Traktorer och processorer

vikplog...

40 inlägg 30686 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vikplog...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71006 jag hade en sån där elventil så man fick en extra funktion... å när ja höll knappen intryckt så kördes höger å utan knapp vänster...
Efter som du inte behöver tilten så kan du ju köra en ventil med fast knapp å sen ytterligare en som du sköter en av vingarna... men nu när ja läser ditt inlägg lite mer noga så verkar det vara så du tänkt;)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: vikplog...

Naders  
#71040 En sak som jag funderade lite på :roll:
Var ute med en skopa med lite sockerbetor till nassarna i skogen och råkade köra rätt in i ett träd i låg hastighet.
Detta troligtvis pga saknad av erfarenhet med körning med frontlastare monterad.
Nu slutade det så olyckligt att jag krökte något så att skopan skevar lite.

Men frågan är vad som händer om man kommer med en plog som brukar gå undan och möter en lite dold sten eller annat fast föremål?
Känns som att risken är överhängande om man inte ser upp.
Nu kanske det spelar lite roll vad för sorts lastare man har iofs.
Själv har jag en något krökt Trima-lastare monterad på en IH844

Avatar Fallback

Re: vikplog...

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71045
Naders skrev:Men frågan är vad som händer om man kommer med en plog som brukar gå undan och möter en lite dold sten eller annat fast föremål?
Känns som att risken är överhängande om man inte ser upp.
Nu kanske det spelar lite roll vad för sorts lastare man har iofs.
Själv har jag en något krökt Trima-lastare monterad på en IH844


även jag har funderat på detta med, tycker de borde fresta på lastaren en hel del med ett snöblad monterat :?:

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Torparn79  
#71050
Valtra skrev:
Naders skrev:Men frågan är vad som händer om man kommer med en plog som brukar gå undan och möter en lite dold sten eller annat fast föremål?
Känns som att risken är överhängande om man inte ser upp.
Nu kanske det spelar lite roll vad för sorts lastare man har iofs.
Själv har jag en något krökt Trima-lastare monterad på en IH844


även jag har funderat på detta med, tycker de borde fresta på lastaren en hel del med ett snöblad monterat :?:

Valtra har, eller har åtminstone haft, ett "stöd" för lastaren som man skulle lägga lastaren i när man hade lastarmonterade snöblad..
hittar inget på deras hemsida men det borde gå att höra med Lantmännen om det, sen smider man ihop ett liknande till den traktor man har..
ska leta vidare så får vi se, med lite tur så hittar jag något matnyttigt..

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

stegmaster  
#71066 Här e vad Torparn79 menar. :???:
http://www.vamaproduct.com/no/index.php ... plogstotte
Bild

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Torparn79  
#71067
stegmaster skrev:Här e vad Torparn79 menar. :???:
http://www.vamaproduct.com/no/index.php ... plogstotte
Bild

exakt, tack stegmaster..
vad skulle vi göra utan vårna egna "sökmotor"..

vitsen med det stödet är ju att ta upp smällar i sidled, dessa är ju ganska vanligt förekommande vid snöröjning av skogvägar och liknande..

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71070 Jo ett sånt stöd kanske vore nåt, men på vikplogen så är det fjäderupphängda slitstål som ger sig
och det finns en dämpklocka till hydrauliken kopplad till båda tuberna i vikplogen.
Annars vore ju ett järn från dragkroken under traktorn fram till vikplogen kanske det optimala.

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71094 Klaffarna tar som sagt upp dom värsta "punktbelastningarna", men vridkrafterna kan bli rätt stora.
Kör man på spets så fungerar inte klaffarna, kan vara bra att tänka på...
Blir även lite av denna effekt när den är y-ställd.
Shockbomben tar upp tryckstötar i systemet, men är nog försumbart vad gäller skydd för lastaren.
Nog funkar det att köra plog i lastaren, men man bör vara försiktig.

Slurfi: Hur tycker du att det funkar med 2.40 på din traktor? Hur bred är traktorn?
Jag har haft lite problem med att bakhjulet klättrar i vallen i kraftigare kurvor, midjestyrning har sina fördelar...
Just pga detta så har jag uppdaterat för i år.
Köpte en Uni-väg 3,20 för några veckor sen, precis klart med anpassning nu i helgen.
Lite småbuligt och skamfilat, men ska förhoppningsvis klara sitt jobb.
Sprintarna på bladet var diameter 40, kulorna till mina fångsthakar hade diameter 32, så dom fick svarvas upp, delas och svetsas dit.
Har också monterat en diagonalventil, ska bli spännade att se hur det funkar.
Förra plogen var ett Holms 2,80 och gick med en vanlig elventil.

Många bilder blev det...

Avatar Fallback

Re: vikplog...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71130 Måste oxå säga att krafterna blir riktigt stora man råkar missa vägen när man blitt lite snöblind o trött efter några timmar i hytten längs vägarna.
Träffade en sten som var betydligt högre än klaffarna(i ytterkant) som slog av cylinderfästet i plogen o länklagret i cylinderörat gick i småbitar.
Chockerna gjorde knappt nån nytta då plogen nästan var maxställd på de hållet och farten var väl nästan max när de hände.
Jag kör med påskjutsbalk, undra vad en lastare hade gillat det?

