsindustrin genom medlemskapet och då är det naturligt att det mesta av virket hamnar där både i hög och lågkonjunktur.
Men är just nu väldigt frågande till om strukturomvandlingen i sågverksbranschen lett till alldeles för låg konkurrens om timret.
Inte normalt och heller inte bra att pengarna stannar hos skogsindustrin när vinsterna har ökat dramatiskt.
Visst får vi del av vinsten i efterhand men i många fall används inte de pengarna till skogsgårdens bästa och mycket sitter kvar till bouppteckningen.. 😉

+1 på det

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Vedproducent  
#720084 Börsbolagen är ju skyldiga att redovisa en omvänd vinstvarning så aktieägarna vet vad dom ska vänta sig även i medgång. Kunde ju vara något för Södra att ge en hint om var efterlikviden beräknas hamna på timret eller hur man ser på saken. Nu säljer nog många till privata i stället som ju delar ut förlikvid i stället och då vet man vad man får betalt.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#720087
Vedproducent skrev:Börsbolagen är ju skyldiga att redovisa en omvänd vinstvarning så aktieägarna vet vad dom ska vänta sig även i medgång. Kunde ju vara något för Södra att ge en hint om var efterlikviden beräknas hamna på timret eller hur man ser på saken. Nu säljer nog många till privata i stället som ju delar ut förlikvid i stället och då vet man vad man får betalt.


Ja, eller på något sett nu efter Q2 ge någon hint om det i alla fall. Problemet kan vara att de "lovar" en sak men sen gör något annat.

Men som jag skrev igår - om dessa siffror håller i sig och kanske även ökar så bör efterlikviden också slå nytt rekord. Att sälja till Södra ska vara ömsesidigt annars ser jag ingen anledning att fortsätta med skogsägarföreningar.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720088 Styrelsen har tidigare angett en långsiktig strategi kring resultatdelningen där man inte vill se för stora skillnader i efterlikvid mellan år då det bland annat ställer till det vid årskiftet eftersom leveransdatum avgör på vilket år som efterlikviden beräknas.
Sen är tanken att det skall vara något så när förutsägbart.
Men detta året borde rimligtvis ställa det mesta under diskussion så försök kontakta någon förtroendevald och framför din åsikt.
Jag gör nog detsamma.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Torbjörn Johnsen  
#720100 Frågan är hur hög rekordutdelning det krävs för att det ska motsvara ett rimligt timmerpris i dagens läge? Efter rekordåret 2018 gjordes det en rekordutdelning (Södras rekordutdelning beslutad av stämman) och den innebar vad jag kan förstå efter att ha läst i den länkade artikeln 10% på bruttovärdet av levererat rundvirke som inmätts under 2018. Det skulle motsvara 73 kr extra per m3fub grantimmer enligt dagens prislista (Värögran 22-37,9 cm, Jönköping 2021-07-19).

För att efterlikviden ska ge ett grantimmerpris motsvarande vad man kan få på marknaden i dag i Götaland så är väl frågan om det ens räcker med 20% efterlikvid på timmervärdet?

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720119 Det enda rimliga vore att höja timmerpriset efter semestern men då möter vi en annan diskussion från dem som levererat första halvåret och känner att de gjort en dålig affär under första halvåret.
Mötte en skogsägare som tecknade en avverkning i våras som skall huggas till vintern.
Han var 1. Sur över att priset stiger
2. Bekymrad över att det kan bli angrepp i den kontrakterade skogen med sortimentsvandring från timmer till brännved över sommaren.
3. Irriterad över att inköparen pressat på och pekat på risker med att vänta.
Det är inte lätt i denna rörliga värld.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720123 Kan förresten inte påminna mig om att Södra haft åtskillnad på efterlikviden för timmer och massaved. Om jag minns rätt drevs frågan om att ha en högre efterlikvid på massaved än timmer under alla år som Södra Cell har stått för vinsten.
Men det blev inget den gången i alla fall.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

mappe70  
#720164 Södra kommer ge en efterlikvid på 10% på alla sortiment och resten blir utdelning på insatser upp till 45-50% av resultatet.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

mappe70  
#720167 När sågverken gick back och massabruken stod för vinsten fick man samma efterlikvid för timmer som för massaved. Att det skulle bli högre efterlikvid nu för timmer när sågverken gör något högre vinst än massabruken kan ni glömma.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720256
mappe70 skrev:Södra kommer ge en efterlikvid på 10% på alla sortiment och resten blir utdelning på insatser upp till 45-50% av resultatet.

Mycket talar för att det är strategin även i år.
Till Södras nackdel får man säga att man alltid höjer sent i konjunkturen.Till Södras fördel däremot är att man också håller ut längre innan man sänker priserna.
De skogsägare som säljer mycket rotposter brukar komma till Södra i slutet av varje konjunkturcykel,
om de måste hugga förstås.
Bra strategi för skogsägaren och inköparna vill ju göra affärer även i nedåtgående konjunktur.. 😉

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Torbjörn Johnsen  
#720266 Sveaskog verkar vara säkra på högre timmerpriser i höst. I alla fall om man utgår från vad de skriver i sin Q2-rapport: Även Sveaskog missar Corona-boomen Q2 2021

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sommar  
#722042 Tror det skulle gå att få acceptans för att uppvärdera råvaran i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi ligger bättre till än betongbranschen till exempel :)
Det kommer att finnas ett stort behov av förnybar råvara, men jag tror inte vi får mer betalt för virke om vi inte jobbar för att det ska bli så. Så en diskussion om vilka vägar som skulle kunna finnas vore intressant.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Axel w  
#722085 Har i dag skrivit på Rotpost timmer 1150 kr/fub för timmer (16 cm) resten skall skotas ut och ligga vid bliväg för 110 kr Fub.
Ektimmer Kärs
Bokkubb
Bokmassa
Björkmassa
Granmassa
Barrmassa
Barkborre (1600)
Energived.

ATA köpte posten,
Södra får resten
totalt 1580m3 enl Hushållningssällskapet
Senast redigerad av Axel w mån 02 aug 2021, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Axel w  
#722086 Har jag gjort en god affär får ni övriga bedömma, ca 70/30 va det gäller timmer förhållande till resten, del av fastighet inköpt 1995 för ca 280 kr/ skogskubikmeter

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

mappe70  
#722087 Då blir Södra glada om de får resten🧐😃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).