Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 23959 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#689610 God fortsättning!

Varit lite på minus, nu slog de sig, så ja passa på fara ti skogs. Blött är de med smala däck. Nä trädet i. Lite pröva, nå, måtte liksom hängde inte med. Putsa och såg hjuet är fritt. Ingen verkan, noll bara. Tibaks ti gården lite skruva d att få loss och se vad där är i boxen? Första man nu kan göra att se om nånting loss. Möjligtvis en. Ännu med mätare pröva kabelvindan, alla hade kontakt. Möjligtvis löskontakt nånstans, men nu böra den visa siffror när man rulla hjuet.

Sku så vlja visa bilder men de går inte nu

Sen hur ska jag göra, sku jag borda fara i ved skog först och öva? Massa får man väl släppa till 5m men när måttet och dess instälningar är lite u ännu sådär, mycket hopp fram och tillbaks om före varje kap ut och kontroll mäta med band?

Eller en burk med färg nu första tiotal träden aptera med måttband när man nu ändå fäller med motorsåg?

Stannation nu igen, regn och plussgrader igen utlovats.....

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#689739
paavo25 skrev:men nu böra den visa siffror när man rulla hjuet.

Du stannade väl motorn och då fungerade den?
Kolla batterikabeln och jordkabeln. 🤔 Och jord mellan hytt och traktorn med.

Ett par ggr har huvudströmbytaren hoppat av och då började pullsgivare räkna fel i min Arbro. Annars fungerade Arbromaten som normalt med generatorströmmen. Lyck att den skadade inte.⚡

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#689767 Jo, hade avstängt lådan, men icke den lärde sig räkna, men märkte den tar rätt mycket ström, belysningen himmar när man använder nån funktion.

Finska masinistit fråga ja lika, en hade samma trubbel när de är fuktigt. Kan ju nog vara fukt och möjlig dålig ström som gör de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#692270 Nu gick ja förbi prosessorn, strömmen på och tog i mäthjulet, via bakspegel såg jag sifrorna lever, delvarv 8cm skilad i numrorna.

Var barmark ännu lördag, sen 10cm kallsnö på. Vått under, borda trampa spår så de fryser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#701976
1613917815_dsc_0767.jpg

1613917843_dsc_0769.jpg


Hip hurraa, rykt på mig och slapp till skogs! Lite för mycket annat, sedan varit riktig vinter med ca 50cm pudersnö med ett hårt lager mitt i. Och ingen tjäla under. Igår, hade Countyn igång, men högs antagligen ännu vatten lösligt i baken på denna, traktorns hydrauik skulle bara ej fungera. Då snurra ju ej pto, frambladet nere, den fungera ju med traktorns hydraulik. Men då, fungerade mät utrustingen, klart vinterväder, såg via spegeln numrorna ändras när man roterade mäthjulet. Ännu till i förnuftig proportion ändrades numrorna. Idag, allt annat fungerar, har regnat vatten inatt, flertal pluss, nu kör man var som hällst. Nu är det ju en County styrningen på bommen minst tillräkligt, så vagnen nöjd med nu för tillfället, kabeldragning borda man se över,

Mätaren visde nu vad den visade, några björkar släpte jag fram och åter, ifall mät skulle vakna. Nå, blev väl avbarkad ved.


Skogen nu var i, galring, stockar bland med. Första riktiga trädet var ett en stocks träd, en 55dm kom det, som jag kapade bort manuelt med motorsåg, sedan apterade jag med skar vid 30dm, för massan och det sedan i genom prosessorn,

1613917854_dsc_0770.jpg


Sedan när det var i prosessorn är det ju lite dålig sikt till sågen, så kapningarna är lite sådär som ni ser dubbla skar.

