Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585215 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#719755
JensSkoog skrev:Tack. Borde ju förstått det, men jag är ju norsk 8-|

Ja, 😉 men man glömmer ju bort det ibland, du skriver ju som du vore svensk.
Men vi förklarar vet du 😀

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#719759 Nu är huset "bestegat" hela vägen runt, så det går att
göra målarjobbet ute av solen genom dan.

Frun har målat det mesta, men när upp i höjden får jag ta
jobbet, men på trappstegan med räcke, vågar hos sig
nästan till toppen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Boman  
#719879 Idag anlände vi viltåkrar i skogen lite i senaste laget på sesången men det har inte hunnits med förens nu. Var tre stycken som hjälptes åt en masa gammal maskiner var himla sköj men varmt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#719890 Ca 300 liter diesel senare så blev dä en damm, gick på berg lite tidigare än va ja väntade mig men så är det med det

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#719906 Ingen liten damm du gjort eftersom det gått åt så mycket soppa.
Den kan du nog få stor glädje av längre fram, t.o.m kräftor kanske trivs i den.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#719909
Kallkällene skrev:Ca 300 liter diesel senare så blev dä en damm, gick på berg lite tidigare än va ja väntade mig men så är det med det


Måste du ha tillstånd för att gräva dammen räknas det som vattenverksamhet?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#719928
svampbob skrev:
Kallkällene skrev:Ca 300 liter diesel senare så blev dä en damm, gick på berg lite tidigare än va ja väntade mig men så är det med det


Måste du ha tillstånd för att gräva dammen räknas det som vattenverksamhet?


Restaurering, det är en gammal damm som är rensad och lite utvidgad, min farfar grävde den först på 50 talet så korna skulle ha bra tillgång på vatten.
Man anmäler till länsstyrelsen under 5 hektar, över 5 hektar så måste man söka tillstånd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720155 Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

masyngel  
#720163 Ser ut som skit, gör om, gör rätt.
Provar dig fram. Så är det.

Kom ihåg att jag är 40 år äldre än dig, käften och jobba på.

Du lär dig.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#720169 Lite väl hårdast ord masyngel. Från mitt perspektiv sett. Tänk på att det är en nybörjare vi pratar om. Gjorde själv svetsprov sista dagen förra veckan. Innan semester. Beror på att jag fick rycka ut till svets avdelning sista veckan. Eftersom dom var underbemannade. Sista Tim stängde vi produktion. Då passa jag på att göra svets provet. Dom sågar isär svets för att kontrollera genombränning. Anställningsnr är 1775 som vi måste märka svets provet med. Måste vara helt ok. För att få godkänt. Både vinkel, porer och genombränning. Undrar om du skulle få godkänt masyngel? Får se själv om det blir godkänt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#720170
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.

Ser bra ut William. Huvudsaken du gör ditt bästa och är nöjd. Inte lätt att köra med pinne. Men du ska veta att många här klarar inte av det du fixat. Tummen upp för att du är så duktig.👍👍👍👍👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720172
fendt311 skrev:
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.

Ser bra ut William. Huvudsaken du gör ditt bästa och är nöjd. Inte lätt att köra med pinne. Men du ska veta att många här klarar inte av det du fixat. Tummen upp för att du är så duktig.👍👍👍👍👍👍👍

Tack! Jag är glad att jag fick dem att sitta i hop i alla fall. Men jag glömde att borsta bort slaggen.

masyngel skrev:Ser ut som skit, gör om, gör rätt.
Provar dig fram. Så är det.

Kom ihåg att jag är 40 år äldre än dig, käften och jobba på.

Du lär dig.

Kom i håg att det inte är bara du här på sfo.. Andra kanske är intresserade.
Senast redigerad av Williamm mån 19 jul 2021, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#720174
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.

Gutt att vara igång. 👍

Leta fram några plattjärn som nästa test. Så hinner få lite tid med en pinne som brinner. Se vad som händer å hur det bär sig åt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Williamm  
#720175
Erre skrev:
williamm skrev:Nu har den stora dagen kommit. Jag har lagt min första svetsfog!

Som ni kanske redan har märkt så är jag inte den typen som övar på annat tills jag kan och sedan försöker på riktigt.
Utan jag börjar med det svåraste direkt. Så när hållare till främre stänkskärmen på cykeln gick av så tog jag den som förska objekt.

ca1mm metall av dålig kvalitet. Jag letade fram den tunnaste pinnen jag hade (vilken kom med svetsen) och försökte.
Den fastnade tre gånger på rad sedan funkade det. Jag testade mig fram till 25A (började på 60A..) och svetsade ihop den.
1626706802__mg_8587.jpg
1626706805__mg_8588.jpg
1626706805__mg_8589.jpg
1626706805__mg_8590.jpg

Hur tycker ni det blev? Jag är nöjd i alla fall. Det var lättare än jag trodde.

Gutt att vara igång. 👍

Leta fram några plattjärn som nästa test. Så hinner få lite tid med en pinne som brinner. Se vad som händer å hur det bär sig åt.

Det ska jag göra.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#720182 Viktigaste är att svetsarna håller, med tiden blir svetsarna finare och finare. Blir bra det där 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).