Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497514 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Axl  
#718000 har alla 6000 samma storlek på hytten? blev lite nyfiken på den här traktorn:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ltra-6250/ hur är det vändbar stol i sån? Hur funkar det med Klaravik, kan man komma i kontakt med säljaren och kolla på traktorn innan köp?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#718001
Axl skrev:har alla 6000 samma storlek på hytten? blev lite nyfiken på den här traktorn:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ltra-6250/ hur är det vändbar stol i sån? Hur funkar det med Klaravik, kan man komma i kontakt med säljaren och kolla på traktorn innan köp?


Jo alla har likadan hytt, brukar vara bättre att svänga runt med en smalare stol typ Grammer MSG85 istället för med MSG95 som det ser ut att vara på bilden. Man kan behöva flytta stolen fram och tillbaks när man svänger runt sig, beror också på hur lång man är själv.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718005 De är samma hytt på 6000/8000
Vad jag har varit med om så går inte de

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Axl  
#718006
Ådii skrev:
Axl skrev:har alla 6000 samma storlek på hytten? blev lite nyfiken på den här traktorn:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ltra-6250/ hur är det vändbar stol i sån? Hur funkar det med Klaravik, kan man komma i kontakt med säljaren och kolla på traktorn innan köp?


Jo alla har likadan hytt, brukar vara bättre att svänga runt med en smalare stol typ Grammer MSG85 istället för med MSG95 som det ser ut att vara på bilden. Man kan behöva flytta stolen fram och tillbaks när man svänger runt sig, beror också på hur lång man är själv.


Sitter det snurrplatta som standard?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#718007
Axl skrev:
Ådii skrev:
Axl skrev:har alla 6000 samma storlek på hytten? blev lite nyfiken på den här traktorn:
https://www.klaravik.se/auction/product ... ltra-6250/ hur är det vändbar stol i sån? Hur funkar det med Klaravik, kan man komma i kontakt med säljaren och kolla på traktorn innan köp?


Jo alla har likadan hytt, brukar vara bättre att svänga runt med en smalare stol typ Grammer MSG85 istället för med MSG95 som det ser ut att vara på bilden. Man kan behöva flytta stolen fram och tillbaks när man svänger runt sig, beror också på hur lång man är själv.


Sitter det snurrplatta som standard?


Det borde det nog göra, har inte varit med om att det inte skulle vara det. Golvet lutar lite så måste nog vara en för att få sätet i våg.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718012
gnisten83 skrev:De är samma hytt på 6000/8000
Vad jag har varit med om så går inte de

Alltså komma i kontakt med den riktiga säljaren

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#718017 Axl kolla på Blocket där finns en annons på traktorn som jag förmodar är ägaren själv

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Axl  
#718018 Jag hade missat att det fanns 2 annonser på traktorn

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#718020 Gissar det varit lågt intresse på den sen den redan ligger på Klaravik

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#718029 Fråga
Hur kan man läsa att man har en slirande fläktrem. Ska man då byta rem eller ska man spänna på något sätt. Detta är angående en valtra Valmet 6200. Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#718034 Slirande fläktrem ger många indikationer. 1)Skriker om du tänder all belysning. 2) varvräknaren sjunker i varvtal eller vill inte gå upp alls.
3) Batteriet blir sämre och sämre på grund av dålig laddning.
Har remmen börjat slira men är hyfsat ny så kan du spänna den genom att lossa generatorn. Är remmen lite till åren så köp en ny direkt för de brukar bli hårda i kanterna och då slirar den snart igen. Se bara till att du köper en europatillverkad rem för kinaremmarna har för mycket plast inblandat. Även samma fabrikat kan vara tillverkade i olika länder.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718038 Har den slirat så är väl risken att den slitits med o blitt smalare så den bottnar i remskivan o då hjälper de inte att spänna

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Karl-magnus  
#718094 Tack för svaren
Då är det säkert att jag ska byta rem eller mer exakt låta nog en verkstad göra det. Men jag hittade inte många fläktremar jag tror det här är den eller?
https://www.sagro.se/sv/artiklar/flaktr ... 325la.html

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#718971 Vet någon vad det är för gänga på påfyllnadspluggen till bakaxeln? Det är något mellan 3/4 och 1". Metrisk?
Tänkte sätta en 90° böj alternativt ett T med 3/4" snabbkoppling. Smidigt att inte behöva gänga ur 1/2" kopplingen varje gång större koppling används. Och övergångar är så skrymmande.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#719046 Finns som standard på 6200 för friretur.
Reservdelsnummer V 32578200

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).