Motorsåg och handhållet

Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

30 inlägg 4111 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719291 HeJ!
Har en 252RX år 2002 Och jag skall byta vevaxeltätning och måste loss med svänghjul- Är det någon som vet om det är vänster eller högergängat, muttern till svänghjulet alltså?

Mvh /Tompa



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719314
isak76 skrev:HeJ!
Har en 252RX år 2002 Och jag skall byta vevaxeltätning och måste loss med svänghjul- Är det någon som vet om det är vänster eller högergängat, muttern till svänghjulet alltså?

Mvh /Tompa

Vänstegängat: dvs gängas loss medsols. Eller så är det en kona med mutter, och då vet jag inte åt vilket håll muttern är gängad. Men jag tror samma.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719317 En enkel tumgel är att se åt vilket håll motorn snurrar när den är igång, syns enklast genom att se hur starthandtaget är placerat relativt motoraxeln. Då gängar man av kopplingen/muttern åt samma håll som motorn roterar. Motorsågar snurrar t.ex. medurs sett från kopplingssidan. Vitsen med detta är att kopplingen inte skall kunna gängas av om den är dåligt åtdragen och t.ex. kedjesågens broms slår till eller om röjsågens klinga fastnar.
Senast redigerad av th tis 13 jul 2021, 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719319 Inte alla snurrar åt samma håll.
Tumregeln om lossa med riktningen stämmer.
Man ser på starten och dess dekar, svänghjul som nämnts. Även vinkelväxeln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Joakim S  
#719321 Syns lätt här.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719327
Joakim S skrev:Syns lätt här.

Bra exempel! 240 är nämligen baserad på en motorsåg och går bakvänt. Har jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Joakim S  
#719329
williamm skrev:
Joakim S skrev:Syns lätt här.

Bra exempel! 240 är nämligen baserad på en motorsåg och går bakvänt. Har jag hört.

Jepp. Samma motorer som i Jonsered 2041,Husqvarna 40 och Partners motsvarande, som jag tror är 400.
Slängde ju på 50cc på min 240.
Senast redigerad av Joakim S tis 13 jul 2021, 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719330 Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719333
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?

Men de flesta röjsågar går motors, om jag inte missförstått något.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719336 Tack för alla svar, verkar sitta hårt och vill inte ge sig. Kan den vara limmad? Vill inte ta i för hårt heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719339
isak76 skrev:Tack för alla svar, verkar sitta hårt och vill inte ge sig. Kan den vara limmad? Vill inte ta i för hårt heller.

Knacka men ett "dorn" . Men utan kolvstopp. Dem brukar ge sig.
Jag kan göra en filmsnutt på det om du vill.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

isak76  
#719345 Tack Williamm. En filmsnutt på hur man gör vore uppskattat 😀 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

totte  
#719349
th skrev:Se där, man är aldrig för gammal för att lära. Justerat mitt förra inlägg :oops: och det finns väl ingen motorsåg som roterar moturs?


Nej inte moderna direktdrivna. Däremot en del gamla klumpar med kuggväxel, samt att det funnits några med vänstermonterat svärd som ju då blir moturs från kopplingssidan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Joakim S  
#719351
williamm skrev:
isak76 skrev:Tack för alla svar, verkar sitta hårt och vill inte ge sig. Kan den vara limmad? Vill inte ta i för hårt heller.

Knacka men ett "dorn" . Men utan kolvstopp. Dem brukar ge sig.
Jag kan göra en filmsnutt på det om du vill.

Men det är svänghjulet han ska ha loss. Inte koppling 🤔.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 252RX Lossa svänghjul

Williamm  
#719372
Joakim S skrev:
williamm skrev:
isak76 skrev:Tack för alla svar, verkar sitta hårt och vill inte ge sig. Kan den vara limmad? Vill inte ta i för hårt heller.

Knacka men ett "dorn" . Men utan kolvstopp. Dem brukar ge sig.
Jag kan göra en filmsnutt på det om du vill.

Men det är svänghjulet han ska ha loss. Inte koppling 🤔.

Det hade jag inte fattat, hela tråden till ingen nytta, nästan. Svänghjulet är vanlig gäng. Men jag gör film på båda i morgon.
@isak76 Går det bra om jag filmar på en motorsåg i stället, så slipper jag ta av röret på min 250rx.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).