Motorsåg och handhållet

Val av batteridriven motorsåg

80 inlägg 10455 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717809
Niking skrev:Ok, jag trodde du menade 540iXP vs MSA220..

Angående Husqvarna, så har jag båda modellerna (eller rättare sagt föregångaren 536 LiXP och 540 iXP). Det skiljer en hel del i effekt, men också en del vikt. Båda har dock sin plats I arsenalen.

Edit: 535:an fungerar bra till träd upp till ca 20 cm I diameter. Behöver du fälla större träd, bör du hellre satsa på en 540i XP.
/Niklas


Om 535:an klarar av träd upp till ca 20 cm i diameter, hur pass stora träd klarar 540i XP..?! Tänkte att du kanske har testat om du har en sån?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717811
Snowman76 skrev:
Niking skrev:Ok, jag trodde du menade 540iXP vs MSA220..

Angående Husqvarna, så har jag båda modellerna (eller rättare sagt föregångaren 536 LiXP och 540 iXP). Det skiljer en hel del i effekt, men också en del vikt. Båda har dock sin plats I arsenalen.

Edit: 535:an fungerar bra till träd upp till ca 20 cm I diameter. Behöver du fälla större träd, bör du hellre satsa på en 540i XP.
/Niklas


Om 535:an klarar av träd upp till ca 20 cm i diameter, hur pass stora träd klarar 540i XP..?! Tänkte att du kanske har testat om du har en sån?


Jag har rotkapat vindfällda granar med min 540 iXP, som varit 50 cm I roten. Det har funkat bra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#717822 Hur länge räcker ett batteri om man kör lite grövre räcker det längre än en tank på en bensin såg ?

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

anersimyra  
#717839
toker72 skrev:Hur länge räcker ett batteri om man kör lite grövre räcker det längre än en tank på en bensin såg ?

En 540 med ett 300 BLi har en något lite längre drifttid än en motsvarande bensinsåg, mina arboristkamrater säger dessutom att en 540 T med ett 200 BLi ger en längre drifttid än med motsvarande bensinsågar.

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717885 Vad är det för skillnad på batteri BLi200 och BLi200X..?! Dom verkar ju ha samma kapacitet, så vad är egentligen skillnaden på dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

anersimyra  
#717886
Snowman76 skrev:Vad är det för skillnad på batteri BLi200 och BLi200X..?! Dom verkar ju ha samma kapacitet, så vad är egentligen skillnaden på dom?

X varianten ska ge sågen extra kraft men jag märker ingen egentlig skillnad mellan dem..🤔

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717887
Snowman76 skrev:Vad är det för skillnad på batteri BLi200 och BLi200X..?! Dom verkar ju ha samma kapacitet, så vad är egentligen skillnaden på dom?


BLi200X har större maximal ström, vilket ger större maxeffekt som sågmotorn kan ta ut. Antar att det är nyare generation av celler, som har samma energinnehåll, men högre maxström.

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717888
anersimyra skrev:
Snowman76 skrev:Vad är det för skillnad på batteri BLi200 och BLi200X..?! Dom verkar ju ha samma kapacitet, så vad är egentligen skillnaden på dom?

X varianten ska ge sågen extra kraft men jag märker ingen egentlig skillnad mellan dem..🤔


Så om det inte märks så stor skillnad på dom så är det alltså inte värt 300:- extra som X varianten kostar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717900 BLi 200X är väl egentligen avsedd för T540i XP, alltså arboristvarianten av 540i XP.

Bli 200X har lite grövre ledningar inne i batteriet, just för att kunna leverera mer ström vid behov.

Köpte 200X-modellen i höstas, då mina 3-4 år gamla BLi 200-batterier börja tappa lite i spänst. Jag tycker mig märka att 200X-batterierna fungerar lite bättre i kyla än mina gamla 200-batterier, även om jag inte gjort något "vetenskapligt" test.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 30 jun 2021, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

anersimyra  
#717901 Det troliga är förstås att det i vissa lägen finns en skillnad men det var inget som var uppenbart när jag och kamraten jämförde de två 200 varianterna med ett 300 batteri. Köper man en tvåhandssåg så är ju annars ett 300 batteri att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#717902
anersimyra skrev:
toker72 skrev:Hur länge räcker ett batteri om man kör lite grövre räcker det längre än en tank på en bensin såg ?

En 540 med ett 300 BLi har en något lite längre drifttid än en motsvarande bensinsåg, mina arboristkamrater säger dessutom att en 540 T med ett 200 BLi ger en längre drifttid än med motsvarande bensinsågar.

Låter inte helt orimligt men det krävs ju en del batterier och kanske laddare om man vill köra en dag men som komplement vore det grymt skönt slippa dra igång bensinsågen när man glömt nån kvist vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Val av batteridriven motorsåg

Snowman76  
#717961 Idag har jag varit och beställt en Husqvarna 535i XP, dom hade ingen hemma så den fick beställas. Kollade även lite på Stihl, men det var några saker på den som jag inte gillade, dels sitter start spärren på sidan, vilket jag är tveksam att det kommer kännas bra i längden, på Husqvarna sitter den på ovansidan, vilket jag tror är bättre. Sen finns det ingen On/Off knapp på Stihl heller vad jag kan se, som Husqvarna har. En annan sak som gör att det blev Husqvarna är att Stihl har verktygslös kedjespänning, vilket som jag skrivit tidigare är tveksam till. Får väl se om jag blir nöjd eller om jag kommer ångra mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

toker72  
#717963 Har för mig jag läste nånstans att Stihl har högre kedjehastighet vet inte om det stämmer eller om det märks.

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717965 Kedjehastigheten varierar mellan olika modeller. 540i XP och MSA 220 har samma maximala kedjehastighet, enligt spec., 24 m/s.

Jag tror att 535 iXP har lite högre maximal kedjehastighet än MSA 200, enligt spec.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av batteridriven motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717966 Lycka till med din nya 535 iXP. Skriv gärna en recension, när du kört den några pass.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).