Motorsåg och handhållet

Val av batteridriven motorsåg

80 inlägg 10451 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717985
Niking skrev:Lycka till med din nya 535 iXP. Skriv gärna en recension, när du kört den några pass.
/Niklas


Tack! Jag ska se om jag kan komma med en liten recension senare om jag kommer ihåg det.

Du skrev tidigare att man inte ska snåla in på batteri och laddare. Tror du att jag klarar mig med ett BLi200/BLi200X batteri eller bör jag ta BLi300..? Jag såg inte att dom hade nåt BLi300 batteri hemma, men dom kan säkert ta hem ett om jag vill ha ett sånt. Samma sak med laddare, såg inte att dom hade nån QC500, utan största var QC330, men går säkert att ta hem det också om jag vill ha ett sånt.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

anersimyra  
#717990
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Lycka till med din nya 535 iXP. Skriv gärna en recension, när du kört den några pass.
/Niklas


Tack! Jag ska se om jag kan komma med en liten recension senare om jag kommer ihåg det.

Du skrev tidigare att man inte ska snåla in på batteri och laddare. Tror du att jag klarar mig med ett BLi200/BLi200X batteri eller bör jag ta BLi300..? Jag såg inte att dom hade nåt BLi300 batteri hemma, men dom kan säkert ta hem ett om jag vill ha ett sånt. Samma sak med laddare, såg inte att dom hade nån QC500, utan största var QC330, men går säkert att ta hem det också om jag vill ha ett sånt.

Ett generellt råd kring laddare är att om du enbart laddar över natten så är det lämpligast att köpa de billigare laddarna, i övrigt tycker jag inte att det finns någon anledning att välja ett 200 batteri såvida man inte kör en topphandssåg.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718027 Med kombinationen 535i XP och BLi 300, kommer batteriet att sticka ut någon cm på var sida, vilket kan vara irriterande. Detta utstick slipper du med BLi 200/200X.

En annan aspekt är att BLi 200/200X väger 1,3 kg, medan ett BLi 300 väger 1,9 kg. Kanske onödigt att tynga den lätta 535i XP i onödan?

En tredje aspekt är att det finns färdiga skyddsväskor till BLi 200/200X, men tyvärr inte några skyddsväskor till BLi 300 (så vitt jag vet). Batterierna ska man vara rädda om...

En fjärde aspekt är förhållandet mellan kedjeoljans åtgång och batteriets driftstid. Har du ett alltför stort batteri till din batterisåg, så kan kedjeoljan hinna ta slut innan batteriet gör det.

En aspekt på laddarna är att QC 500-laddarnas större effekt bara kommer till sin rätt på ryggbatterier och BLi 300-batterier. BLi 200/200X (och klenare batterier) ska laddas lika snabbt på både QC 330 och QC 500.

Har du planer på att införskaffa fler batterimaskiner? I så fall kan det vara läge att redan nu planera för detta när det gäller batterier/laddare. Själv började jag med min 536 LiXP, men har nu även batteridriven kedjeröjsåg, trimrar, röjsågar, stångsågar, häcksax och gräsklippare...

Är du ute och kör i skogen, är det skönt att kunna ladda alla batterier på en gång vid hemkomst.

Är du däremot hemma på gården och jobbar, är det klokt att ha tillräckligt med både batteri och laddare, så att du slipper vänta på att ett batteri ska behövas laddas.

Så sammanfattningsvis är nog frågan om du antingen ska köpa ett BLi 300-batteri + en QC 500-laddare, eller två BLi 200/200X + två QC 330-laddare?

Själv har jag numera fyra BLi 200X, fyra batteriväskor och fyra QC 330-batterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718040 Jag kan tillägga att Husqvarna specifikt rekommendar att inte ha batterierna på underhållsladdning. Så när batteriet är fulladdat, ska det snarast tas bort från laddaren.

Ovanstående kan ju ställa till det, om du bor långt från där du servar dina sågar efter arbetsdagens slut.

Dessutom låter laddarens fläkt en del, varför jag först gör i rent sågenoch filar kedjan, innan jag sätter batteriet på laddning. Dock har jag ca 50 meter mellan hus och verkstad, så det är snabbt gjort att springa ut och plocka av batterierna från laddarna efter ca 50 minuter.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718103 Hur mycket pengar har din utrustning kostat? 8 batterier, maskin, laddare, väskor?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Arvid0  
#718107
Mange skrev:Hur mycket pengar har din utrustning kostat? 8 batterier, maskin, laddare, väskor?


Listpriser fr nätet ink moms

Bli200 2190:-
Bli300 3499:-
Qlc330 1050:-

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718126
Mange skrev:Hur mycket pengar har din utrustning kostat? 8 batterier, maskin, laddare, väskor?

Vet ej! Har ej sammanställt summorna.

Hur mycket har dina 700+ motorsågar kostad dig i inköp, bensin,transporter och reservdelar?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718139 Nja, de är inte många ml bränsle som de nyttar i samlingen. Jag visste inte du samlade på dem.
Det är ett annat läge då och har man såna summor o samla på hade jag varit mer trångbodd..
Kan misstänka det är fler kw igenom dina maskiner än jag har antal sågar om det hjälper.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718141
Arvid0 skrev:
Mange skrev:Hur mycket pengar har din utrustning kostat? 8 batterier, maskin, laddare, väskor?


Listpriser fr nätet ink moms

Bli200 2190:-
Bli300 3499:-
Qlc330 1050:-

Jäklar med kulor för o ha på hyllan i samling..

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718142 Jag samlar inte på prylar för samlandets skull, utan köper enbart prylarna för att de ska göra nytta på fastigheten och/eller tomten. Batteriverktygen är inget undantag.

Det är ju därför jag valt bort Pellenc till förmån för Husqvarna...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718143 Anledning att jag frågar om priser är för att bli lite klokare på vad man får för pengarna, vad man kan göra med det och hur mycket.
Hur kostnadseffektivt det är får var och en bedömma, men inköpskostnaden för att kunna använda maskinen måste väl vara intressant.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718144 Det förstår jag. Pellenc är lite mer för de yrkesverksamma. Jag har tidigare tyckt de var lite häftiga i inköpspris men ju mer jag läser om de som köper annat, ju mer ser jag att det kanske inte är så blodigt ändå..

8 batterier för lite jobb på fastighet/ tomt?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718148 4 batterier vart tredje år, har det blivit hittills. Inne på tredje omgången nu sedan starten 2014.

Å vad pellencs priser beträffar, så får det ju ställas i relation till dess bristande balans. Tyvärr får du en urusel balans till ett skyhögt pris, tycker jag.

Hade Pellenc sett till att deras maskiner hade en vettig balans och sågar som fungerat för skogsbruk kunde det kanske blivit Pellenc istället. Ty "min" välsorterade butik har så väl Pellenc, Stihl som Husqvarna.

Men det var nu Husqvarna, som, enligt butiken, hade den bästa sågen (då 536 LiXP) och sedan har det bara rullat på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718149 Jo, det funkar nog för dig.

12 batterier?
Jäklar...

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718150 Det finns en hel del olika märken o välja på.
Även som yrkesverksam.

Pellenc har ju sin marknad där de briljerar.
Du tycker bättre om Husqvarna till din fastighet o tomt.
Det är nog lite upp till var och en.

Många skiter i balans, vikt och ibland märke med. De vill ha nåt som passar dem till vettigtvpris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).