Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 61961 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

underväxt röjning innan slutavv

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65678 är de någon som har koll på om det är ekonomiskt försvarbart att ha en man i arbetslaget som går före och underröjer slutavverkningar för att höja kapaciteten på skördaren?
någon som kanske har några uträkningar på kostnarder å dyl??
själv tror jag att det kan vara en bra affär, eftersom man får upp kapaciteten på skördaren och mindre slitage på maskinen när alla små buskar annars ska röjas undan med maskin för att man ska göra ett snyggt jobb.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#65679 Det kan nog vara försvarbart, både i slutavverkning och inte minst i gallring...
Ser man till produktionsminskningen så kan det nog löna sig..
Dock så utgår mina listor från röjda bestånd, och anser att det inte är entrepenören som ska betala.
Vi bjuder på en hel del gratis redan i nuläget som inte var aktuellt för 10 år sedan.
Att man sedan kör en del oröjt mm är den bistra verkligheten....Det finns det mycket att lära hos arbetsledningen..
Många avverkningsledare verkar köra principen, går det så går det, och blir det problem så kanske entrepenören kör ändå, alternativt tar vi de problemen då...

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65683 här e de då sågott som omöjligt att få in i några avtal att de ska vara underröjt, det är bara vid extrema fall som dom gör det.
man har ju kört en del röjda bestånd och de är ju en enorm skillnad på kapaciteten.
dom röjer inte ens områden som ska grotas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#65686 Lite lustigt att det är en sådan skillnad i mentalitet beroende på var man bor i landet :???:
I ditt fall så tål det att tänkas på med egen röjare.
Minns vad en av skogvakterna jag hade när jag röjde innan jag mekaniserade firman sade....
Han tyckte det var idotiskt att inte förröja då det kostade 4kr kubiken men sparade 8 på skördaren.
De som högg åt honom körde på timme.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65695
mrhakan skrev:här e de då sågott som omöjligt att få in i några avtal att de ska vara underröjt, det är bara vid extrema fall som dom gör det.
man har ju kört en del röjda bestånd och de är ju en enorm skillnad på kapaciteten.
dom röjer inte ens områden som ska grotas.


När jag skrev kontrakt på min en av mina 1:a gallringar så var kravet på mig att det skulle underröjas först. Vilket nu är gjort! :smile:

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Torparn79  
#65696
Uvskogen skrev:
mrhakan skrev:här e de då sågott som omöjligt att få in i några avtal att de ska vara underröjt, det är bara vid extrema fall som dom gör det.
man har ju kört en del röjda bestånd och de är ju en enorm skillnad på kapaciteten.
dom röjer inte ens områden som ska grotas.


När jag skrev kontrakt på min en av mina 1:a gallringar så var kravet på mig att det skulle underröjas först. Vilket nu är gjort! :smile:

röjde du själv eller gjorde entreprenören detta..??

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65700 Han erbjöd sig att göra det, men då genom att nettot minskade för min del :sad: Så jag gjorde det själv i stället, blev mer pengar till mig plus smalare om midjan :grin:

Det är inte så stort område, ca 4 Ha.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65760 är små sugen på göra ett prov å röja en del på en avverkning å låta en del vara oröjt å se hur stor skillnad det igentligen är på produktion, men man är ju av naturen lat så man har inte orkat hänga på sig röjsågen och testat ännu

   TS
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

tantgron  
#65764 Vad som inte alls har nämnts i din ekvation är hur mycket mera grejer man kör sönder:
Lampor på kranen urpetade, krökta svärd och stenkörningar för att man inte ser hur man placerar agget, samt att underväxta granar blir utmärkta spjut som söker sig in in under maskin och hytt samt in i aggregatet på de mest omöjliga ställen.

Och vid grothuggningar måste det komma mycket jord med som säkert inte uppskattas av tugg-entreprenören...

Så underröjning borde ge än mer än enbart högre produktion.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65783 Det måste ju ändå hyggesrensas före plantering. Finns ingen anledning till att vänta med det till efter avverkningen. Då får man ju bråka med påkörda stammar som står på halvlut. Plus att även hyggesrensning lockar snytbaggar.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#70412
tantgron skrev:Vad som inte alls har nämnts i din ekvation är hur mycket mera grejer man kör sönder:
Lampor på kranen urpetade, krökta svärd och stenkörningar för att man inte ser hur man placerar agget, samt att underväxta granar blir utmärkta spjut som söker sig in in under maskin och hytt samt in i aggregatet på de mest omöjliga ställen.

Och vid grothuggningar måste det komma mycket jord med som säkert inte uppskattas av tugg-entreprenören...

Så underröjning borde ge än mer än enbart högre produktion.



Kloka ord från Rikard, som vanligt.

Mycket finns att säga runt detta tema. När man har ett yrkesverksamt liv bakom, sig som innefattar att man rotryckt ett antal underväxter, förmodligen miljontals. Samtidigt som man sitter och funderar: En skördare kostar kanske 1200 kr/tim medan en röjare kostar 300 kr. Vore det inte smartare att göra rätt ifrån början och anlita en röjare?

