Motorsåg och handhållet

Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

42 inlägg 18898 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka är era klantigaste "stensågningar" ?

swe#kipp  
#7196 Jag tror att jag toppade min idag :)
högg björkved med kompis idag, han körde ut lassen med fyrhjuling och vagn, efter ha kört ut första lasset så tyckte han att vi skulle korta stockarna lite dom tog i så väldigt uppför ett krön, visst sa jag inga problem och började korta av dom redan lastade stockarna, blev lite förvånad när det kom ett gnistsprut ,,,,, men tja så går det när man försöker kapa av centrum balken på en vedvagn med motorsåg 😡

Ohhh jag glömde att nämna att innan jag såg gnistsprutet så la jag lite extra tyngd på sågen eftersom det gick lite tyngre :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7198 Fällde ett år en björk med inväxt taggtråd och hittade ett bra läge för fällskäret tack vare de kvarsittande resterna. Fällningen gick bra och jag plockade bort de taggtrådsrester som stack ut.

Jobbar i samma område året efter och ser en löjligt hög stubbe. Den är ju lätt att kapa ner till normal höjd, så snabbt i med sågen på fullvarv . . . . . . :oops:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7201 Skulle ta ett par små björkar precis vid ett grindhål.

Grind stolparna stod kvar men ingen grind mer. Jätte fina granit stolpar.

Gissa vad jag gjorde!

Stolpen vann!

Avatar Fallback
Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7203 Hej
Var och högg med farsan i en hagkant för ett par veckor sedan. Farsan surnade till lite på mina "onödigt" höga stubbar så han skulle visa hur man gör....synd att de som satte upp stängslet för många år sedan glömde kvar sin hovtång intill trädet (den hade växt in i stubben)....gissa om det blev slött javascript:emoticon(':D')

/Agne

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7204 var som när vi körde med den beg stihl 026an vi köpt på blocket
så skulle farsan byta kedja och la den bak o fram
jävlar va han svor över att kedjan var slö.. xD
sen titta han på den "jaha ehm.. host " xD

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7207 Tror att Th leder :)

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7210 Hehe! stenar,järnbalkar,taggtråd,armeringsjärn mm mm! skulle kunna berätta hur mycket som helst! många svordomar har det blivit!! :lol:

Pgo jim: vad tycker du om 026an? att den vibrerar som en "dynapac" förstår jag! :D men förutom det? skämt å sido,jag funderar på att köpa en eller ett par beg 026 eller 260 som "slit å slängare"! har hört att dom "rullar på" för det mesta!! sånt gillar jag!! :D av ren nostalgi så är jag även lite sugen på en hva 238! såna fick vi nya på skogsskolan! :D sen körde jag med den ett par år efter skolan! så det hade varit skoj med en sån! den funkade vad jag kan minnas ganska felfritt! sen minns jag också att främre hantaget var jäkligt tunnt! eller har jag fel där? :roll:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7219 tycker att 026an (den vi köpte är ett renoveringsobjekt som ska säljas)
den går jävligt bra när den fungerar vårat ex är väll ett sånt ex som behöver rustas upp, för just nu så lagar man en grejj så kommer nästa

den gick som en skollad bärplockare när den fungera
gick tom bättre än min morbrors hva 350

är lite småsugen på att köpa en stihl för att ha två olika sågar

fördelarna han sa till mig i butik mot 55an var att 260n hade mindre vikt och ja tror de va mer effekt..

i vilket fall som helst tycker ja inte den vibrerar så hemskt mycket
tycker isåfall 353an vibrerar mer av de lilla jag kört

hade jag vart lite mer händig på sågar så hade jag nog försökt laga 026an

behövs nållager å massa sånt..

ärligt talat så är 026/260 en jädundrans bra såg för pengarna
om man köper ett bra beg exemplar eller en ny såg

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7254 Hej.Det finns alltid möjligheter att hitta stenar på de mest konstiga ställen.Jag sågar ner en flerstammig björk.Gissa om det ligger en sten i mitten av alla björkstammar ( hur kan den komma dit????)?Det blev ett fint märke i stenen iallafall med fullvarv. :D

cpt.Kirk

Användarvisningsbild
Christer j  
#7276 Är det aldrig någon kedjetillverkare som gjort en hårdmettalkedja som inte behöver filas typ som en hårdmetallklinga???

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7277 Jodå. Det finns, men det blir inte så vasst. Priset är inte o leka med heller.

Det finns renodlade betång kedjor med.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7279 mange kanske en dum fråga men, vem i helvete sågar betong me motorsåg?? borde ju bli damm som inte är utav denna världen som då sätter igen lufinttag m.m??

Avatar Fallback
eriksberg  
#7281
pgo_jim skrev:mange kanske en dum fråga men, vem i helvete sågar betong me motorsåg?? borde ju bli damm som inte är utav denna världen som då sätter igen lufinttag m.m??


Man använder vattenkylning, och vattnet binder även dammet..

Se:

http://www.husqvarnacp.com/node1552.aspx?nid=12785&pid=10747

/klas

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7285 den sågen finns inte i sverige va??

Avatar Fallback
eriksberg  
#7286
pgo_jim skrev:den sågen finns inte i sverige va??


Jodå, men har bara sett den i Partner "kostym".. :D

/klas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).