Trädfällning (arborist)

Utrota asp

79 inlägg 115571 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Avslutat-02  
#567206 Fjolårets brandhärjade marker kanske är en bra plats för att få upp fina asp skogar?..
Asp är ju inte sämre än något annat trädslag. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Richard B  
#570488 Miljövänligt sätt är att du borrar 1 tums hål i stubben som är ca 35cm djup med 10cm mellanrum. så häller du i 85-145gr kaliumnitrat dvs salpetersyra i varje hål och fyller hela hålet med varmt vatten. Efter 4-6v så märker du att stubben är förmultnat och mjuk, du har skyndat på den naturliga nedbrytningen. Sedan kan du riva, gräva och hugga bort delarna. Därefter lägger du jord i hålet som blev. Är du osäker på om den är död så gör en liten eld där så lär en del brinna upp iaf. Salpeter/kaliumnitrat är basen i stubbortagningsmedel.
Såg nu att kaliumnitrat kostar 110:-/kg, lycka till. 🌲 👍 😉

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Göt  
#570611 Min morfar strök svavelsyra på stubbarna på 50 talet, fungerade bra

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570685
1560280829_img_20190301_121104.jpg

Jag högg asp för första gången i vintras. Det var några mindre dungar som stod till "ingen nytta" annat än biologisk mångfald.
Mycket av det skuggade gräsvallarna.
Den största dungen lämnade jag orörd till ca 40% och stararna som kom förra året återvände även i år. I övrigt sparade jag några enstaka.
Rotskott kommer jag nog få i duktiga tag.

Jag tycker det lönade sig över förväntan bra, jag var mestadels förkyld och delvis var marken svår. Men kubiksiffran ökade ändå fort och det var skönt att hugga hemomkring då jag oftast brukar hållas på en annan fastighet en mil bort.
Åker man bil så är det så många variabler som ska stämma, man ska helst vara nyskiten och mätt, det ska vara plogat, vädret och humöret ska vara bra, o.s.v. :lol:
Nu kunde man ju gå in och dricka om man var törstig.....nåväl.

55 fub massa á 290 kr och 13 fub (ja fub) timmer á 475 kr gjorde 22.000 kr
Mycket röta men ingen ohemula mängder vrak. Helt nöjd faktiskt!

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Richard B  
#570717 Kul att höra, asp är verkligen underskattat i Sverige 👍

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Benz0187  
#719555 Hej!
Väcker liv i denna tråden igen... =)
Jag ska rensa upp 2 ängar som blivit bortglömda i 10år. Tanken är att rensa upp låta detta va som en "sommar-äng". Vet att jag kommer behöva gå över den med röjsågen nån gång per sommar för att hålla det öppet.

Finns endel att avverka på denna ytan på ca 1,5ha. Har mååånga aspskott som nu är 3-4m, mellan 7-20cm grova. Kanske är 70-150st. + 10tal fullvuxna granar och några björkar.

Funderade på roundup först men det är så många så det blir ohållbart.
För dom stora stubbarna som blir efter träden tänkte jag testa att bränna bort dom. Men alla småstubbar vet jag inte riktigt hur jag ska hantera.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#719575 Du har ett evighetsjobb framför dig.
För att underlätta det "något" kan du pensla Roundup på varje större stubbe DIREKT efter att du fällt aspen.
Aspskott (rotskott) har en förmåga att bli meterhöga på bara ett år.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Benz0187  
#719577 Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Känns nästan övermäktigt.
Drömmen vore att öppna upp denna lägda/äng igen, få bort allt sly och hugga bort dungen med träd som står imitten, för att sedan hålla det öppet.

Har pratat med bönder i närheten om dom vill ha djur som betar men ingen är intresserad.
Får har jag testat innan och det går inte.

En tanke är att man tar en stor ruta varje år, kanske 30x30m, rensar sly, kör jordfräsen och planar ut marken så att man sedan kan köra gräsklipparn.
På sikt blir området för stort för stiga parken, då kanske man får köpa nått aggregat till fyrhjulingen eller något.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Benz0187  
#719578 Våran tomt/mark är avlång. Villan och ladugården ligger på en höjd längst ut till öster.
På andra sidan, längst till vänster finns det en vacker plats med en bäck som rinner tvärsöver.
Däremellan har vi den här sk. Ängen som bara växer och förstör.

Önskar öppna upp för att binda ihop tomten och utsikt mot bäcken.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

4x4  
#719590 Jag skulle borra ett hål i stammen på de största asparna säg 20 st och injicera roundup sedan vänta en månad eller tre.
Sannolikt så börjar aspslyn se trött ut samtidigt som de injicerade träden. Sedan göra om samma sak igen på nästa 20 största osv..
Här egen erfarenhet av detta då jag ofrivilligt lyckades avdöda en hel backe med asp genom denna metod med endast en handfull injeceringar.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Klausan  
#719627 Intressant tråd som du ger liv till @Benz0187. Jag har samma problem med asp.

År 2016 avverkade vi många asp längs en stammad ekskog.
1626416798_opstammet.jpg


Därefter har många rotskott uppstått, som växer mycket snabbare än ekarna och sprider sig i ekskogen.
1626416837_opvaekst_2.jpg

1626416813_opvaekst_1.jpg


Förra året borrade jag hål i de gamla stubbarna av asp och hällde konc. Roundup in. Det dödade inte de nya rotskotten. Jag kommer att försöka skära ner lite asp och behandla stubbarna med Roundup istället. Vad är mixen av Roundup, @jannee?

Klaus
Danmark

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#719630 Jag avverkar asp vintertid, har då blandat 1/10 Roundup 2/10 glykol och resten vatten.
Täcker stubben, duschar med en duschflaska hela stubbytan (bara ett tunt lager).
MÅSTE göras direkt efter avverkning, fungerar INTE om du kommer nästa dag.
Vet inte om det är glykolen eller Roundupen som förhindrar nya uppslag men effektivt är det.
T.o.m. så effektivt att andra aspar som fått stå kvar ibland dör.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Heba  
#719680 Funkar även den nya Roundupen utan glyfosat?

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#719728 Troligtvis minimal effekt - eller ingen.
Ogräsmedel som med den naturliga fettsyran pelargonsyra, effektivt bekämpar alla typer av ogräs. Används med fördel BLAND buskar och träd, eftersom vedartade växter inte dör, även om bladverket kan skadas.
Diesel, glykol, klorin, batterisyra är andra medel som i viss mån dödar träd.
BARCLAY BIOGRADE innehåller glyfosat.
Dock måste du eller köparen ha licens.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Klausan  
#720588 Tack för svaret, jannee. Då ska jag slåss snart.

När jag sprayar jätteloka och parkslide använder jag Roundup Bio (360 g / l glyfosat), som blandas i förhållandet 5 dl roundup till 5 l vatten. Jag kommer att använda samma blanding till asp.

Klaus
Danmark

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).