Skogsnyheter

Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träpris

10 inlägg 5368 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träpris

Torbjörn Johnsen  
#718697 Byggvarukedjan Byggmax är börsnoterat och har därmed skyldighet att förvarna marknaden om det ekonomiska resultatet kommer att avvika markant från prognoser eller förväntningar. Så skedde nu i måndags, inför Q2-rapporten. Vinsten och omsättningen blir högre än väntat. Trots att trävarupriserna har stigit markant i år. Iskogen.se kommenterar Byggmax vinstvarning här.

Det verkar uppenbart att Byggmax kunnat ta ut hela kostnadsökningen för trävaror på sina kunder. Den 1 juli höjde sågverken priset ut till handeln igen med 30-40% och det återstår att se om även denna höjning kommer att kunna tas ut mot kund. Mycket tyder på det om man följer vad som diskuteras i den här tråden.

För den som behöver mer trallvirke i sommar är det nog läge att köpa det snabbt som ögat medan byggvaruhandeln har kvar virke från tidigare (och billigare) inköp.

Läs mer om vinstvarningen här.
Bild: byggmax.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

generationsskifte  
#718701 Håller på att börja sätta panel på en tillbyggnad på bostadshuset så kikade lite priser. En 7 tums 4,8 bräda skulle gå på 208 kr st på XL bygg, Beijer tar för samma bräda 332 kr. Nu fick jag det betydligt billigare på ett annat ställe men man märker att priserna är helt sjuka nu.

Avatar Fallback

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718703 Om handlaren agerar affärsmässigt så värderar han inneliggande lager till aktuellt marknadspris oavsett vad han har köpt det för. Det skulle inte funka att sälja gammalt lager dyrt om priserna plötsligt sjunker.

Avatar Fallback

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

Axl  
#718709 Pratade med en kompis som har byggfirma och han var klart bekymrad över hur han skulle få tag i material efter semestern

Användarvisningsbild

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

Torbjörn Johnsen  
#718804 Trävirket kanske börjar närma sig sitt rätta värde nu? Här är en graf över prisutvecklingen för olika byggmaterial sedan 1990. (Källa: Skogsindustrierna)

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

axwell  
#718830 Inte bara träprodukter som har "all time high".
Skulle köpa trallskruv mm. på Biltema, alla hyllor, oavsett dimension, helt rensade "slut hos leverantör"!

Användarvisningsbild

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

svampbob  
#718873 Jag var inne idag och kollade priser på virke och även fast man vet att det är dyrt så blir jag chockad över priserna.

Jag håller nu på att demonstrera en hall byggd av prima virke. Insåg att jag där bara av 2x9 har virke för åtminstone 100-tusen. Så med dagens priser är det lönt att ägna några dagar av semestern åt demontering.

Användarvisningsbild

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

Torbjörn Johnsen  
#718889 👍 Med återanvändning blir ju trä ännu bättre och miljövänligare. Då får man börja kalkylera med rest- och andrahandsvärden när man köper virke framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

PetterJ  
#718893 Jag och sexårige sonen ska bygga en koja på semestern. Vi köpte några tryckta reglar idag för grundkonstruktionen. Ca 17 löpmeter 45*120 gick på 1000 kr. Någon/några tjänar fina pengar 2021.

Handlaren brukar i vanliga fall ge mig rabatter upp mot 40-50% tack vare hög och trogen årsvolym. På tryckt är det listan som gäller nu, var beskedet.

Resten av kojan får bli av spillvirke från ett tidigare panelbyte som inte hunnits med att köras bort. Den får bli faluröd… 👍

Avatar Fallback

Re: Byggvaruhandlare varnar för ökad vinst - trots högt träp

Bosse1  
#718895 Kanske leta sig ut i busken och få stickor i fingrarna,finns säkert många småsågar som är redo att hjälpa.
Bonnsågarna har ju trots allt billig råvara fortfarande :D :wink:

https://smasagarna.se/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).