Motorsåg och handhållet

Val av batteridriven motorsåg

80 inlägg 10442 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#718152
Niking skrev:Med kombinationen 535i XP och BLi 300, kommer batteriet att sticka ut någon cm på var sida, vilket kan vara irriterande. Detta utstick slipper du med BLi 200/200X.

En annan aspekt är att BLi 200/200X väger 1,3 kg, medan ett BLi 300 väger 1,9 kg. Kanske onödigt att tynga den lätta 535i XP i onödan?

En tredje aspekt är att det finns färdiga skyddsväskor till BLi 200/200X, men tyvärr inte några skyddsväskor till BLi 300 (så vitt jag vet). Batterierna ska man vara rädda om...

En fjärde aspekt är förhållandet mellan kedjeoljans åtgång och batteriets driftstid. Har du ett alltför stort batteri till din batterisåg, så kan kedjeoljan hinna ta slut innan batteriet gör det.

En aspekt på laddarna är att QC 500-laddarnas större effekt bara kommer till sin rätt på ryggbatterier och BLi 300-batterier. BLi 200/200X (och klenare batterier) ska laddas lika snabbt på både QC 330 och QC 500.

Har du planer på att införskaffa fler batterimaskiner? I så fall kan det vara läge att redan nu planera för detta när det gäller batterier/laddare. Själv började jag med min 536 LiXP, men har nu även batteridriven kedjeröjsåg, trimrar, röjsågar, stångsågar, häcksax och gräsklippare...

Är du ute och kör i skogen, är det skönt att kunna ladda alla batterier på en gång vid hemkomst.

Är du däremot hemma på gården och jobbar, är det klokt att ha tillräckligt med både batteri och laddare, så att du slipper vänta på att ett batteri ska behövas laddas.

Så sammanfattningsvis är nog frågan om du antingen ska köpa ett BLi 300-batteri + en QC 500-laddare, eller två BLi 200/200X + två QC 330-laddare?

Själv har jag numera fyra BLi 200X, fyra batteriväskor och fyra QC 330-batterier.
/Niklas


Jo, jag har också tänkt på att BLi300 batteriet sticker ut en del på sidorna, vilket helt klart kan vara en nackdel, även vikten blir ju självklart högre.

Har inga planer på att skaffa fler batterimaskiner, jag har redan dom bensindrivna maskinerna som jag behöver i dagsläget.

Tror jag börjar med ett BLi200/BLi200X batteri och en QC 330 laddare, skulle jag se att jag behöver fler batterier och fler laddare så kan jag ta det senare.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718153 Mange! Att strunta i vikt och framför allt balans på sågar i allmänhet och röjsågar i synnerhet, är ju idiotiskt, enligt min mening.

Jag vet att Pellenc-experten på "min" butik har påtalat för Pellenc om deras bristande balans, men tyvärr har Pellenc slagit till dövörat och visat sig helt oförstående till problemet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718154
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Med kombinationen 535i XP och BLi 300, kommer batteriet att sticka ut någon cm på var sida, vilket kan vara irriterande. Detta utstick slipper du med BLi 200/200X.

En annan aspekt är att BLi 200/200X väger 1,3 kg, medan ett BLi 300 väger 1,9 kg. Kanske onödigt att tynga den lätta 535i XP i onödan?

En tredje aspekt är att det finns färdiga skyddsväskor till BLi 200/200X, men tyvärr inte några skyddsväskor till BLi 300 (så vitt jag vet). Batterierna ska man vara rädda om...

En fjärde aspekt är förhållandet mellan kedjeoljans åtgång och batteriets driftstid. Har du ett alltför stort batteri till din batterisåg, så kan kedjeoljan hinna ta slut innan batteriet gör det.

En aspekt på laddarna är att QC 500-laddarnas större effekt bara kommer till sin rätt på ryggbatterier och BLi 300-batterier. BLi 200/200X (och klenare batterier) ska laddas lika snabbt på både QC 330 och QC 500.

Har du planer på att införskaffa fler batterimaskiner? I så fall kan det vara läge att redan nu planera för detta när det gäller batterier/laddare. Själv började jag med min 536 LiXP, men har nu även batteridriven kedjeröjsåg, trimrar, röjsågar, stångsågar, häcksax och gräsklippare...

Är du ute och kör i skogen, är det skönt att kunna ladda alla batterier på en gång vid hemkomst.

Är du däremot hemma på gården och jobbar, är det klokt att ha tillräckligt med både batteri och laddare, så att du slipper vänta på att ett batteri ska behövas laddas.

Så sammanfattningsvis är nog frågan om du antingen ska köpa ett BLi 300-batteri + en QC 500-laddare, eller två BLi 200/200X + två QC 330-laddare?

Själv har jag numera fyra BLi 200X, fyra batteriväskor och fyra QC 330-batterier.
/Niklas


Jo, jag har också tänkt på att BLi300 batteriet sticker ut en del på sidorna, vilket helt klart kan vara en nackdel, även vikten blir ju självklart högre.

