Motorsåg och handhållet

Komplettera med gräsröjare

23 inlägg 3468 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komplettera med gräsröjare

xetkexet  
#718659 Hej,
Har en Hva 545 fxt men skulle vilja komplettera med något lämpligt för att köra gräs/hallonbuskar/tistlar etc. runt gården. Har ni några tips?

Har tittat på stihl fs 131, är det en lämplig såg att komplettera min skogsröjjare med? Har egentligen bara avsikt att köra snöre eller treudd.

Hva 545 rxt verkar trevlig men tycker det blir lite dyrt för ändamålet.

Hur är det med riggrörslängder/ vinkel på stihl?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

alias  
#718664
xetkexet skrev:Hej,
Har en Hva 545 fxt men skulle vilja komplettera med något lämpligt för att köra gräs/hallonbuskar/tistlar etc. runt gården. Har ni några tips?

Har tittat på stihl fs 131, är det en lämplig såg att komplettera min skogsröjjare med? Har egentligen bara avsikt att köra snöre eller treudd.

Hva 545 rxt verkar trevlig men tycker det blir lite dyrt för ändamålet.

Hur är det med riggrörslängder/ vinkel på stihl?


Har aldrig upplevt något problem med att köra trimmerhuvud med varken 252:a eller 545:a med kort riggrör (är nog rätt normallång med mina 182 cm), så jag hade rekommenderat dig att använda röjsågen du redan har.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

masyngel  
#718687 Jisses, är fortfarande omskakad av Italien - Spanien. Länge sedan mitt andra land hade ett riktigt landslag!

Till saken.
Jag kör ju hva gräsröjare. Det långa tornet och snabbjusteringen av styret är grymt.
Röjer allt från jäms med marken till över huvudet.

Men har kört andra röjare utan torn, inte lika bra, men det har fungerat.

Hvaselen har ju två lägen, skog och gräs. Använd detta och vinkla om styret, skulle jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

JensSkoog  
#718693 Stihl FS 131 är en riktigt trevlig liten sak som duger bra i
trädgårdspyssel med snöre eller treudd, och om du har
grannar, så gillar de att fyrmixmotoren inte "skriker" så
illa som stora tvåtaktare.
Har två stora röjsågar (FS460 och FS480) som också går
att köra gräs och dylika med, men FS131 är lätt och
grym i det du behöver.
Jag är 180 och längden på röret passar mig perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718695 Hur mycket ska du köra? Låter inte som det är så mycket så jag hade nog kört den du har.
Man kommer långt med en bra treudd.

Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

jannee  
#718700 En treudd är utmärkt till mycket.
Allt från fint gräs till sly understigande 3 till 4 cm i grovlek.
Den är bra så till vida att även om du touchar lite sten sköter den ändå sin uppgift.
Kanske inte direkt lämplig omedelbart intill husväggar, murar eller liknande annars är det inget som slår den förutom då Roundup - MEN?.
En STOR fördel med treudden är att den inte alls går lika tungt som ett trimmerhuvud med 2 eller flera trådar.
Du kan m.a.o. nyttja den till en något motorsvagare röjsåg utan att sågen plågas.
Beakta masyngels information.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

robbangradin  
#718713 Jag kör med FS130 sedan många år nu runt på gården och det funkar kanon...
Investerade i Oregons Jet Fit för 2 linor förra året och det har jag inte ångrat en sekund... 🙂

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718714 Jet fit är OK, men de har hjul o fjädrar som kan strula och ofta gör just det. Det är särskilt om det är fuktigt eller blött då det blir lite frätande av viss växtlighet. Bättre att inte ha rörliga delar alls i huvudet.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

xetkexet  
#718717 Hej,
Tack för bra svar.
Jag kör just nu med tråd på min nuvarande såg sen 5 år tillbaka så jag är medveten om att det funkar, men jag stör mig på vinkeln och tycker inte det är särskilt behagligt (även gräsläge på selen).

Treudd har jag inte provat, jag antar jag behöver skaffa kombiskyddet då också?
Är det någon specifik treudd ni rekommenderar ?

Jag har runt 1000m2 samt diken jag röjer.

Det kan förstås vara så att skillnaden är mindre än jag hoppas mellan sågarna, får kanske ta och låna mig en annan såg och prova lite.

I efterhand hade nog 545 rxt varit ett bättre val som helhet, men eftersom jag inte gjorde en egen förstudie utan köpte det lokala handlarn tog fram åt mig blev det en skogsröjare. Trist.

