Motorsåg och handhållet

Val av batteridriven motorsåg

80 inlägg 10444 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#718232
Niking skrev:
Mange skrev:
Niking skrev:Mange, kostnaden för batterier får ju vägas mot kostnaden för årlig service på motsvarande bensinmaskiner. I vintras servades min gräsklippare för 3600 kr och senast jag servade min gamla 242 XPG blev det snabbt några tusenlappar.

Hittills har jag inte behövt reparera mina Husqvarna batterimaskiner, utan bara behövt byta rena slitdelar så som kedja, drev, svärd, kniv, trimmerlina och trimmerhuvud.
/Niklas

Var nu ärlig..
Till det du kör hade säkert en Stihl 192 funkat minst lika bra. Kostnaden för den och dess drift borde nog gå att räkna ut om man räknar sedan 2014. Jämföra blir svårare för du faktiskt inte vet inte hur vilken effekt din maskin idag gör av med. Inköpskostnaden ser man nog rätt lätt men drift kostnads kalkylen har lite gluggar på din batterimaskin.

Min gräsklippare köpte jag för 500:- för 5 år sen och den har kostat ett service kit a 150kr/år plus 8 liter soppa /år.
Har inte bytt kniv än...
Lite olja till vajrarna blir det med till våren.

Att argumentera ett batterisågs köp med ekonomisk eller praktisk utgångspunkt är inte lätt.
Finns intresset från start och de kan se mellan fingrarna på inköpskostnaden så går det men det är inte många som prioriterar nåt högre än pengar...

Å din gräsmatta är 6000-7000 m2?

Nä, jag tror inte att en Stihl 19x fullt ut kan ersätta min Husqvarna 536 LiPX. Till vissa jobb är helt enkelt batterier överlägsna. Å det är skönt att slippa både primerblåsa och choke. Å dessutom är den dagliga servicen mindre omfattande på en batterisåg, jämfört med en bensinare.

Å min kostnad för batterier ska ju även slås ut på min lilla batteriklippare, mina batteritrimrar, min batteridrivna häcksax, mina batteridrivna stångsågar, min batteridrivna röjsåg och min batteridrivna lövblås. Alla går ju på samma batterier...
/Niklas

Jag tycker det känns lite risky att köpa allt batteridrivet hur ser det ut om 5 år finns det fortfarande batterier att köpa då och passar dom batterierna både till nya maskiner som man antagligen tvingats köpa och till de äldre som inte används så mycket som tex häcksack eller får man nån blandning av batterier och laddare då. Vad det gäller handverktyg har jag enbart skruvdragare som går på batteri allt annat går på kabel för dom maskinerna kommer jag troligtvis inte slita ut så dom kommer hålla livet ut. Köpte just en bensindriven motorsåg samt kedjeröjsåg dels av pris skäl och dels av att dom är kraftigare men får erkänna att jag var lite nyfiken på batterimaskiner.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#718249 Jag är också lite tveksam till att ha allt batteridrivet, visst att man nog mest troligt får vara beredd på att man mer och mer kanske behöver gå över till batteri produkter i framtiden. Men jag kommer nog att så länge det bara går hålla mig till mestadels bensindrivna maskiner. Anledningen till att jag nu ville testa en batteridriven motorsåg, är om man bara ska ta ner enstaka träd eller om man vill lägga ifrån sig sågen ett tag och slippa stanna och dra igång den hela tiden. Jag har redan som jag skrivit tidigare en bensindriven motorsåg, har även en relativt ny bensindriven röjsåg. När det gäller gräsklippare så har jag rätt så stor gård och stor gräsmatta, som jag i dagsläget klipper med en Jonsered åkgräsklippare och en liten bensindriven "handjagare". Ska man klippa den med batteridrivna klippare, så känns det som att man skulle behöva miljontals med batterier och laddare. Har även ett par batteridrivna skruvdragare, (om man ska räkna in dom). Det jag möjligen skulle kunna tänka mig, om jag ska köpa nån fler batterimaskin i dagsläget, så är det en grästrimmer, men även där har jag en bensindriven som funkar och som jag är nöjd med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718405 Rätt som det är kan vanlig macksoppa kosta 30 kr/liter och aspen kanske 50 kr/liter om EU + Mp får bestämma... Då känns det bra med batterier.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 04 jul 2021, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#718409 Innan priset stigit så mycket på bensin är nog ändå batterierna slut om man köper dom i dag så jag väntar nått år då bör dom ha hunnits utvecklats lite till och kan kanske konkurrera fullt ut mot bensin drivet.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718410 Batterier är i många fall ett fullvärdigt alternativ redan idag. Men någon nämnvärd utveckling på bensinmaskiner tror jag inte på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718414
totte skrev:Nu var det så att trådens ämne är val av just batteridriven såg. Sålunda är diskussionen om bensin kontra batteri inte relevant för tråden. Nog!


