Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345fx

11 inlägg 2103 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 345fx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718573 Rev denna igår. En Husqvarna 345fx utan X-Torq från 2006.
1625551591_cimg0105.jpg

1625551591_cimg0107.jpg

Kolv har två ringar, är i övrigt samma som 45cc 346 med en kolv ring.
1625551591_cimg0108.jpg

1625551591_cimg0109.jpg


Denna cylinder var kass så det blir ny kolv/cylinder. Sen får vi se hur den går.

Den har gått riktigt ordentligt varm i sommarvärmen. Efter samtal med ägaren gissar jag på att den snålkörts så fläkten inte fått blåsa på och kyla cylinder som den ska. De går fort varmt då.
Koppling får överdrivet slitage vid snålkörning + att det går åt mer soppa.

Ska ni göra i värme så gasa på o se till att de kyler lite då och då om de går hårt.
Kyler bäst när man flippar på gasen upp o ner i från halvvarv till full gas några gånger obelastat.
Då får de mycket kylluft och lite extra bränsle i accellerationen. Kyler snabbt ner dem om de är lite varma. Tomgångs körning kyler inte.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

JörgenO  
#718577 Vad menas med "snålkörts så fläkten inte fått blåsa på och kyla cylinder som den ska."?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Williamm  
#718588
JörgenO skrev:Vad menas med "snålkörts så fläkten inte fått blåsa på och kyla cylinder som den ska."?

Halvgas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

JörgenO  
#718590 OK, då skall jag tänka på det. Jag har en massa björk som skall kapas o kvistas nästa vecka och det verkar som det skall vara ganska varmt även då.
Så fullgas när det sågas för att kyla :-)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Williamm  
#718591 Är det inta så att det sägs att fx inta tål att gå på fullgas så länge, och att folk därför kör den på halvgas?

JörgenO skrev:OK, då skall jag tänka på det. Jag har en massa björk som skall kapas o kvistas nästa vecka och det verkar som det skall vara ganska varmt även då.
Så fullgas när det sågas för att kyla :-)
Precis!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718598 Varför skulle de inte tåla att gå på full gas?
Är de rätt justerade så se onte går snålt och övervarvar är det inga problem.
Halvgas o klinga är inte bra eller säker körstil.

Denna har trådhuvud just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Williamm  
#718615
Mange skrev:Varför skulle de inte tåla att gå på full gas?
Är de rätt justerade så se onte går snålt och övervarvar är det inga problem.
Halvgas o klinga är inte bra eller säker körstil.

Denna har trådhuvud just nu.

Jag läste någon stans i en gammal tråd att största skillnaden mellan fx och frx, rx var att fx var snabbare i axleration men inta tålde att gå på fullgas lika länge. Men jag vet inte om det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Joakim S  
#718620
williamm skrev:
Mange skrev:Varför skulle de inte tåla att gå på full gas?
Är de rätt justerade så se onte går snålt och övervarvar är det inga problem.
Halvgas o klinga är inte bra eller säker körstil.

Denna har trådhuvud just nu.

Jag läste någon stans i en gammal tråd att största skillnaden mellan fx och frx, rx var att fx var snabbare i axleration men inta tålde att gå på fullgas lika länge. Men jag vet inte om det stämmer.

Jag menar att jag också läst detta. Jag förstod det så att det är mera vanligt att man med tråd går full rulle hela tiden, och att RXT modellernas motorer var anpassade för detta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Williamm  
#718621
Joakim S skrev:
williamm skrev:
Mange skrev:Varför skulle de inte tåla att gå på full gas?
Är de rätt justerade så se onte går snålt och övervarvar är det inga problem.
Halvgas o klinga är inte bra eller säker körstil.

Denna har trådhuvud just nu.

Jag läste någon stans i en gammal tråd att största skillnaden mellan fx och frx, rx var att fx var snabbare i axleration men inta tålde att gå på fullgas lika länge. Men jag vet inte om det stämmer.

Jag menar att jag också läst detta. Jag förstod det så att det är mera vanligt att man med tråd går full rulle hela tiden, och att RXT modellernas motorer var anpassade för detta.

Precis.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345fx

masyngel  
#718627 F modellerna är väl främst tänkta att användas med sågklinga, högvarviga och med någon cc mindre.
Fullt varv snabbt och kapa.

R, som jag använder ska kunna gå en timme, skärande nästan hela tiden.

Jag hör många som kör på något slags halvvarv. Mitt motoröra gråter...

Kör långa slag och blippar på gasen vid återgång, fullt varv innan jag tar nästa svep.
Speciellt när det är grönt eller grovt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fx

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718638 Det håller jag med om.

Vill nog lägga till att man ska nog lära sig känna hur man belastar motorn rätt.
Även på fullt varv kan de lätt gå varma om man busar på så de går ner långt under rusvarv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).