Skogsnyheter

The Plus, Världens miljövänligaste möbelfabrik byggs i Norge

2 inlägg 3267 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

The Plus, Världens miljövänligaste möbelfabrik byggs i Norge

Torbjörn Johnsen  
#719466 Strax innanför gränsen Sverige byggs nu en stor och spektakulär norsk möbelindustri upp i Magnor: Vestre Colour and Wood factory. Företaget Vestre säger att de bygger Världens mest miljövänliga möbelfabrik. Den byggs i limträ från Moelven och bygget är redan i gång. Arkitektfirman som ritat den stora och annorlunda industrianläggningen är danska BIG och de har bl a Googles huvudkontor i Kalifornien på referenslistan. Enligt Moelven kommer det att gå åt 2700 m3 limträ för att bygga anläggningen.

Vestre har som mål att visa att det går att bygga möbler på ett konkurrenskraftigt sätt i Skandinavien och att den nya möbelfabriken ska bli en arbetsplats i toppklass. Vestre har sedan tidigare en fabrik i Torsby, Värmland och den kommer att bli en vikltig kugge som leverantör av stål- och aluminiumkomponenter.

Utöver möbelfabrik kommer The Plus att innehålla ett besökscentra och kring fabriken blir det en stor temapark "Vestre Forest Camp" som förbinds med Magnors faciliteter. Målet är att dra besökare från hela Världen till Magnor.

Det här verkar ju onekligen som ett häftigt och framtidsorienterat projekt. Och i dagar som dessa med EUs 55-program så ligger det ju helt rätt. Helt klart läge för ett besök framöver.

Läs mer om The Plus på projektsajten som ni hittar här: https://www.theplus.no/en/
The Plus - Vestre Colour & Wood Factory blir "inklämt" i skogen i form av ett plus. Bild: theplus.no




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: The Plus, Världens miljövänligaste möbelfabrik byggs i N

80-90  
#719476 Skogen där fabriken byggs underröjde jag för ca 10 år sen !! Blir ett häftigt bygge !! Hoppas ni gör ett reportage därifrån när det drar igång

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).