Till nästa försök, spray för apteringshjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#703243 Söndags tiiläg. Skulle arbeta på skogen på söndag. Shindaiwa 452s, varit igång senast typ september. In i pannrumet, skärppa ok, till skogs. Tanka med färskt, Starta, höls igång, boo-boo. Ok, gå en stund, men nej, dör vid ens lite gas. Hem och putsa, bränsleslangar hela, filtren putsade, membanen hel. Inga föbätringar. Oppigen, nya gummin i förgasar, putsa med asprit osv, nej. Satt sädan ännu 242 fögasar fast, vipstagen går ju ej, men de stratta! Innan jag han med en kraftigt vibrerande såg under luftfiltret avlösa choke, stanna den. Drog i snöret. fjädern i startenav, bandet blev ut! Fortsatte med ett lutande träd, suffa med countykranen, en slang till gripen skadad. Må anagelsen vara med er!

Förd sågen på servise.

Har ju en kina 372, med den nu fäller och kapar, Tung och klumppi men har råkraft, har ju och en shindaiva 377? minisåg med 12" liten kraftlös men totalt rätt för kvistning. Är så lätt jmf, kina. Nu är de större stock träd som kommer emot. Längsta måttet på stock är 61dm, kortaste nu 46dm. känslan toppdia 16cm kommer förarglit ofta i kastet mellan 2x61 och 3x46.

Hakki 400, nu rejält pluss, Granens bark mjuk. Otroligt lätt och ytterst störande när ena matarhjulet slirar till och matningen stannar. Chekar i boken, så enkelt bygt med fördelning mellan mataren enbart T kopling. Nu bestält ventil som skall tvångsjämna flödet jämnt. Och mät organet visar 000..... Men nu idetta bestånd apteras stocken manuelt med rödfärg, såklart jag tar dom genom hakkin, Men såg enheten är inkapslad så man ser endast med allt åt höger var kapningen på riktigt blir. Övning, övning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#703296 Mätaren börjar ej fungera. Har mätit kablarna för denne, hela, så nu tar vi utesluts teknik. Tog "räknaren" bort från stjärnhjulet och förde den till elektronik butik.

Bilder på gårdags elektronik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#703644 Delen jag har i handen i inlägget ovan var på inpektion, inget fel, men gubben erkände han inte kunde hjälpa med "läsarna" optiska gafarna.

Så hem fast och med universalmätare sökte vad dom gav nå utmät, givande lingen till kretskortet gav kring 10v trots traktorn ger tiil inneboksen sakliga 12,8v. Sedan de två linjerna gav som mest 5v när tanden var mot, tomning, 0,3-0,7v.

Siffrorna i boksen endast 000, suck

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#705166 Blev ordning, eller vet var felet är och har nya stöpseländor till kablarna. Nånting som skydsslang borde man få före montering. Förre ägaren ersatt med trädgårds slang, fungerar sin tid och bättre än ingen ting.


Nu via fel leveranser är diff spärr nu monterat och Japan sågen väntar på fjäder så kör jag Kina, farmertec? 372xpg och lunnar dom så hakki kan mumsa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#705407 Nu äntligen sluppit på lite yngre gallring. Ventilen fungerar, iof, klenare kvistar, så den fungera ju utan att märka. Krokiga björkar drog ja genom, där slira de nog med båda.

Som nybörjare, stirrar ja ju på måttet, full gas, några träd törnat på när jag inte följt med.

Vagnen är bra, här, en bilden stickspårets botten, lunnat rakt bakfrå, fick vagnen på tvär och matar liksom långsmed spåret.

Tö, med snö skurar, fuktigt utan ac. Gamla tidens knep, drog sprit på rutorna, lite liksom lätt huvudvärk, möjlig krabbis av de?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#706233 Varit super före i skogen, stenhårdfrusna spår, lite frost, tort, nu så långt på våren, ljust länge.

