Öppna kategorin

Om "Skitskogsbruk" (delat från EU-strategi, m m)

1601 inlägg 27114 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#717601
Älgfoderodlare skrev:…en Björkskärm för att få upp Gran under. Så var ju grunden att låta all Björk som kunde komma upp, få göra det. Jag kan ju bara anta att det förändrade mikroklimatet under skärmen, har lagt grunden för att Granen etablera sig. Men där ingår ju även Tall i beståndet. Hygget som vi har uppe vid vårt hus har samma marktyp. Där har ju också förutsättningen för ett ökat lövinslag varit att låta allt komma upp som kan o inte röja.

Björkskärmen har kommit upp på ett kalhygge, eller hur? Liksom tallen. Och aspen.

Tall, björk och asp är helt anpassade till att etablera sig efter kraftiga störningar. Det får att lämna fröträd men tätare än så och det är bara gran som förmår överleva och växa upp. Så enkelt är det. Gå ut i vilken skog som helst och titta vad som kommer underifrån. Är det gran eller tall?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#717605
skogshare skrev:
Älgfoderodlare skrev:- Ja, som jag sa så stamkvistar ju även Björk. O jag tror det finns bilder även i tidigare nämnda tråd, där jag lagt in bilder på just detta förhållande ( lite otydliga p.g.a tätheten vill jag minnas ). Tallen brukar ju vinna i längden o har jag bara hållit borta björken så toppen når förbi så löser det sig. Sibirisk Lärk har jag en hel del. Den går ju mycket bra o slår både Björk o Tall i tillväxt. Douglas gran har jag ca. 200 st. Gick förbi där idag o det ser bra ut. De har stått lite still i några år men nu börjar de ta sig. De står skärmade av en djungel av Asp rotskott, som både fungerar lite som frostskärm då de är planterade lite i SV lut med risk för inversion på våren men också som alternativt bete då Douglas lär vara begärlig. Kan lägga in lite färska bilder ikväll.


Vilken variant av douglasgran har du och vilken stamform har du på lärken? Hur ser avsättningen ut för lärktimret?


Då det är många frågor att ge illustrationer till, så börjar jag med de senaste.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#717610
skogshare skrev:
Älgfoderodlare skrev:- Ja, som jag sa så stamkvistar ju även Björk. O jag tror det finns bilder även i tidigare nämnda tråd, där jag lagt in bilder på just detta förhållande ( lite otydliga p.g.a tätheten vill jag minnas ). Tallen brukar ju vinna i längden o har jag bara hållit borta björken så toppen når förbi så löser det sig. Sibirisk Lärk har jag en hel del. Den går ju mycket bra o slår både Björk o Tall i tillväxt. Douglas gran har jag ca. 200 st. Gick förbi där idag o det ser bra ut. De har stått lite still i några år men nu börjar de ta sig. De står skärmade av en djungel av Asp rotskott, som både fungerar lite som frostskärm då de är planterade lite i SV lut med risk för inversion på våren men också som alternativt bete då Douglas lär vara begärlig. Kan lägga in lite färska bilder ikväll.


Vilken variant av douglasgran har du och vilken stamform har du på lärken? Hur ser avsättningen ut för lärktimret?