Antingen ska detta diskuteras av och med alla eller inte.

Inte rätt att vissa får och andra inte!

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

hfab  
#718417
Niking skrev:Rätt som det är kan vanlig macksoppa kosta 30 kr/liter och aspen kanske 50 kr/liter om EU + Mp får bestämma... Då känns det bra med batterier.
/Niklas

Och vart ligger elpriset om 10år? 15 år?
Kommer du att kunna ladda dina batterier när du vill/ behöver?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718421
hfab skrev:
Niking skrev:Rätt som det är kan vanlig macksoppa kosta 30 kr/liter och aspen kanske 50 kr/liter om EU + Mp får bestämma... Då känns det bra med batterier.
/Niklas

Och vart ligger elpriset om 10år? 15 år?
Kommer du att kunna ladda dina batterier när du vill/ behöver?

Jag tror det, men den som lever får se.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#718428
Niking skrev:Rätt som det är kan vanlig macksoppa kosta 30 kr/liter och aspen kanske 50 kr/liter om EU + Mp får bestämma... Då känns det bra med batterier.
/Niklas


En liten fråga utanför trådämnet.. Vad kör du för bil?! 🤔 Drar till med en gissning att det är el som gäller för dig även där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#718430
Niking skrev:Batterier är i många fall ett fullvärdigt alternativ redan idag. Men någon nämnvärd utveckling på bensinmaskiner tror jag inte på.
/Niklas

Säkert när det gäller häcksaxar eller dylikt men inte om man tar tex en röjsåg. Insprut lär komma mera på bensinmaskiner men gör ingen större skillnad.

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

jannee  
#718435 Rätt sak på rätt plats med rätt drivmedel är väl för alla en självklarhet.
Om det sedan är enbart manuellt eller man använder någon typ av verktyg måste väl vara upp till var och en att avgöra.
Ren eldrift, batteridrift eller fossildrivet avgörs inte sällan av ekonomi, gammal vana och eller "lite" status.
En del ska ALLTID ha det senaste i teknik, en del andra nyttjar det de har så länge det fyller sin funktion (någotsånär)
Själv hör jag nog till den senaste kategorin. :grin:
Visserligen vore det ypperligt med en eldriven motorsåg för lite trädgårdsunderhåll då och då, men har man en fullt fungerande Stihl 201 funderar jag överhuvud taget inte i sådana banor.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718436
toker72 skrev:Jag tycker det känns lite risky att köpa allt batteridrivet hur ser det ut om 5 år finns det fortfarande batterier att köpa då och passar dom batterierna både till nya maskiner som man antagligen tvingats köpa och till de äldre som inte används så mycket som tex häcksack eller får man nån blandning av batterier och laddare då. Vad det gäller handverktyg har jag enbart skruvdragare som går på batteri allt annat går på kabel för dom maskinerna kommer jag troligtvis inte slita ut så dom kommer hålla livet ut. Köpte just en bensindriven motorsåg samt kedjeröjsåg dels av pris skäl och dels av att dom är kraftigare men får erkänna att jag var lite nyfiken på batterimaskiner.

Att hitta delar till sågar blir svårare och svårare då fokus är mer på att slänga o köpa nytt än hållbart tänkande idag tyvärr. Skulle man hitta grejer är det ofta inte så kostnadseffektivt.
Klart man är nyfiken på batteri maskiner o allt nytt som kommer. Det är ju kul med nya produkter.
Funkar det sen och inte kostar en förmögenhet är framgången ett faktum. Det tjafsas inte då utan handlas. Att va nyfiken är sunt. Man ska prova o ge nya tankar en rimlig chans om det är rimliga kostnader. Att göra det med dubbla kostnaden eller i vissa fall mångdubbla kostnader är kanske roligt, men inte så värst ekonomiskt.
Ska man behöva ha utrustning för tio tusen för små jobb när det finns alternativ för en bråkdel av kostnaden i inköp? Är det rimligt? Är svaret ja på detta så visst då är det inget att fundera på längre.