Har inga planer på att skaffa fler batterimaskiner, jag har redan dom bensindrivna maskinerna som jag behöver i dagsläget.

Tror jag börjar med ett BLi200/BLi200X batteri och en QC 330 laddare, skulle jag se att jag behöver fler batterier och fler laddare så kan jag ta det senare.


Ok! Vet att 535iXP ofta säljs i ett paket med två batterier och en laddare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718157 Mange, kostnaden för batterier får ju vägas mot kostnaden för årlig service på motsvarande bensinmaskiner. I vintras servades min gräsklippare för 3600 kr och senast jag servade min gamla 242 XPG blev det snabbt några tusenlappar.

Hittills har jag inte behövt reparera mina Husqvarna batterimaskiner, utan bara behövt byta rena slitdelar så som kedja, drev, svärd, kniv, trimmerlina och trimmerhuvud.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

tallen100  
#718161 Det var en konstig gräsklippare, min klippare har gått år efter år, med endast något enstaka oljebyte när man kommit på att det var länge sedan sist, och kanske nåt nytt tändstift. så inte har den kostat många kronor att serva. 👍

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

kalhuggo  
#718166 Och hur i hela vida världen servar man en motorsåg för några tusenlappar, hade det varit rep. så kanske jag kunnat tro det , men service 😀

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Maverick  
#718172
kalhuggo skrev:Och hur i hela vida världen servar man en motorsåg för några tusenlappar, hade det varit rep. så kanske jag kunnat tro det , men service 😀

Luftfilter tändstift justering av förgasare och inställning av tomgång.


1600kr hos en handlare.

Sågen var en begagnad 345a som jag köpt för 500kr..



Så det går.. 👎

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#718174
Niking skrev:
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Med kombinationen 535i XP och BLi 300, kommer batteriet att sticka ut någon cm på var sida, vilket kan vara irriterande. Detta utstick slipper du med BLi 200/200X.

En annan aspekt är att BLi 200/200X väger 1,3 kg, medan ett BLi 300 väger 1,9 kg. Kanske onödigt att tynga den lätta 535i XP i onödan?

En tredje aspekt är att det finns färdiga skyddsväskor till BLi 200/200X, men tyvärr inte några skyddsväskor till BLi 300 (så vitt jag vet). Batterierna ska man vara rädda om...

En fjärde aspekt är förhållandet mellan kedjeoljans åtgång och batteriets driftstid. Har du ett alltför stort batteri till din batterisåg, så kan kedjeoljan hinna ta slut innan batteriet gör det.

En aspekt på laddarna är att QC 500-laddarnas större effekt bara kommer till sin rätt på ryggbatterier och BLi 300-batterier. BLi 200/200X (och klenare batterier) ska laddas lika snabbt på både QC 330 och QC 500.

Har du planer på att införskaffa fler batterimaskiner? I så fall kan det vara läge att redan nu planera för detta när det gäller batterier/laddare. Själv började jag med min 536 LiXP, men har nu även batteridriven kedjeröjsåg, trimrar, röjsågar, stångsågar, häcksax och gräsklippare...

Är du ute och kör i skogen, är det skönt att kunna ladda alla batterier på en gång vid hemkomst.

Är du däremot hemma på gården och jobbar, är det klokt att ha tillräckligt med både batteri och laddare, så att du slipper vänta på att ett batteri ska behövas laddas.

Så sammanfattningsvis är nog frågan om du antingen ska köpa ett BLi 300-batteri + en QC 500-laddare, eller två BLi 200/200X + två QC 330-laddare?

Själv har jag numera fyra BLi 200X, fyra batteriväskor och fyra QC 330-batterier.
/Niklas


Jo, jag har också tänkt på att BLi300 batteriet sticker ut en del på sidorna, vilket helt klart kan vara en nackdel, även vikten blir ju självklart högre.

Har inga planer på att skaffa fler batterimaskiner, jag har redan dom bensindrivna maskinerna som jag behöver i dagsläget.

Tror jag börjar med ett BLi200/BLi200X batteri och en QC 330 laddare, skulle jag se att jag behöver fler batterier och fler laddare så kan jag ta det senare.


Ok! Vet att 535iXP ofta säljs i ett paket med två batterier och en laddare.
/Niklas


Näe, verkar inte vara nåt paket på den här. Utan dom säljs separat, såg för sig, batteri för sig och laddare för sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718184
Niking skrev:Mange! Att strunta i vikt och framför allt balans på sågar i allmänhet och röjsågar i synnerhet, är ju idiotiskt, enligt min mening.

