Motorsåg och handhållet

Utombordare?

48 inlägg 5601 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

totte  
#719691 Ibland syns och känns det tydligt i enlighet med det bodaedet sa.

Ibland ser man det inte ens. Hade problem med en domkraft, pumpade inte ordentligt, halva pumpslaget tog inte. Efter att ha kollat det mesta så bytte jag O-ringen. Den gamla såg fullständigt hel ut, inga skador, kändes normalt mjuk och elastisk. Men byte fixade problemet.

Så att, är man inte bergsäker och har man isär det så är det lika bra att byta O-ring.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719703
totte skrev:Ibland syns och känns det tydligt i enlighet med det bodaedet sa.

Ibland ser man det inte ens. Hade problem med en domkraft, pumpade inte ordentligt, halva pumpslaget tog inte. Efter att ha kollat det mesta så bytte jag O-ringen. Den gamla såg fullständigt hel ut, inga skador, kändes normalt mjuk och elastisk. Men byte fixade problemet.

Så att, är man inte bergsäker och har man isär det så är det lika bra att byta O-ring.

Jag tycker att det kändes en liten skillnad på vredet när jag bytt O-ring. Men den nya är lite tunnare och lita större diameter. Hopps det inte påverkar negativt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Björn T  
#719710 Hej. Tryck och vacuum testa, så har du svaret om det är tätt eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719714
Björn T skrev:Hej. Tryck och vacuum testa, så har du svaret om det är tätt eller inte.

Jag vet... Man jag har inte fått tag på en testare än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719727 Hej!

Nu har jag monterat och testat motorn. Den verkar funka bra! Jag ska kolla hur den går i drift i början på nästa vecka också.
Det jag gjort är:
1: bytt O-ringen.
2: rengjort lågvarvsmundstycket.
3: tagit isär och satt ihop den i gen (det brukar hjälpa)
4: bytt till Aspen.

Vilket som gjorde det vet jag inte. Så tack alla!

/Williamm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utombordare?

Hepo  
#719840 Hej william har du blandat egen olja för båtmotor i aspen? å du provkör i vattentunna hart att man måste det räcker med att startar den i luften så pajar impellern?

Avatar Fallback

Re: Utombordare?

tallen100  
#719845
Hepo skrev:Hej william har du blandat egen olja för båtmotor i aspen? å du provkör i vattentunna hart att man måste det räcker med att startar den i luften så pajar impellern?

Det är nog en myt. har provstartat många många gånger i luften, när dom stått länge bara för att se om den startar och då bara gasat ett par gånger, men inte kört den varm förstås.
Och inte har det blivit nåt haveri.

Men vattentunna bör man ju ha om man ska provköra och justera efter reparation, så den inte går varm...

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Joakim S  
#719848
williamm skrev:Hej!

Nu har jag monterat och testat motorn. Den verkar funka bra! Jag ska kolla hur den går i drift i början på nästa vecka också.
Det jag gjort är:
1: bytt O-ringen.
2: rengjort lågvarvsmundstycket.
3: tagit isär och satt ihop den i gen (det brukar hjälpa)
4: bytt till Aspen.

Vilket som gjorde det vet jag inte. Så tack alla!

/Williamm.

Bra jobbat👍😊

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Erre  
#719876 Man kan väl köra mjukglass som i sos. 😉

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719880
Hepo skrev:Hej william har du blandat egen olja för båtmotor i aspen? å du provkör i vattentunna hart att man måste det räcker med att startar den i luften så pajar impellern?

Jag testade den i vattnet på båten den ska till. Vad är det med oljan? Det har jag inte hört något om förut. Kan du förklara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utombordare?

tallen100  
#719887
williamm skrev:
Hepo skrev:Hej william har du blandat egen olja för båtmotor i aspen? å du provkör i vattentunna hart att man måste det räcker med att startar den i luften så pajar impellern?

Jag testade den i vattnet på båten den ska till. Vad är det med oljan? Det har jag inte hört något om förut. Kan du förklara.

Olika oljor till vatten och luftkylda motorer, oljorna har lite olika egenskaper, tex när det gäller temperaturer...

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

Williamm  
#719888
tallen100 skrev:
williamm skrev:
Hepo skrev:Hej william har du blandat egen olja för båtmotor i aspen? å du provkör i vattentunna hart att man måste det räcker med att startar den i luften så pajar impellern?

Jag testade den i vattnet på båten den ska till. Vad är det med oljan? Det har jag inte hört något om förut. Kan du förklara.

Olika oljor till vatten och luftkylda motorer, oljorna har lite olika egenskaper, tex när det gäller temperaturer...

Så den ska köra på aspen 4t med bätmotor-2t olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Utombordare?

tallen100  
#719891 Precis, du får blanda själv 👍

Användarvisningsbild

Re: Utombordare?

anersimyra  
#719894 2 T båtmotorer som är vattenkylda går kallare än en motsvarande luftkyld motor så en 2 T alkylat fungerar utmärkt i en sådan motor.. 🙂

Avatar Fallback

Re: Utombordare?

tallen100  
#719897
anersimyra skrev:2 T båtmotorer som är vattenkylda går kallare än en motsvarande luftkyld motor så en 2 T alkylat fungerar utmärkt i en sådan motor.. 🙂

Sägs att temperaturen blir så låg i en utombordare att tillsatserna som har till uppgift att skicka ut förbränningsrester ur motorn inte funkar, så det finns risk att ringar och förbränningsrum beckar igen.
?
Så därför bör man köra utombordare på marin tvåtakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).