Arbetskläder för skogen

Pfanner Protos Integral skyddshjälm

67 inlägg 66918 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

Ent  
#719165 Det är ju snart jul så man skulle kunna önska av tomten 😀. Vilket visir har bäst 'synbarhet' när det skymmer, är det det finmaskiga eller grovmaskiga?

Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

Jim_the_one  
#719212 Snörasskyddet får man trycka/klicka fast. Enkelt när man lärt sig tekniken. Svårare att ta loss vill jag minnas.
Har dock inte använt skyddet på bra länge. Har haft min protoshjälm så länge att det snart är dags för nummer 2.
Jag kör med det finmaskiga får jag solen i ögonen så är det ändå dags att gå hem.

Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

Ent  
#719221
Jim_the_one skrev:Snörasskyddet får man trycka/klicka fast. Enkelt när man lärt sig tekniken. Svårare att ta loss vill jag minnas.
Har dock inte använt skyddet på bra länge. Har haft min protoshjälm så länge att det snart är dags för nummer 2.
Jag kör med det finmaskiga får jag solen i ögonen så är det ändå dags att gå hem.


OK, tackar. Nu tänkte jag mer på när solen redan ramlat nedanför horisonten, när man bara ska göra det den där sista kvistningen innan man lastar på vagnen och puttrar hem med hjulingen. Vissa moderna visir ska visst vara bättre i den situationen och man gissar väl att det grovmaskiga är bättre, men jag brukar ju ha fel?

Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

Jim_the_one  
#719359 Det är nåt skydd/färg på visiret som ska dämpa reflexer vill jag minnas. Men spontant känns det som att det grovmaskiga skulle vara bättre ur den synvinkeln. Har även kompletterat med glasögon som fälls ner vid behov.

Men det "skönaste" är passformen på hjälmen och att det inte är några problem att ha kvar hjälmen på huvudet vid traktor eller bilkörning.

Som sagt är den är dyr men man ångrar inte att man köpt en.

Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

FPe  
#722680 Till min besvikelse så var den nyinköpta Protoshjälmen för liten för mitt stora huvud, det är som en skålning åt huvudet längst upp/in i hjälmen och kanten på denna skålning hamnar uppe på huvudet.
Så det fick ännu en gång bli en 3M Peltorhjälm efter att provat alla hjälmar jag kunde hitta från Petzl, Husqvarna, Stihl (deras egna), Kask....
Köpte ihop alla delar själv för att få den som jag vill ha.
Köpte även 2 mm neoprentyg och klippte till ett nackskydd, håller förhoppningsvis bättre än originalet vid riktigt kalla dagar.
1628426454_20210805_180948.jpg

Användarvisningsbild

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

Williamm  
#722682
FPe skrev:Till min besvikelse så var den nyinköpta Protoshjälmen för liten för mitt stora huvud, det är som en skålning åt huvudet längst upp/in i hjälmen och kanten på denna skålning hamnar uppe på huvudet.
Så det fick ännu en gång bli en 3M Peltorhjälm efter att provat alla hjälmar jag kunde hitta från Petzl, Husqvarna, Stihl (deras egna), Kask....
Köpte ihop alla delar själv för att få den som jag vill ha.
Köpte även 2 mm neoprentyg och klippte till ett nackskydd, håller förhoppningsvis bättre än originalet vid riktigt kalla dagar.
1628426454_20210805_180948.jpg

Jag håller också på att bygga en hjälm på samma bas som du. Vad tycker du om visiret? Jag har testat det i affären men tyckte att det skymde sikten uppåt.

Avatar Fallback

Re: Pfanner Protos Integral skyddshjälm

FPe  
#722686 Har bara använt hjälmen en gång än så länge, tänkte inte på att den skymde sikten uppåt då och kommer nog inte tänka på det sen heller (var just tvungen att testa och kolla :-))
Jag tyckte detta visir var något längre och skyddade mitt ansikte bättre, det var avgörande för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).