Nä, det behöver inte vara så idiotiskt. Alla har sina önskemål och vissa prioriterar inte som du eller jag för den delen.
Produktvalet är mycket mer komplicerat än så...
Niking skrev:Jag vet att Pellenc-experten på "min" butik har påtalat för Pellenc om deras bristande balans, men tyvärr har Pellenc slagit till dövörat och visat sig helt oförstående till problemet.
/Niklas

De som jag vet är mest nödja med Pellenc använder såg så pass lite att det kvittar vilken balans den har bara den gör det den ska när den behövs. De använder mest sax, stångsåg och lite motorsåg (2000w) och trimmer.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718185
Niking skrev:Mange, kostnaden för batterier får ju vägas mot kostnaden för årlig service på motsvarande bensinmaskiner. I vintras servades min gräsklippare för 3600 kr och senast jag servade min gamla 242 XPG blev det snabbt några tusenlappar.

Hittills har jag inte behövt reparera mina Husqvarna batterimaskiner, utan bara behövt byta rena slitdelar så som kedja, drev, svärd, kniv, trimmerlina och trimmerhuvud.
/Niklas

Var nu ärlig..
Till det du kör hade säkert en Stihl 192 funkat minst lika bra. Kostnaden för den och dess drift borde nog gå att räkna ut om man räknar sedan 2014. Jämföra blir svårare för du faktiskt inte vet inte hur vilken effekt din maskin idag gör av med. Inköpskostnaden ser man nog rätt lätt men drift kostnads kalkylen har lite gluggar på din batterimaskin.

Min gräsklippare köpte jag för 500:- för 5 år sen och den har kostat ett service kit a 150kr/år plus 8 liter soppa /år.
Har inte bytt kniv än...
Lite olja till vajrarna blir det med till våren.

Att argumentera ett batterisågs köp med ekonomisk eller praktisk utgångspunkt är inte lätt.
Finns intresset från start och de kan se mellan fingrarna på inköpskostnaden så går det men det är inte många som prioriterar nåt högre än pengar...

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718200
Mange skrev:
Niking skrev:Mange, kostnaden för batterier får ju vägas mot kostnaden för årlig service på motsvarande bensinmaskiner. I vintras servades min gräsklippare för 3600 kr och senast jag servade min gamla 242 XPG blev det snabbt några tusenlappar.

Hittills har jag inte behövt reparera mina Husqvarna batterimaskiner, utan bara behövt byta rena slitdelar så som kedja, drev, svärd, kniv, trimmerlina och trimmerhuvud.
/Niklas

Var nu ärlig..
Till det du kör hade säkert en Stihl 192 funkat minst lika bra. Kostnaden för den och dess drift borde nog gå att räkna ut om man räknar sedan 2014. Jämföra blir svårare för du faktiskt inte vet inte hur vilken effekt din maskin idag gör av med. Inköpskostnaden ser man nog rätt lätt men drift kostnads kalkylen har lite gluggar på din batterimaskin.

Min gräsklippare köpte jag för 500:- för 5 år sen och den har kostat ett service kit a 150kr/år plus 8 liter soppa /år.
Har inte bytt kniv än...
Lite olja till vajrarna blir det med till våren.

Att argumentera ett batterisågs köp med ekonomisk eller praktisk utgångspunkt är inte lätt.
Finns intresset från start och de kan se mellan fingrarna på inköpskostnaden så går det men det är inte många som prioriterar nåt högre än pengar...

Å din gräsmatta är 6000-7000 m2?

Nä, jag tror inte att en Stihl 19x fullt ut kan ersätta min Husqvarna 536 LiPX. Till vissa jobb är helt enkelt batterier överlägsna. Å det är skönt att slippa både primerblåsa och choke. Å dessutom är den dagliga servicen mindre omfattande på en batterisåg, jämfört med en bensinare.

Å min kostnad för batterier ska ju även slås ut på min lilla batteriklippare, mina batteritrimrar, min batteridrivna häcksax, mina batteridrivna stångsågar, min batteridrivna röjsåg och min batteridrivna lövblås. Alla går ju på samma batterier...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

johan eriksson  
#718207 Att ni bara orkar…

Vi får väl helt enkelt göra en uträkning på hur många liter Aspen man kan köpa för vad ett batteri kostar.
Och hur mycket bensin man gör av med på ett års gräsklippning kan nog diskuteras, här går nog 20-30l om året, villatomt på 1700m2. Då kör vi en åkare och en handjagare. Olja, filter remmar och knivar är nog mellan 500-1000kr/år. Arbetet är inte inräknat då. Ska jag värdera min fritid så blir det betydligt mer.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

kalhuggo  
#718208 Daglig service på en motor/röjsåg det är att tanka bensin, fylla kedjeolja och fila kedjan/klingan när den blir slö, nån gång var annan tredje vecka kan man blåsa rent luftfiltret.
Man ska inte pilla på saker som fungerar i onödan, det är bara dumt.
Hur kan man göra något så enkelt och skojigt så fruktansvärt komplicerat och trist 👎

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718211 Lägg till att blåsa rent startapparaten, luftfilter och i förekommande fall även förfiltret på en bensinare, vilket du alltså slipper på en batterisåg! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

totte  
#718218 Nu var det så att trådens ämne är val av just batteridriven såg. Sålunda är diskussionen om bensin kontra batteri inte relevant för tråden. Nog!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).