Motorsåg och handhållet

Utombordare?

48 inlägg 5651 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utombordare?

Hepo  
#719929 Hej det är tcw3 autbordoil man ska tror aspen har en sådan, det står i motor å röjsågs användarböcker att man inte får ha sådan olja.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719946 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719949
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:2 T båtmotorer som är vattenkylda går kallare än en motsvarande luftkyld motor så en 2 T alkylat fungerar utmärkt i en sådan motor.. 🙂

Sägs att temperaturen blir så låg i en utombordare att tillsatserna som har till uppgift att skicka ut förbränningsrester ur motorn inte funkar, så det finns risk att ringar och förbränningsrum beckar igen.
?
Så därför bör man köra utombordare på marin tvåtakt.

Jag tänkte närmast på Williams lilla ” yamageting ”.. 😀 jag körde själv en 4hp penta på Aspen 2T i många år och den gick fint och rent hela tiden. Å andra sidan så skulle jag aldrig utan möjligen till nöds köra min 30 hp Yamaha på annat än marin olja..🚤🌊🤔🙂

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719953
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:2 T båtmotorer som är vattenkylda går kallare än en motsvarande luftkyld motor så en 2 T alkylat fungerar utmärkt i en sådan motor.. 🙂

Sägs att temperaturen blir så låg i en utombordare att tillsatserna som har till uppgift att skicka ut förbränningsrester ur motorn inte funkar, så det finns risk att ringar och förbränningsrum beckar igen.
?
Så därför bör man köra utombordare på marin tvåtakt.

Jag tänkte närmast på Williams lilla ” yamageting ”.. 😀 jag körde själv en 4hp penta på Aspen 2T i många år och den gick fint och rent hela tiden. Å andra sidan så skulle jag aldrig utan möjligen till nöds köra min 30 hp Yamaha på annat än marin olja..🚤🌊🤔🙂

Nu är det ju så att det är en kunds maskin. Så jag vet inte om jag vågar rekommendera hen att köra på aspen 2t färdigblandad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719954 Kolla i databladet om oljan är både TC och TCW klassad vilket jag vill minnas är fallet med b.l.a startas 2T alkylat.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719957 Själv så har jag enligt min kompressorleverantör ett ” problem ” när det gäller vilket olja jag ska köpa till min högtryckskompressor.. 🤔 har man kört på mineral så ” krävs ” det en omfattande inre tvätt av kompressormotorn innan man byter till syntet. Men har man kört på syntet så skulle det gå bra att byta till mineral utan någon ytterligare åtgärd. Själv så tror jag att leverantören är ute och far efter mina stålar..🤑🤑🤑 då en mineral och syntet enligt en tvingande standard är fullt ut blandbara. Det enda som skiljer oljorna åt enligt manualen är att drifttiden på en mineralolja är 2000 timmar och 4000 för synteten.

Avatar Fallback

Re: Utombordare?

tallen100  
#719961 Jo man kan alltid gå från helsyntet till mineral, men åt andra hållet är det väl lite lurigare, eftersom helsynteten kan få gamla beläggningar att lossna.
Iof ungefär samma som vissa påstår händer om man går över till alkylat efter att ha kört på macksoppa, men det har jag gjort till och från utan några som helst problem 😉 👍
Senast redigerad av tallen100 sön 18 jul 2021, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719962 Som jag trodde så är Starta 2 T alkylaten blandad med en olja lämplig för både luft och vattenkylda motorer vilket inte är fallet med Aspen.. 👍 https://startaprodukter.se/produkt/star ... ensin-2-t/

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719964 Men jag har hört dåligt om startas alkylat också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719965
tallen100 skrev:Jo man kan alltid gå från helsyntet till mineral, men åt andra hållet är det väl lite lurigare, eftersom helsynteten kan få gamla beläggningar att lossna.
Iof ungefär samma som vissa påstår händer om man går över till alkylat efter att ha kört på macksoppa, men det har jag gjort till och från utan några som helst problem 😉 👍

Jag tror att det är den dubbla drifttiden för synteten som gör att min kompressorleverantör garderar sig genom att påstå att hela motorn måste tvättas innan byte från mineral till syntet. Ponera att leverantören vid en service på en kompressor byter från mineral till syntet utan att ha genomfört denna ” tvätt ” och att kompressorn vid en drifttid över hållbarheten för en mineral men inom hållbarheten för en syntet drabbas av smörjproblem, då kommer nog kompressorägaren att påstå att problemet uppstått p.g.a att tvätten inte utförts.. 😮
Senast redigerad av anersimyra sön 18 jul 2021, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719966
williamm skrev:Men jag har hört dåligt om startas alkylat också.

Tja, själv så bryr jag mig inte om vad som påstås i tid och otid utan gör mina egna iakttagelser genom att själv köra på b.l.a Startas alkylat.. 😀 på nätet finns lika många åsikter om oljor och bränslen som det finns internetanvändare. Jag har sedan alkylaten introducerades på marknaden använt samtliga märken och kört dessa utan några som helst problem, och det har ju gått några kubik genom mina maskiner genom åren.. 👍 🙂

Avatar Fallback

Re: Utombordare?

Axl  
#720025 Vad är det för skillnad på 2t oljan? Jag har kört både aspen och OKQ8 och kanske lite starta i våran gamla båtmotor och den har startat och gått utan service de senaste 30 åren.

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#720028
Axl skrev:Vad är det för skillnad på 2t oljan? Jag har kört både aspen och OKQ8 och kanske lite starta i våran gamla båtmotor och den har startat och gått utan service de senaste 30 åren.

tallen100 skrev:Sägs att temperaturen blir så låg i en utombordare att tillsatserna som har till uppgift att skicka ut förbränningsrester ur motorn inte funkar, så det finns risk att ringar och förbränningsrum beckar igen.
?
Så därför bör man köra utombordare på marin tvåtakt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

totte  
#720042
Axl skrev:Vad är det för skillnad på 2t oljan? Jag har kört både aspen och OKQ8 och kanske lite starta i våran gamla båtmotor och den har startat och gått utan service de senaste 30 åren.


Olja för vattenkylda motorer är optimerad för en betydligt lägre arbetstemperatur än oljan för luftkylda. Det är troligen mycket liten risk att köra en vattenkyld utombordare på olja för luftkylda. Tvärtom däremot är inte alls bra, oljan för vattenkylda tappar en del av sina smörjegenskaper vid högre temperatur.

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720147 Aspen har marin 2-T olja vilket är lämpligt för vattenkyld 2T.

För de få som har luftkyld båtmotor vill jag nog påstå vanlig är bättre val.
Det har mer med oljans temperatur begränsningar att göra än annat.
Klassningar hit o dit vet jag inte hjälper när motorn strular. Bättre o försöka undvika strul om det går.
Särskilt om man inte kör så många kubik om året. Prisskillnader är försumbara om det funkar bra.
En bra olja hävdade Yamaha förr skulle köras på 1%.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).