Näst i raden kommer sen Lärk.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#717612
skogshare skrev:
Älgfoderodlare skrev: Ja, jag kan försöka, men kortfattat, hmm ! Då det mesta av våra marker är typiska Tallmarker av frisk ristyp o mycket sand o morän, så är det inte helt enkelt att kanske skapa förutsättningar för en del lövarter o Gran. Men om jag får hänvisa till tråden som "Torbjörn" gjorde hos mig, så där jag nu gjort en Björkskärm för att få upp Gran under. Så var ju grunden att låta all Björk som kunde komma upp, få göra det. Jag kan ju bara anta att det förändrade mikroklimatet under skärmen, har lagt grunden för att Granen etablera sig. Men där ingår ju även Tall i beståndet. Hygget som vi har uppe vid vårt hus har samma marktyp. Där har ju också förutsättningen för ett ökat lövinslag varit att låta allt komma upp som kan o inte röja. Utvecklingen kommer ju bäst från kanterna o har gett ett otal av alla de hos oss förekommande lövarterna. Biodiversiteten eller mångfalden kommer av att inte röja. Viltbetet har ju varit försumbart på främst Tallen, just till följd av mängden alternativ som varit oröjt. Jag har ju mattor av rotuppslag från Asp på flera ställen. Men också Rönn, Sälg o Björk i massor. Vid den plats där Älgen kommer in på våra marker, så toppade jag Björk för ett antal år sedan. Där samt på Aspen har betet varit så högt vissa år, så Aspskotten såg ut som att man kört med gräsklippare över dom på vårvintern. Men dom kommer igen. Så i år har jag korrigerat stammarna på en hel del Björk som ska få utvecklas vidare.
När det gäller avsättningen av lövvirke, kan man nog bara sia om. För om nu den nya strategin blir verklighet, så kan ju ny forskning om vilka ytterligare trädslag förutom Tall o Gran som kan bli aktuella för samma typ av användningsområden, ge dom det värde som framtiden utvisar. Mest av den anledningen som jag stamkvistar alla Björkar, för att kunna utveckla även bra kvalitet på dom. Så har jag ju min satsning på stammade Rönnar. Täta bestånd som jag stamkvistar o mängden gör att ett visst bete inte skadar det tot. beståndet. Det är väl så kort o bra jag kan säga så här. Du får väl återkomma om du önskar lite mera detaljer.



@Älgfoderodlare, stort tack för ditt uttömmande och givande svar. Det enda jag så här på direkten undrar över är hur tallen klarar konkurrensen från björkens snabba höjdtillväxt och hur du tar hänsyn till det. Finns för övrigt lärk och douglasgran med på något hörn hos dig?


Då tiden var lite för knapp att hinna ner till mina övriga marker med bättre ex. ang. stamkvistning o effekten mellan Björk o Tall, så får det bli ett par andra ex. av dessa effekter.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#717643 Nån klok människa beskrev naturen och då främst träden som vår tredje hud.
Första huden vi har är vår egen, den andra är vår bostad, sen kommer skogen, innanför alla dessa hudar reglerar vi värmen ytterst noggrant annars mår vi mycket dåligt, 37 grader i kroppen varken mer eller mindre, 20 grader i bostaden, och sen kommer vi till mikroklimatet i skogen som du var inne på Älgfoderodlaren.
Jag har samma erfarenhet som du Älgfoderodlaren i vår Svenska modellen, alltså vår skogsstrategi, har vi tappat denna viktiga del totalt, om det beror på tankegodset från slutet av 17 talet eller ren girighet får andra bedöma, men ett kalhygge har ingen hud, det är mer en brännskada, när sen plantaget tagit fart så är det fortfarande bara en läkt brännskada med dålig funktion, jag har några gånger med bilder på termometrar visat på att en granplantering i 50 årsåldern inte sänker temperaturen mer än någon grad (i skuggan) medan en gammal blndskog sänker en 30 gradig värmebölja till strax över 20 grader (i skuggan) detta visar mycket tydligt på vikten av ett fungerande mikroklimat.
Alla kan testa det själva, försök hitta en rejäl blandskog med stora aspar björkar eller andra lövträd, det får gärna vara blandat med gran, men max 50%, då kan man känna hur friskt det är att andas, regleringen fungerar likt bostäder och vår egen kropp, så att likna träden med vår hud är inte alls fel.
Träden i våra planteringar mår dåligt och vilka små störningar som helst kan vara dödliga för dom, vindar, borrar eller svampar besegrar lätt träd som mår dåligt, att vi människor oxå mår dåligt av att vistas i naturen i kalhyggenas förlovade land är ju självklart, bara att vara medveten om det felaktiga i vårt skogsbruk gör många människor ledsna och uppgivna, så det är dags att konfrontera dessa människor nu, det har jag gjort i 15 år.
Om någon tror att några tofsar till reservat skulle kompensera är ju snudd på idioti, så sluta att tala om det och se till att vi tar hand om skogen som den förtjänar.
Turister i Sverige möts av dessa skyltar om dom vill ta sig ifrån de vidriga kalhyggena, så vad ska vi med dessa till, någon som tror att ekosystemet kan trängas i hop här, vem kan försvara vad vi gjort och gör utan att bli utskrattad om 5 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#717646 Här ett par foton tagna på samma dag, vid en värmebölja för ett par år sen, en från en 25 årig tallplantering, (tänk även brandrisk, denna tallplantering är bolagsskog, snacka om att få upp branden i toppen på träden där den sprider sig 100 meter på ett par minuter) den andra bilden är från min egen skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Camaro1969  
#717648 "förhindra en klimatkris"

bara där faller det ju, klimathysterin är verkligen en miljardindustri!