Snowman76 skrev:Jag är också lite tveksam till att ha allt batteridrivet, visst att man nog mest troligt får vara beredd på att man mer och mer kanske behöver gå över till batteri produkter i framtiden. Men jag kommer nog att så länge det bara går hålla mig till mestadels bensindrivna maskiner. Anledningen till att jag nu ville testa en batteridriven motorsåg, är om man bara ska ta ner enstaka träd eller om man vill lägga ifrån sig sågen ett tag och slippa stanna och dra igång den hela tiden. Jag har redan som jag skrivit tidigare en bensindriven motorsåg, har även en relativt ny bensindriven röjsåg. När det gäller gräsklippare så har jag rätt så stor gård och stor gräsmatta, som jag i dagsläget klipper med en Jonsered åkgräsklippare och en liten bensindriven "handjagare". Ska man klippa den med batteridrivna klippare, så känns det som att man skulle behöva miljontals med batterier och laddare. Har även ett par batteridrivna skruvdragare, (om man ska räkna in dom). Det jag möjligen skulle kunna tänka mig, om jag ska köpa nån fler batterimaskin i dagsläget, så är det en grästrimmer, men även där har jag en bensindriven som funkar och som jag är nöjd med.

Prova o hitta batteri till äldre produkter... Ja det finns äldre produkter, batteri grejer är inget nytt.
Det är svårt nog att hitta mekaniska delar de elektriska är stort sett hopplöst.
Hittar man har de legat på hylla länge och de åldras där med.
Jag har bytt lite batteri celler på äldre batterier men dessa nyare som programeras går inte det.

Batterimaskiner ska det vara ström i om de är nåt som ska snurra. Ska du ha sågen får du ha lite framförhållning o den kan inte lagras hursom om man ska förvänta sig batterierna ska hålla och fungera.
Lite som de flesta motorer, det behövs drivmedel oavsett vad det är för drivmedel.
Tittar man miljömässigt så är miljökonsekvens för batteri o plast ingen höjdare.

Det finns säkert en plats för dessa batteri maskiner, jag har bara svårt att se den.
Niking var inne på samlandet av dem, det tror jag mer på än att ha dem i skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718441
Niking skrev:Batterier är i många fall ett fullvärdigt alternativ redan idag. Men någon nämnvärd utveckling på bensinmaskiner tror jag inte på.
/Niklas

Vad är det fullvärdigt alternativ för?
Hur mycket av skogsarbetet kan göras med batterimaskiner idag eller innom översådlig tid?
Röja o gallra manuellt är det väl större maskiner till?

Har du gått o burit en elmotor nån gång på några fler hästkrafter, 2-5hk?
Elektronik i skogen är det mycket av på många sätt och det är inte problemfritt när det används.
Grejer som används i väder påverkas av just väder och det är svårt nog med den elektronik bränsle sågar har, Mer elektronik är inte lösningen.

Det finns andra lösningar att titta på än batteri. Att hålla fokus på en sak är inte så smart.
Ju fler ben det är på en pall destu bättre sitter man.

Ska bränslemotorn ersättas är kostnadseffektiva lösningar som är hållbara och driftsäkra är tvunget.
De ska kunna vara kraftfulla utan att vara utan att bli för tunga
Elmotor och batteri är inte detta. Jag har svårt att se hur de kan bli det då de har provat i snart hundra år utan att hitta nåt som är bättre än förbränningsmotorn. Kanske andra alternativ är bättre?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718448
toker72 skrev:
Niking skrev:Batterier är i många fall ett fullvärdigt alternativ redan idag. Men någon nämnvärd utveckling på bensinmaskiner tror jag inte på.
/Niklas

Säkert när det gäller häcksaxar eller dylikt men inte om man tar tex en röjsåg. Insprut lär komma mera på bensinmaskiner men gör ingen större skillnad.


Det har knappast hänt så mycket på röjsågsfronten sedan 60-talet, mer än lite småförbättringar här och där. Den enda stora nyheten där är ju egentligen bara kedjeröjsågen och batteridrift.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718449
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Rätt som det är kan vanlig macksoppa kosta 30 kr/liter och aspen kanske 50 kr/liter om EU + Mp får bestämma... Då känns det bra med batterier.
/Niklas


En liten fråga utanför trådämnet.. Vad kör du för bil?! 🤔 Drar till med en gissning att det är el som gäller för dig även där?


Än så länge en dieseldriven Subaru Forester från 2008.

En motsvarande ebil vore skoj, men än så länge är de för dyra för min budget.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).