En stock hög, några stockar ytterst prima, raka cylindriska och jämngrova.
Rider ut från skogen mot solnedgången med ett lass stock en lörda närmare sju och ett lass med större stock,

Var i grannes skog, en ponsse ergo, hade en kant med större gran nära till. Frågade vad de skulle kosta att ta ikull dessa kubikmeter granar. 15stycken 11m3 stock 4m3 ruttet, suck. Men, granbarkborren hann ej angripa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#706756 Nu högarna tävlade, jo, även så liten mängd, var de +400€ skilnad på totala slutsumman, inte mycket men värt några samtal.

Nu då veden, prossorn står ju där. Hmm. Övningskörde ju på hösten måttet, då de fungerade, med 35cm. Detta från county hytten, i duggregn. Nu var de ju dreven är förhålndevis långt från svärdet, är ju ej mening till klabbmaskin, är ju byggd för accord för ungskogskötsel, år 84-85. Dom typ meters rästbitar kan man ju lätt ta förhand genom vanlig hakki 60 sirkel klyv. Skogen dit lite längre från gården, nu med den rätt stora stockvagn så är veden, om möjligt släpt 5-6m långa. Får ju hem mycket på de viset. Färska sådanna på sirkel, tungt. Då jag endast hade luningsgrip, blev de ju draget för hand, så all ved var ju kort, lättare på sirkeln.

Jo ja kan ju för kapa 6m ti pasligare hand farligt, men prossessor står ju där.... Max kap 40cm...

Allt klart, genom prosessorn, restbitarna genom hakki 60. Men en grövre 6m stam genom prosessorn går snabbt, en stor hög med oklyvet där då? Va sen?

Kunna ställa skopan under, sen från skopan mata hakki 60s klyv för hand?



Borde man titta hitåt dessa, rätt ovanlig typ av klyv men posh större vedfabrik har sådan klyv i samband.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#711445
$matches[2]

En tid sedan, men 16,9 30 industri däcken tidsenligt korrekt, men, trots de är de bästa inom 4wd, sjunker in, inget grepp ens på en torr sommar. Surfade runt, en annos med fram däck, 600/65 28". Begagnade med nya fälg skenor, innom toleranssi med dia och priset rimligt. Hastigt var dom hemma, men sedan. Ford 8 bults 140mm mitthål och kona för muttrar, och 28", de finns ej färdigt att köpa. Via laserskärare, sedan till verkstad som fräste konor. Sedan bultar och muttrar, färg. Nu blev det pris där nog....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#715296 Lite uppdatering.

1622965003_dsc_1200.jpg


Med 600 däck nu bak, trots offsett är opar, så är den som natt och dag i stabilitet jmf med orginal sirkelsågar som 16,9"
Går fint att grusa täckdik med denna, är grämaskinsförare, men på nåt sätt lättare att dosera och slangen hålls på plats utan hjälp och vagn bakom, kan fara längre från och söka sand. Med 600 däck slapp man nu utan slir eller djupa spår till detta vattensjuka ställ.

1622964952_dsc_1117.jpg

Kranen klarade 500kg säckar med grip och rotator, men... säkra före osäkra, lytfthöjd och rätt långt ut när den skall ovanför såmaskinen ni ser i bakgrunden. Så vikten av grip och rotator plus kanske 80cm mer lyfthöd och därtill större däck gör det hela fler gånger säkrare. Dessutom, 800kg utsädes säck stiger nu me denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#718335 Bland hetta, hö, övrigt arbete, så hade jag ner handbromspaketet, läckte olja så den var rätt snuskig in i. Packningen hade jag ej, men såg hel ut, så jag upplivade den med ölje tillägs medel som skall mjuka upp packningar. Ihop med nya broms skivor och justering. Otroligt, den har handbroms!

Sen prova prosessorn, el strul i hettan, men kapade rakt i en mindre vagn 33cm med auto, vips så där bara. Sedan skulle ju lager bocken som är mellan dom båda pto akslar, bockarna sprack och duns. Tur i oturen, waltershieldarna är hela. Bör ta en öl, och fundera vidare. Ett sätt riktiga skf, och av flatjärn under bultskalle somskulle binda? Nu är där billiga Kina som ej ville vara med mera.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).