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#717649 För att återkoppla till ämnet i tråden, så börjar ju flera av mina beståndsutvecklingar till blandskogar, med en "djungel" av lövträd. Ju mer de glesas ut men behåller slutenheten, så verkar fler arter att kunna etablera sig, främst Gran men även Tall o Asp förekommer. Kvistningen verkar då ge det ljusinsläpp som tillåter etableringen. Det är ett kontinuerligt arb. för att skapa / underhålla blandbeståndsutvecklingen. Och jag kan ju tänka mig att många ser detta som en omöjlighet om man ska börja med detta på ett hygge av normalstorlek idag. Men om största tillåtna avverkningsareal minskar i framtiden eller att skärmställning ökar, så blir inte det några oöverstigliga insatser.
Senast redigerad av Älgfoderodlare mån 28 jun 2021, 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

svampbob  
#717650 Det värsta är att vi kommer att få leva med den hysteri för lång tid. Det är så enormt mycket pengar i klimaterierna.
Jag har länge trott att förnuft och vetenskap ska segra. Att allt byggs på modeller som skenar iväg när du drar ut tidsaxeln. Att verkligen hittills aldrig har betett sig modellerna är något som man ständigt bortser ifrån.
Titta på på rådatan från Sveriges historiska väderstationer. Där finns inte en antydan till uppvärmning utan istället en svag svag nedkylning de senaste 20 åren.

Jag kan erkänna att det har hänt att jag har förvrängt sanningen med hjälp av matematik och statistik så jag vet också hur lätt det är att få fram det önskvärda resultatet från en datamängd.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Fredrik Reuter  
#717676 EU:s klimatlag klubbades nu vid lunch. Hela unionen ska vara klimatneutral 2050.

Det kan man tycka vad man vill om men det är som ni skriver starka krafter och otroligt mycket pengar som rullar mot "det gröna" nu. Ska man vara framgångsrik är det nog bara att följa med strömmarna?

https://www.consilium.europa.eu/sv/pres ... imate-law/

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#717699 EU är ju fantastiskt tydligen, så länge man kan manipulera och muta politikerna i Bryssel, när dom någon gång går emot industrin och och deras produktionsforskare, så är dom plötsligt en grön kommunistisk sörja som sabbar för hederliga strävsamma småföretagare som bara vill sköta naturen så hållbart som det bara går.
Man blir lite trött, att de flesta skogsägare är inne i dödsspiralen med plantager i olika stadier där det kommer att ta 50 år att återställa till något som kan kallas skog, är ju inte Bryssels fel, möjligtvis okunniga politiker som gått på alla valser om hållbart.
Att man nu försöker rätta till sina misstag ska bara hedra dom.
Älgfoderodlaren om du tittar på din djungel av lövträd så borde du upptäcka att de alla är betade, det stora problemet i Sverige är att vi har världens största stammar av älg Hjort och rådjur, men du noterar en väldigt bra sak, om man blädar stråk i skogen så är det inte svårt att hägna in dessa stråk och sen efter 10 år och göra ett nytt stråk och samtidigt flytta hägnet till den nya blädningen eller vad du vill kalla detta skogsbruk, efter 10 år bakom hägn är lövträden riktigt fina, och inte en bunt buskar som det annars blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Älgfoderodlare  
#717705
ulf 1 skrev:EU är ju fantastiskt tydligen, så länge man kan manipulera och muta politikerna i Bryssel, när dom någon gång går emot industrin och och deras produktionsforskare, så är dom plötsligt en grön kommunistisk sörja som sabbar för hederliga strävsamma småföretagare som bara vill sköta naturen så hållbart som det bara går.
Man blir lite trött, att de flesta skogsägare är inne i dödsspiralen med plantager i olika stadier där det kommer att ta 50 år att återställa till något som kan kallas skog, är ju inte Bryssels fel, möjligtvis okunniga politiker som gått på alla valser om hållbart.
Att man nu försöker rätta till sina misstag ska bara hedra dom.
Älgfoderodlaren om du tittar på din djungel av lövträd så borde du upptäcka att de alla är betade, det stora problemet i Sverige är att vi har världens största stammar av älg Hjort och rådjur, men du noterar en väldigt bra sak, om man blädar stråk i skogen så är det inte svårt att hägna in dessa stråk och sen efter 10 år och göra ett nytt stråk och samtidigt flytta hägnet till den nya blädningen eller vad du vill kalla detta skogsbruk, efter 10 år bakom hägn är lövträden riktigt fina, och inte en bunt buskar som det annars blir.


