Sågtimmer

Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

49 inlägg 16748 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#718010 Vi har gjort en djupdykning i timmerprisernas utveckling sedan förra pristoppen 2018. Hur höga är rundvirkespriserna idag jämfört med då? Det pratas om höga priser eller t o m rekordpriser men vi kan avslöja att det bara är en myt. Du kan läsa hela artikeln här på iskogen.se

Det stora frågan som tål att diskuteras är varför inte Södra höjer priset på både timmer och massaved? Läs hela artikeln och diskutera sedan hur ni tror att vi ska kunna få upp prisnivån. Räcker det med leveransbojkott eller finns det en väg för Södramedlemmarna att påverka inom föreningen?

https://iskogen.se/skogsindustri/myten- ... merpriser/



   TS
Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sture Andersson  
#718070 1,5% ja det är bara konstatera att Södras medlemmar tydligen levererar mer virke än vad som behövs annars borde dom väl höja .Sen att medlemmarna skulle kunna påverka styrelsen att höja virkespriserna det tror jag inte på .Dom som sitter i styrelsen bryr sig inte om virkespriser ,bara utdelning på sitt kapital dom har i Södra.

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

r93  
#718088 Tja, men media har ju tutat i alla att barrskogen är döende, torka och barkborrar, och är den inte döende & uppäten av barkborrar så kommer EU & tar skogen, för den tar upp så mycket co2, trots att den kommer dö av klimatkrisen…….
Man kan bli snurrig för mindre.

Så det är inte så konstigt att folk hugger för fullt nu, man vågar inte vänta…….

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Bosse1  
#718108 Så länge jag kan minnas så har det varit "bråttom".
Låt båtarna gå det är inte billigt.

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

svampbob  
#718160 Kan vi få en jämförelse med vårt grannland i öster?
jag misstänker att nettot är betydligt bättre där. Jag pratade senast igår med Mannfolk och det känns som att dom har ett bättre netto på andra sidan viken.
Jag misstänker att det är mellanleden som tar för stor del här i Sverige och att det delvis är lagar, förordningar och myndigheter fel. Konkurrensen begränsas och priserna drivs upp.
Vi har både de senaste veckorna köpt många tusen ton med bergkross. Han har betalat 5,6 euro tonnet inkl transport och jag har betalat i princip det dubbla och med motsvarande körsträckor. Jag kan inte se det på annat sätt än att myndigheterna begränsar konkurrensen. Det tar många år här att öppna en täckt och lyckas du få tillståndet efter att ha lagt ut en förmögenhet så är det ofta väldiga begränsningar och löpande kontroller osv.

Någon som har en bättre förklaring?

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sjögården  
#718222 Södra verkar ha tecknat in virket man behöver för en bra tid framöver.Konkurrensen om virket är inte så prisdrivande längre i Södras område efter de senaste årens strukturomvandling i sågverksindustrin.Privatsågverken får vad de behöver med premier motsvarande efterlikviden och lite till uppå Södras prislistor.
Avverkningen styrs väldigt mycket av oron för granbarkborre och rädslan för att den sparade skogen blir ett naturvårdsärende som skickas mellan Skogsstyrelsen och länsstyrelsen.
Artskyddsförordningen har verkligen gjort den mogna skogen till ett riskobjekt och jag har flera exempel där naturvården stoppat avverkningen.
Följer man avverkningsanmälningarna och fynden i Artportalen så förstår man oron.De följer varandra rätt bra numera.
Hade hoppats på ett lyft på både timmer och massaved till eftersommaren men börjar tvivla på det.
Avvaktar gör jag hur som helst.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sjögården  
#718332 Gallringspremie förlängd till 30 sept.
Undrar hur man skall tolka det..
Lite mer tanketid för den velige… 😉

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718429 Var finns det mer info om gallringspremien?

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sjögården  
#718431 Södras hemsida 🙂

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#718465 Hittar ingen info om det. Har du en länk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Torbjörn Johnsen  
#718469 Hittade info men den har inte kablats ut som nyhet: https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... -forlangs/

I rådande läge kan jag ju tycka att det är anmärkningsvärt att man lägger premie på massaved utan att höja priset på sågtimmer. Det hade ju varit bättre för medlemmarna att få upp priset på sågtimmer och det utrymmet finns ju definitivt idag med de höga trävarupriserna. Prispolitiken på Södra tycker jag visar att Södra är ett industribolag som alla andra även om ägarna är skogsägare. Massabruken har svårare att få råvara än sågverken. Alltså stimulerar man massaveden. De egna sågverken klarar inte att förädla Södras timmerfångst utan var femte stock (ungefär) byts/säljs mot massaved och massaflis. Inget behov att höja timmerpriset med andra ord, timret kommer ändå.
Ska vi komma upp till 1000 kr/m3fub är det nog leveransbojkott som gäller. Även mot Södra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Sjögården  
#718472 Bra att du hittade info,jag var inte snabb nog.
Delar helt din uppfattning så Södramedlem jag är.
Avvaktar därför kontrakt ännu ett tag .
Visst får vi en del bonus i efterlikviden och med Södramodellen
Men grundprisnivån har även Södra ett stort ansvar för och det känns inte som man tar det fullt ut just nu 😉

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718475
Torbjörn Johnsen skrev: utan att höja priset på sågtimmer.


Man höjde priset på sågtimmer också.

https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/pr ... spriserna3

Avatar Fallback

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718476
Sjögården skrev:Södras hemsida 🙂


Hittade inget, om du vet kan du väl länka?

Användarvisningsbild

Re: Är rundvirkespriserna höga eller är det en myt?

Granstorp  
#718477 Den lilla höjningen på sågtimmer publicerades i April.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).