Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764826 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fri  
#716797
Klyv Bixby skrev:@Fri Det är lite springa mellan alla brädorna. Sen vill jag inte att hunden ska kunna fastna i någon springa.
@Jens Ja den ska blandas 50/50 med balsamterpentin för så bra resultat som möjligt.


Jag har själv gjort misstaget att lägga gran som trall utomhus med grovknivbladet som distans.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#716798
Klyv Bixby skrev:Jens Ja den ska blandas 50/50 med balsamterpentin för så bra resultat som möjligt.

Den mixen är "Rolls Royce" - blir mycket bra :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Klyv Bixby  
#716805 Vad blev fel för dig då?

fri skrev:
Klyv Bixby skrev:@Fri Det är lite springa mellan alla brädorna. Sen vill jag inte att hunden ska kunna fastna i någon springa.
@Jens Ja den ska blandas 50/50 med balsamterpentin för så bra resultat som möjligt.


Jag har själv gjort misstaget att lägga gran som trall utomhus med grovknivbladet som distans.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716865 Byggsats men ändå...
Skruvade ihop en soffa under regnuppehållet i häckklippningen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716959 Snygg, vilket fabrikat?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Amatörhuggare 62  
#716960 Pallar till ställa vedsäckar på. Så det drar underifrån också.

Snygg soffa 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716967
gnisten83 skrev:Snygg, vilket fabrikat?


Byarum.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Klyv Bixby  
#717309 Överliggaren in passad och knackad på plats, sen låstmed 2 skruvar. Fick sågat 4st golvbrädor till 28x160 😇 nu fattas bara några brädor till golvet och 2st snedsträvor 👍
Fin lunch blev det oxå 😀

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fri  
#717389
Klyv Bixby skrev:Vad blev fel för dig då?

fri skrev:
Klyv Bixby skrev:@Fri Det är lite springa mellan alla brädorna. Sen vill jag inte att hunden ska kunna fastna i någon springa.
@Jens Ja den ska blandas 50/50 med balsamterpentin för så bra resultat som möjligt.


Jag har själv gjort misstaget att lägga gran som trall utomhus med grovknivbladet som distans.

Blev för tätt, regnet har svårt att ta sej från ytan.
Använde iofs ny men kasserad 45x70 granregel till en trall så om den inte blir tio år får jag väl såga mej lite ordentliga tallbrädor och behandla med roslagsmahogny nästa ggn.

På bryggan har jag mer än en ggn gjort misstaget att såga så breda plank som möjligt, nu inser jag ju att det håller bättre med smala bitar och ordentliga springor.

Enda nackdelen jag ser med smalt virke är att det går åt mer spik eller skruv, annars är det bara fördelar med smalt virke utomhus utan tak.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Klyv Bixby  
#717391
fri skrev:
Klyv Bixby skrev:Vad blev fel för dig då?

fri skrev:
Jag har själv gjort misstaget att lägga gran som trall utomhus med grovknivbladet som distans.

Blev för tätt, regnet har svårt att ta sej från ytan.
Använde iofs ny men kasserad 45x70 granregel till en trall så om den inte blir tio år får jag väl såga mej lite ordentliga tallbrädor och behandla med roslagsmahogny nästa ggn.

På bryggan har jag mer än en ggn gjort misstaget att såga så breda plank som möjligt, nu inser jag ju att det håller bättre med smala bitar och ordentliga springor.

Enda nackdelen jag ser med smalt virke är att det går åt mer spik eller skruv, annars är det bara fördelar med smalt virke utomhus utan tak.


Okej då är jag med👍 Jag tror mitt kommer klara sig fint då det är springor överallt 😇 Ja smalt är nog bättre egentligen men timmerjiggen har vissa begränsningar. Hade vart klurigt å få mina 160 plank delade snyggt.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#717756 Sophandteringen här i stan blir allt mera avancerad.
Nu ska vi sortera papper, mat, glas och metal och "sop-sopor" i
fyra olika dunkar, och plast i säckar.
Fick bygga på lite så säckarna för plast fick eget rum.

Säckarna för plast hänger nu bakom en dörr, så
ser det lite mera städat ut i gården.

Och självklart kom frun och målade det hela. Ny färj hela
vägen på hus och annat, så nu vet jag vart hon ska vara
genom sommarlovet :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717780 För nåt år sen fick vi så kallat ”4facks” tunnor, lite konstig benämning när de handlar om 2 tunnor med sammanlagt 10 fack.
Tunna 1 ska ha matavfall, restavfall, färgat glas o tidningar o töms var 14 dag
Tunna 2 har plastförpackningar, pappersförpackningar, ofärgat glas o plåtburkar och en påhängslåda för batterier o lampor som tums var 4e vecka
Efter bytet till dessa tunnor har man insett vilka sjuka mängder plastförpackningar de blir på 4 veckor och de lite komiska att vi tydligen ska få dubbelt så mkt färgat glas mot ofärgat 😉

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#717796 Ja visst är det viktigt att skilja på färgat/ofärgat glas som vi får göra intill ICA-butiken.

Men när jag lämnar vid den stora återvinningscentralen och övervakas av anställd personal; då är det samma bytta för allt glas(färgat som ofärgat) keramik, tegel, porslin, kakel och klinker plus allt jag inte vet namnet på. :mrgreen: :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717974
gnisten83 skrev:För nåt år sen fick vi så kallat ”4facks” tunnor, lite konstig benämning när de handlar om 2 tunnor med sammanlagt 10 fack.
Tunna 1 ska ha matavfall, restavfall, färgat glas o tidningar o töms var 14 dag
Tunna 2 har plastförpackningar, pappersförpackningar, ofärgat glas o plåtburkar och en påhängslåda för batterier o lampor som tums var 4e vecka
Efter bytet till dessa tunnor har man insett vilka sjuka mängder plastförpackningar de blir på 4 veckor och de lite komiska att vi tydligen ska få dubbelt så mkt färgat glas mot ofärgat 😉

Här ute vid kusten har vi nästan samma men här är facket för färgat glas i tunna 1 mycket mindre än facket för ofärgat glas i tunna 2 :???: Dessutom finns det en påhängslåda för mindre elektronikskrot som tillhör tunna 2, batterier och lampor skall i påhängslådan för tunna 1.
Konstigt att systemen skiljer sig mellan olika kommuner!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Nyborg  
#719408 Jag byggde ett snedtak för att hysa virket jag ska ha för att bygga ut till maskinhall! 👍
(Bilderna kom i fel ordning...)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).