Motorsåg och handhållet

Komplettera med gräsröjare

23 inlägg 3472 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

masyngel  
#718731 Skaffa rätt skydd, trimmerskyddet är för stort.

Nu måste jag luncha, skickar bild på skydden lite senare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718761
williamm skrev:Men en skogsröjare så blir vinkels på tråden mot marken så brant att det blir svårt och fult resultat.
Med en kombiröjare blir vinkeln ok, men det går inta att justera handtagen på ett bra sätt och den känns för kort.
Med en gräsröjare så kör tråden parallelt med marken och det blir ett bra resultat. Och man kan gå uprät och ha handtagen i en bekväm vinkel för armarna.

Som sagt tror jag mer på inställningar o körstil än annan såg.[
Oavsett såg och längd går det oftast att få till en inställning så den hänger rätt.
Många fler gånger man ser de som hänger fel o jobbas för tungt än man ser de som hänger bättre o jobbas lätt.
Sågen ska inte bara hänga i rätt vågrätt balans utan på sånt sätt att dem med lite kraft kan manövreras. Att den hänger högt eller lågt på sidan påverkar vinkeln mer vid växeln än annat.
Raka handleder kan man ha även om sågen hänger högt eller lågt.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Williamm  
#718763
Mange skrev:
williamm skrev:Men en skogsröjare så blir vinkels på tråden mot marken så brant att det blir svårt och fult resultat.
Med en kombiröjare blir vinkeln ok, men det går inta att justera handtagen på ett bra sätt och den känns för kort.
Med en gräsröjare så kör tråden parallelt med marken och det blir ett bra resultat. Och man kan gå uprät och ha handtagen i en bekväm vinkel för armarna.

Som sagt tror jag mer på inställningar o körstil än annan såg.[
Oavsett såg och längd går det oftast att få till en inställning så den hänger rätt.
Många fler gånger man ser de som hänger fel o jobbas för tungt än man ser de som hänger bättre o jobbas lätt.
Sågen ska inte bara hänga i rätt vågrätt balans utan på sånt sätt att dem med lite kraft kan manövreras. Att den hänger högt eller lågt på sidan påverkar vinkeln mer vid växeln än annat.
Raka handleder kan man ha även om sågen hänger högt eller lågt.


När jag hänger en skogsröjare så att vinkeln blir bra för gräs så når jag inta handtagen utan att böja ryggen.
Och jag vill kunna gå rakt med röjaren. För övrigt så kommer handtaget med sitt låga torn i vägen för benen när jag går.

Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

alias  
#718767
williamm skrev:
Mange skrev:Vad är det som gör att du inte kan ha huvet patalellt?
Lutar den och tar i fram ellar bak?

Riktigt parallellt är ingen fördel då har man sämre draghjälp av rotationen.

Främst för att det borde gå att köra det du gör med det du har. Det är inte är kostnadseffektivt och svårt att motivera ett köp som kanske inte blir bättre.

Som sagt tror jag mer på inställningar o körstil än annan såg.

Men en skogsröjare så blir vinkels på tråden mot marken så brant att det blir svårt och fult resultat.
Med en kombiröjare blir vinkeln ok, men det går inta att justera handtagen på ett bra sätt och den känns för kort.
Med en gräsröjare så kör tråden parallelt med marken och det blir ett bra resultat. Och man kan gå uprät och ha handtagen i en bekväm vinkel för armarna.


En inte oväsentlig parameter för ett snyggt resultat är att våga ha tillräcklig trådlängd. Jag vill ha minst 15 cm utanför trimmerhuvudet. Detta tillsammans med hur man lutar trimmern och med vilken matningshastighet man flyttar trimmerhuvudet och hur mycket av trådänden som tillåts "äta" gräs påverkar resultatet starkt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718937 Det finns ju även några starka batteridrivna gräsröjare på marknaden, som t.ex. Husqvarna 535i RX(T) eller Stihl FSA 135, som är tillräckligt starka för jobbet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718945 Nä, jag tror inte de är starka nog, motsvarar nog inte en 45cc röjare.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718950 De motsvarar en 35-kubikare och det har ju onekligen föreslagits några sådana modeller i tråden (utöver mina två-tre förslag).
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 16 jul 2021, 09:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

Skogsöga  
#719639 Jag rekommenderar en lie. Tyst, miljövänligt och du slipper att bli grön under arbetet. Dessutom är det enkelt att samla ihop det man slagit och ta bort det istället för att gröngödsla med det och få ännu mer att slåss med nästa gång!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).