Mange: Har ett sånt där oregonhuvud liknande jet fit fast utan rörliga delar, men tycker det var pilligt att få bort resterna av gammal tråd och ladda om med ny tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718720
xetkexet skrev:Hej,
Tack för bra svar.
Jag kör just nu med tråd på min nuvarande såg sen 5 år tillbaka så jag är medveten om att det funkar, men jag stör mig på vinkeln och tycker inte det är särskilt behagligt (även gräsläge på selen).

Treudd har jag inte provat, jag antar jag behöver skaffa kombiskyddet då också?
Är det någon specifik treudd ni rekommenderar ?

Jag har runt 1000m2 samt diken jag röjer.

Det kan förstås vara så att skillnaden är mindre än jag hoppas mellan sågarna, får kanske ta och låna mig en annan såg och prova lite.

I efterhand hade nog 545 rxt varit ett bättre val som helhet, men eftersom jag inte gjorde en egen förstudie utan köpte det lokala handlarn tog fram åt mig blev det en skogsröjare. Trist.

Mange: Har ett sånt där oregonhuvud liknande jet fit fast utan rörliga delar, men tycker det var pilligt att få bort resterna av gammal tråd och ladda om med ny tråd.

Jo det kan vara lite pilligt men det finns lite knep och få det bytt lite fortare.
Avbitare, kombitång, syl, mattekniv...
Jag brukar ha avbitare, klippa knudan o dra ut en tråd i taget. Tycker det är smidigt och går fort.

Vilken vinkel stör du dig på? Med lite testande och funderande kan man justera rätt många vinklar med sele och styre.
Jag tror det är mer och lättare att ändra på i inställningar och körstil än sågmodell.
Vet inte om modellval är fel, jag hade nog rek. samma.

Skydd ska man ha oavsett verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

xetkexet  
#718722
Mange skrev:Jo det kan vara lite pilligt men det finns lite knep och få det bytt lite fortare.
Avbitare, kombitång, syl, mattekniv...
Jag brukar ha avbitare, klippa knudan o dra ut en tråd i taget. Tycker det är smidigt och går fort.

Vilken vinkel stör du dig på? Med lite testande och funderande kan man justera rätt många vinklar med sele och styre.
Jag tror det är mer och lättare att ändra på i inställningar och körstil än sågmodell.
Vet inte om modellval är fel, jag hade nog rek. samma.

Skydd ska man ha oavsett verktyg.


Hade gärna sett att trimmerhuvudet var parallellt med marken.

Javisst ska man ha skydd, men går det lika bra med trimmerskyddet som kombiskyddet för treudd?

Hur kommer det sig att du inte rekommenderat rxt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718725 Vad är det som gör att du inte kan ha huvet patalellt?
Lutar den och tar i fram ellar bak?

Riktigt parallellt är ingen fördel då har man sämre draghjälp av rotationen.

Främst för att det borde gå att köra det du gör med det du har. Det är inte är kostnadseffektivt och svårt att motivera ett köp som kanske inte blir bättre.

Som sagt tror jag mer på inställningar o körstil än annan såg.

Avatar Fallback

Re: Komplettera med gräsröjare

jannee  
#718727 Till 90 % avgörs det mesta av handhavandet.
Rätt inställningar och teknik med detta spelar det mindre roll vilken typ av röjare du nyttjar.
Själv föredrar jag RXT när jag röjer (längre räckvidd), trots att expertisen avråder, men är man inte proffs så va f*n.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Williamm  
#718728
Mange skrev:Vad är det som gör att du inte kan ha huvet patalellt?
Lutar den och tar i fram ellar bak?

Riktigt parallellt är ingen fördel då har man sämre draghjälp av rotationen.

Främst för att det borde gå att köra det du gör med det du har. Det är inte är kostnadseffektivt och svårt att motivera ett köp som kanske inte blir bättre.

Som sagt tror jag mer på inställningar o körstil än annan såg.

Men en skogsröjare så blir vinkels på tråden mot marken så brant att det blir svårt och fult resultat.
Med en kombiröjare blir vinkeln ok, men det går inta att justera handtagen på ett bra sätt och den känns för kort.
Med en gräsröjare så kör tråden parallelt med marken och det blir ett bra resultat. Och man kan gå uprät och ha handtagen i en bekväm vinkel för armarna.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera med gräsröjare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718730 Personlängden (läs benlängd, bållängd och armlängd) avgör vilken riggrörslängd och vilken vinkel på vinkelväxel, som är det optimala för gräsröjning.

För mig, som är 196 cm lång, vore det omöjligt att gräsröja med en skogsröjsåg. Resultatet skulle bli bedrövligt. Men om jag däremot vore säg 1,65 cm lång, vore det kanske görligt att trimma med en skogsröjsåg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 07 jul 2021, 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).