- Ja, jag kan inte förneka att en stor del är betade. Men det har ju också varit själva vitsen med att spara dom. Det är ju det som mitt alias bygger på ! Det är ju vad dessa skyddar över tid, som spelar roll ! Och har man en sådan mängd så gör betet på ett antal ganska lite. Sen har jag en snits när jag toppar bl.a. Björk, som gör att om trädet inte blir allt för hårt betat, så har de en bra förmåga att komma igen. Så rikligt med lövarter, skapar förutsättningen för barrträdens överlevnad.

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#717744 När man ser hur det växer i skogarna så undrar man ibland.
En av de stora kassakorna för skogsbolagen är ju just att sälja gran och tallplantor, vd för tex Stora Enso plantor har en lön på ca 5 miljoner, det är inte så mycket mindre än de 70 anställda får, de delar på 16 miljoner.
Vanligt folk ska hålla sig borta från dessa bolagsherrar, i Nova Scotia på början av 2000 talet ägnade man sig åt att stänga pappersfabrikerna i upp till ett år för att pressa politiker, elbolag och provinsernas skogutleasare till underkastelse, det slutade som tur var med att man slängde ut Stora, med 60 miljarder i förluster, tror inte man är välkomna i Kanada något mer.
En sak jag fick reda på, var att leasingavtalen i början för att få avverka skog, låg på 25% av tillväxten, mer tyckte inte forskare och naturvetare i Kanada att skogen klarade av (Stora försökte ju ändra de avtalen givetvis, men då fick man nogoch slängde ut dom ur landet).
Men det är ju intressant på ett annat sätt, när man ser vad bolagen tar ut ur skogarna i Sverige, en del påstår tom att det numera är 100%, men jag förundras inte av något när det gäller världens sämsta skogsbruk.
Men visst behövs en ny skogsstrategi, vi har haft Kling och Klang som åsiktspoliser om skogsbruket i 70 år nu, dags att EU kommer och tar bolagen i örat och visar var skåpet ska stå, eller ska vi ta hjälp av Pippi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

Mellberg  
#717748 Nu ligger ju inte Canada i EU och deras skogsbruk är ju inte riktigt som vårat. Nordamerika är ju den kanske värsta klimatboven eller hur Ulf 1.

Spännande med alla EU-bidrag som förespeglas oss. Kommer att innebära mer till de smarta trakthyggesbrukarna. 👍

Hoppas Logosolen levererar, eller står den stilla :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utkast till ny skogsstrategi ändrar spelplanen i skogen

ulf 1  
#717768 Nä då Mellberg sågen går nästan varje dag, det är ju framtiden i Svenskt skogsbruk jag ägnar mig åt, redan idag, självklart så snackar jag inte bara, utan det är alltid mer verkstad.
Till skillnad från Svensk skogsindustri där 5-10% blir något hållbart och 90% av avverkningarna kokas och eldas, så blir 60-70% av mina avverkningar till långsiktiga produkter, det är möbler som pallar, speglar, piedestaler men oxå plank bräder och paneler.
Skulle aldrig kunna sitta och mästra folk om jag inte föregick som gott exempel, men det tar tid att bygga upp något nytt efter en stor nedgång, som det blev med restaurangerna, tyvärr verkar det som jag inte får skriva om min verksamhet då det har tagits bort de gånger jag gjort det.
Skulle gärna ge lite tips till andra som skulle vilja pröva på att ta hand om sin skog själv.
Men då räknas det tydligen som reklam eller vad det kan vara.
Sen Mellberg, glöm snuttefiltarna med bidrag, det som inte klarar sig utan bidrag ska inte göras, jag säger det till alla skogsägare här, stå på egna ben, gör inte som industrin som plockar Svenska folket på miljarder i subventioner varje år, utan att vi fattiga medborgare stått med öppen plånbok till en massa mumbojumbo projekt så hade vi nu haft en frisk självgående industri.
Att bevara natur och ekosystem får regleras med lagar om inte folk har vett att förstå detta, inte med bidrag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).