Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

147 inlägg 48295 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#717561 Det har inte bara blivit öl och sill i midsommar. Har sågat upp ett porthål. Var ganska jobbig sågen räkte inte igenom så fick såga en hel del. Sen är limträt på plats och en del av armeringen. Så nu är det dags att beställa betong. Som vanligt så har jag pöjken till hjälp.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#717968 Idag kom portarna och nu är det bara att bygga sist formen till tvättränan. Och så återstår lita av arbetet med armeringen.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#718783 Nu är det färdig armerat. Och sista formen är tillverkad och monterad. Så på fredag blir det äntligen gjutning. Har beställt betong och hyrt all utrustning som behövs.

TS

alias  
Boman skrev:Nu är det färdig armerat. Och sista formen är tillverkad och monterad. Så på fredag blir det äntligen gjutning. Har beställt betong och hyrt all utrustning som behövs.

Ett seriöst bygge ser det ut som. Nyttan av slakteri & kylrum förstår jag på en gård om det både jagas och finns djurhållning, men jag är lite nyfiken på om tvätthallen också bara är för normalt "husbehov" eller har ni någon verksamhet på gården som gör det lättare att motivera den?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Boman  
#718990 Tvätthallen är bara för husbehov. Ja tänkte så att det går kombinera för ett slakteri kanske inte används för ofta. Sen andra motiveringen är att nu slipper jag åka utomlands för det är inte gratis att bygga 🤣. Idag har vi gjutit ska läga upp lite bilder senare när frugan har skickat över dom till mig.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#718998 Lite bilder från dagens arbete . Har fått hjälp av två polare och av barnen och far. Sen har min underbara fru ståt för markarbetet kokat kaffe lagat mat mm.

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#720908 I helgen så har vi murat med skalblock och gjuit i med cement. Har även fått dit gallret i tvättränan så man slipper bryta benen. Hela familjen hjälpte till idag 💪 . Lika bra att dom lär sig att mura i tid. Nästa vecka blir det hårarbete i tvätthall då ska porten och förhoppningsvis väggarna på plats.

TS
Användarvisningsbild

fendt311  
#720952 Ja men vad duktiga ni är. Roligt att följa bygget. Blir riktigt fint.👍👍

Användarvisningsbild

Henrik-  
#720971 Håller med👍 Riktigt roligt att följa. Är ju lite utmaning att bygga i en befintlig byggnad. När det ska anpassas osv.

Amatörhuggare 62  
#721031 Blir bra 👍

Användarvisningsbild

Boman  
#721049 I morses började jag kl 6 (första semesterdagen) med att gräva ut framför porten. Förbereder för att kunna gjuta en plats utanför. Sen blev det montering av porten. Är nästan klart lite småfix kvar. Det tar alltid lite extra tid när man ska anpassa en verksamhet i en gammal lokal. Det är ju alltid lite snett och vint. Sen han vi även montera en hel del av plåtprofilerna som väggelementen ska stå på. Men har inte gjort allt deta ensammen har hyrt in en polare som heter Stefan! En grymt duktig möbelsnickare från världens ände i Döve. I morgon ska vi förbereda för att sätta väggar.

TS
Användarvisningsbild

Erre  
#721050 Blir kanon. 👍

Användarvisningsbild

Boman  
#721055 Det får vi verkligen hoppas. Får ha öppet hus när det är klart!

TS
Användarvisningsbild

Könstmäster  
#721164 Fint bygge! 👍 Ska själv göra liknande byggnation inom några år så det är kul att se hur bra det kan bli när man nyttjar gamla utrymmen 😀

Användarvisningsbild

Boman  
#721200 Idag har det gått väldigt bra trots att det är väldigt varmt. Vi har börjat montera väggarna. Det tog tid att bygga alla hörnen som väggarna ska luta mot sen har vi stält stora plåthörn så att inte dom små mössen ska kunna ära sej in i väggarna. Trots dom inte är så tunga så är dom otympliga när dom nästan är 6m långa. Men det är väldigt smidigt att jobba med. Det är bara att kapa plåten med vinkelslip och sen ta en brytbladskniv och bara skära skummet.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).