Sågtimmer

Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

49 inlägg 16860 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#718515 Jag kan ju tycka att det är magstarkt att bli anklagad för lögn.

Det här är vad jag skrev:
I rådande läge kan jag ju tycka att det är anmärkningsvärt att man lägger premie på massaved utan att höja priset på sågtimmer.


Med det menade jag att Södra valde att förlänga premien nu i juli istället för att höja timmerpriset (också nu i juli). Men nu avslutar jag den här pajkastningen och fortsätter stt jaga klick på annar sätt😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sture Andersson  
#718535 Tur vi har Torbjörn o Fredrik , som ifrågasätter och klargör för oss som inte har lika bra insyn .
Men tydligen är det en del i andra lägret som inte gillar det.
Skogsforum är en blåslampa ,på dom som tycker skogsägare ska stå med mössan i hand och vara glada om dom får sälja nån pinne.

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

rydet  
#718544 Nu kanske jag missuppfattat men var kostar en 28x120 trall 42:- metern? Ligger väl närmare 20 eller menar du något annat?

Torbjörn Johnsen skrev:Sågverken höjde priset ut till byggvaruhandeln nu 1 juli med 30-40% ytterligare för trävaror.
https://iskogen.se/skogsbruk/ny-hojning ... juli-2021/
Totalt i år har de höjt priset runt 100% i år. En tryckad trallbräda (28 x 120) har ökat från strax under 20:an till 42 kr/löpmeter hos Byggmax. Byggmax tar ut höjningen på kunden. Sågverken tjänar pengar som aldrig förr. Men skogsägarna får småsmulor i jämförelse. Det är klart att det finns utrymme för rejäla prishöjningar på timmer men ingen kommer att höja i Götaland om inte Södra höjer. Därav missnöjet.

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

isteskog  
#718545 En annan blåslampa är Bertilsson på virkesakuten..... 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#718547
rydet skrev:Nu kanske jag missuppfattat men var kostar en 28x120 trall 42:- metern? Ligger väl närmare 20 eller menar du något annat?


Enligt Fredrik i artikel iskogen.se:

Att impregnerat trallvirke, 28×120 av standardkvalitet har gått från 19 kr per löpmeter till idag 42 kr per löpmeter är unikt på många sätt.


Antar att det är en lokal spaning i Säffle😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

rydet  
#718549 Ja då har nog priset spikat i Säffle eller har siffrorna kommit i oordning. 😀 kollar jag på byggmax hemsida nu så står det 18:75:- /m . Men jag har ju egen såg så jag har inte varit å handlat på ett tag i verkligheten…

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718550 18:95 på Byggmax Åmål som är närmast. 👍
Jag tycker att det är väldigt oseriöst och verkar omoget för en hel bransch att höja priserna på virke som har skett senaste året. Nu blir det inga virkesinköp på ett tag och funderar på hur man kan använda betong så mycket som möjligt i fortsättningen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

halvproffs  
#718561
rydet skrev:Ja då har nog priset spikat i Säffle eller har siffrorna kommit i oordning. 😀 kollar jag på byggmax hemsida nu så står det 18:75:- /m . Men jag har ju egen såg så jag har inte varit å handlat på ett tag i verkligheten…


Samma priser i Gävle, 18,75 och 7kr dyrare om köparen vill ha rillade.

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Fredrik Reuter  
#718605 Siffrorna på tryckimpregnerat trallvirke 28x120 orillat kommer direkt från lokala bygghandlare som alla idag ingår i nationella byggkedjor. Såtillvida att inte flera bygghandlare ljugit för mig så stämmer de.

Här är några bevis online:

51,01 kr/lpm hos Bygghemma: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/b ... 069-847071

39,29 kr/lpm hos K-rauta: https://www.k-rauta.se/produkt/trall-28 ... 0033930168

Att Byggmax har lägre pris har troligtvis att göra med att de har köpt in STORA lager i våras. Att priserna skiljer mellan olika Byggmax kan visa tecken på detta.

Värt att notera är också att priserna höjdes 1 juli - från sågverken. Det kan nog ta upp till månad innan de lokala lagren av "gammalt" virke slagit igenom. Bygghandlare som är måna om sina kunder inte vill "luras" ligger då kvar på samma nivå tills de nya beställningarna rullar in.

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Fredrik Reuter  
#718606 Missade också att säga att det finns olika bygghandlare som erbjuder olika kvalitet på virket. De med lägst pris köper med högsta sannolikhet också det virke med lägst kvalitet i den sämsta sorteringen.

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

halvproffs  
#718628 Har aldrig sett tryckt virke med bra kvalite trots många mil av skruvade altangolv.
Svängde in till Byggmax Gävle idag och deras plan var full av tryckt virke plus allt som var i virkesställen. Blev förvånad över den stora mängden som fanns. Tryckt av Valbo trä. Sen har vi ett företag i Hedesunda som både hyvlar och trycker stora mängder.
Verkar inte vara någon virkesbrist precis.

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718647 Tryckt virke funkar väl bättre eller i alla fal lika bra med breda årsringar? Och kvistigt brukar det vara också. Köpte "premiumtrall" från lokala bygghandeln som har bra virke (i detta fall tror jag det var Valbo faktisk), och var brett mellan.

De hade virke från Skelleftebygden innan, men tydligen har de gått över till mer sydländskt virke nu.

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#719288 Det är just sådana här analyser som lurar skogsägare. Att redovisa hur mycket priset gått upp från senaste lägstanivån utan att jämföra med tidigare toppar eller hur mycket det gått ner innan. https://www.atl.nu/virkespriserna-stiger

Har ni inte gjort det så läs gärna den här artikeln om hur myten om höga timmerpriser sprids: https://iskogen.se/skogsindustri/myten- ... merpriser/

   TS
Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719903
lm skrev:18:95 på Byggmax Åmål som är närmast. 👍
Jag tycker att det är väldigt oseriöst och verkar omoget för en hel bransch att höja priserna på virke som har skett senaste året. Nu blir det inga virkesinköp på ett tag och funderar på hur man kan använda betong så mycket som möjligt i fortsättningen. 👍


https://byggforetagen.se/2021/07/cement ... egeringen/

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

svampbob  
#719921
bengt.a skrev:
lm skrev:18:95 på Byggmax Åmål som är närmast. 👍
Jag tycker att det är väldigt oseriöst och verkar omoget för en hel bransch att höja priserna på virke som har skett senaste året. Nu blir det inga virkesinköp på ett tag och funderar på hur man kan använda betong så mycket som möjligt i fortsättningen. 👍


https://byggforetagen.se/2021/07/cement ... egeringen/


Det verkar vara få som förstår vilken kris det här blir.

När miljööverdomstolen gav Scanraff tillstånd så gick regeringen in och tog över och stoppade bygget. Nu vill man inget göra utan hävdar att domstolarna är självständiga.
Kostnaden för Sverige för att S ska behålla makten genom att blidka miljömupparna är milt sagt enorm.

Att regeringen inte heller ställer sig på Tyskarnas sida och försvarar skogsbruket i EU är ett enormt svek.

Jag länkade till denna i en annan tråd. https://bulletin.nu/debatt-cementa-fias ... steringar'

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).