Avatar Fallback

Re: vikplog...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71148 om NÅN har en 320cm vikplog av kännt märke å som är HEL!!! Å inte svindyr så kan jag vara intresserad, max pris 20-30´å dalarna me omnejd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: vikplog...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71184
MickeBM skrev:Nog funkar det att köra plog i lastaren, men man bör vara försiktig.

Slurfi: Hur tycker du att det funkar med 2.40 på din traktor? Hur bred är traktorn?
Jag har haft lite problem med att bakhjulet klättrar i vallen i kraftigare kurvor, midjestyrning har sina fördelar...
Just pga detta så har jag uppdaterat för i år.

Fina bilder.
Just av försiktighetsskäl ville jag ha 2,40, känns mkt redan det, traktorn NH L85 är 2,10 m.
Jag har lånat ett 3-punkthängt litet snedblad som jag ställt ut ca 30cm åt höger, den snyggar till det riktigt fint
men som sagt, bara kört en sväng, känns som övning ännu.
Planen är att köra med vikplog & snedblad tom januari, sedan blir det nog så mkt snö så då måste jag koppla
slungan efter för att kunna lyfta snön en bit in i skogen över snövallen.
Men vi får se, det känns mer bränsle & tidsekonomiskt att köra med blad.
Jag lurar på en 3-punkthängd sidovinge eller ett rejälare snedblad bakom, nån som vet nåt om såna?
Jag såg ett intressant sånt ekipage förra året, kanske måste åka och kolla för inspiration.

Avatar Fallback

Re: vikplog...

Mossby Gård  
#71217 Ang. Valtras sidostöd.
Enl. min erfarenhet är dom stöden ett måste om man ska köra med bladet i lastaren.
Det här blir min sjunde vinter med sådana och dom funkar perfekt, dom tar inte bara
upp sidokrafterna utan även trycket bakåt så det finns inget tryck i lastarens lyftleder.
När jag köpte min utrustning -02 finns det monterings klart enbart till Valtra men finns
som byggsats hos Trima -Ålö försäljarna men man får själv bygga infästningen mot
traktorn.
Jag kör med en Valtra 6750 med Ålö lastare och 3.2m vikplog och har rätt så tuff snöröjning
och hitills har INGET gått sönder

Användarvisningsbild

Re: vikplog...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71228
Slurfi skrev:Fina bilder.
Just av försiktighetsskäl ville jag ha 2,40, känns mkt redan det, traktorn NH L85 är 2,10 m.
Jag har lånat ett 3-punkthängt litet snedblad som jag ställt ut ca 30cm åt höger, den snyggar till det riktigt fint
men som sagt, bara kört en sväng, känns som övning ännu.
Planen är att köra med vikplog & snedblad tom januari, sedan blir det nog så mkt snö så då måste jag koppla
slungan efter för att kunna lyfta snön en bit in i skogen över snövallen.
Men vi får se, det känns mer bränsle & tidsekonomiskt att köra med blad.
Jag lurar på en 3-punkthängd sidovinge eller ett rejälare snedblad bakom, nån som vet nåt om såna?
Jag såg ett intressant sånt ekipage förra året, kanske måste åka och kolla för inspiration.


Tackar.
Ok, med den lösningen blir det annat, inte alls dumt.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ha nåt som sticker ut bakom, det är redigt trångt på sina ställen så skulle aldrig gå.
Är lite orolig att jag inte ska komma fram med det nya bladet... :roll:
Problemet med så mycket snö känns väldigt avlägset här nere.
Jag är glad om vi får 2 dm som ligger kvar.

Avatar Fallback

Re: vikplog...

HÅkan N  
#71791 Ta det lungt så att du inte vrider till lastarn.Ploga grusvägar och skogsbilväg med en plog i lastarn skulle inte jag göra :???: ..kolla vad du har för försäkring . det kostar att rikta en lastare.När plogen sitter direkt i traktorn är den mera rörlig och följer vägens ojämnheter bättre. och det blir mindre med överraskningar :wink: .

Avatar Fallback

Re: vikplog...

Naders  
#79822 Har en liten nöt som någon kanske är sugen på att knäcka.
På jobbet har vi en vikplog av den typen som visats på bilderna innan i denna tråd.
Till plogen har vi som kraftkälla en Volvo L220E.
Från plogen kommer det 5 hydraulslangar.
Knixet är att på lastaren finns enbart 4 kopplingar.
2 till den ena kolven och 2 till den andra.
Men den 5:e slangen då?
Vad ska den ha för funktion?
Plogen köptes in före min tid började på jobbet så möjligheten är stor att plogen körts framför en annan lastare innan.
Men ändå.... Plogen går ju att köra med å bägge kolvarna går som de ska så jag förstår inte vad det ska vara bra med den extra slangen för?! Har för mej att den kommer från ett hydraulblock spm sitter på plogen.
Ska se om jag kan knäppa några bilder på den i den närmaste framtiden :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).