Vad som är mest slående i sammanhanget är att det alltid handlar om pengar. I andra branscher funderar man över trivsel och personalvård. Varför finns inte detta med som ett tema, i skogsbruket, som en anledning att röja? Innan man avverkar istället för efteråt? Jag tror att väldigt få av oss mår bra av att sitta och röja med en skördare, när vi planerat att avverka skog.

Jag kan inte säkert hela historien men jag tror att det i slutet på 90-talet skapades material/underlag som visar att det inte är särskilt fördyrande att avverka, trots tämligen riktligt förekommande underväxter. Materialet var helt fel från början. Den vantrivsel över uppgiften som de allra flesta förare känner har aldrig beaktats. Merkostnaden för materiel, i form av lyktor, slangar, nipplar, kylare, svär och kedjor som förbrukas, har aldrig värderats.

Vi som kör vet att det är omöjligt att åstadkomma samma fina högläggning, för skotningen, när det är oröjt. Den ökade skotningskostnaden har aldrig värderats. Ej heller det sämre arbete som skotarföraren med stor sannolikhet utför.

Mest grundlurade är kanske markägarna, åtminstone när det handlar om köp mot prislista, som tror att de slipper/minskar kostnaden för förröjning: Det är i och för sig en lägre kostnad att röja efter avverkningen (hyggesrensning) än att göra det innan avverkningen (förröjning). Men vi som kör vet att det per automatik görs ett sämre arbete när det är oröjt. Vem klarar att apterar väl, se röta och krök, när stocken matas in bland underväxter, i hastigheten 4-5 meter/s? Och hur påverkas längdmätningen när underväxter kläms fast i aggregatet när trädet ska fällas? De som vet att överleva matar igenom hela trädet, och ruskapar detta. Och det finns väl ingen levande själ som tror att en superstressad och irriterad förare gör lika bra arbete som en som känner sig som en delaktig länk i en vettig produktionskedja? Markägaren får dessutom ofta ta kostnaden för utebliven förröjning i form av ökad avverkningskostnad på grund av lägre medelstam. Det är, och har alltid varit, riktigt dyrt att avverka de klenaste träden…

Att man planerar grotuttag på marker mer underväxter, utan att röjan innan. Tja, jag saknar ord lämpliga att framföra på detta forum…

Är det inte dags att ta fram ett material som på ett vettigt sätt belyser ämnet. Tycker det borde finnas ngn organisation som säger sig företräda entreprenörerna som skulle kunna ta tag i detta ämne. Ett tips till er som är företagare: Varje år är det i Sverige säkert 100-talet högskolestudenter som med ljus och lykta söker tema för examensarbete, som de utför mot mycket ringa kostnad. I Norge och Finland finns förmodligen samma system. Varför inte ge i uppdrag till en student eller varför inte flera, att utvärdera ämnet till skogsbrukets fromma och utveckling?

Över detta undrar, en som är under utveckling, eller kanske snarare avveckling
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#71792 För drygt ett år sedan fick jag punktering av en slya....
Maximal otur, men det var ett träd som växte på en halvmeterhög sten som bröts av lite tvärt...
När sedan skördaren backade en meter och samtidigt vände så skar den in olyckligt i däcksidan.
Nu händer det kanske en gång på miljonen något sådant här...men den gången kostade det mig 22tkr ex moms plus en dags stillestånd 😡
Annars håller jag med Per-Erik att arbetet blir sämre utfört, dels så ser man sämre, dels så är det ett stort problem med slyor och mäthjul, dels har slyorna en tendens att hänga med mer eller mindre hela stammen med diameterfel som följd....
Och inte minst är det en säkerhetsrisk då man inte ser eventuella personer som närmar sig maskinen...

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

skogsjan695xl  
#71809 jag säger då det, det ska vara föröjt innan slutavv, det tjänar alla på i längden, helt klart.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71840 Knappast alla. Då skulle alla skogsbolag infört detta rutinmässigt för länge sedan. Det har nog räknats mer än en gång på detta.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

flisshejk  
#71882 Jag börjar med att ställa en samvetsfråga till er som äger en skördare om ni kommer till en slutavverkningstrakt som är fullständigt underröjd hur mycket är ni beredd att rabatera sködarpriset/ kubik. För att det skall vara lönsamt för markägaren inte bara för skördaren så är det en förutsättning. Sedan början av 70-talet, har jag önderröjt all slutavverkning på fastigheten, då röjdes även den klenaste massaveden bort, det gjordes för att jag flisade virket för egen förbrukning. Jag frågade antreprenören som anlitades om priset reduserats och fick till svar -20 kr/ kubik, det var ett granbestånd ca 110 år som stod i en backsluttning där den största granen höll två kubikmeter. Röjningen gjorde jag själv. Jag tror för att det skall bli lönsamt framförallt om du lejer så är nog förutsättningen att det tas reda på,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).