Föryngring

Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

17 inlägg 7704 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Fredrik Reuter  
#717532 Att koppla en slang till traktorns avgasrör och köra ner i sorkhål för att få upp sork ur deras gångar och sedermera eliminera dem ska vara en effektiv metod.

Eftersom frågan har kommit upp som alternativ i vårt lövskogsprojekt så undrar jag om plantornas rötter kan ta skada av detta?

Är väl mest koldioxid men också kolmonoxid och allt annat som kommer ur en dieselmotor. Detta då givet att det är en steg-3 motor utan varken ad-blue eller partikelfilter.

Någon som har någon idé?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717534 Du ska ha en gammal bensinbil utan kat. Det gör susen.

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

hfab  
#717535 Om avgaserna har någon påverkan på rötter kan jag inte svara på. (förmodligen inte)

Tanken slog mig dock att en fyrhjuling borde vara bättre än en traktor i detta fall.
Efter att ha kört både traktor och fyrhjuling i dåligt ventilerade garage vill jag nog påstå att bensinavgaser är betydligt "elakare"

Sen bör det vara betydligt lättare att dra en slang från ATV till sorkhål än att krångla fast en slang på traktorn.

Lycka till!

Och återkoppla gärna med film 😉

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

tallen100  
#717537 Sorkarna blir att må illa långt innan rötterna ev skulle bli att må dåligt, vilket jag inte tror att dom gör.

Har själv använt moped mot sorkar i gräsmattan, med lite fetare blandning så rök det på bra. funkade fint. 👍

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Hugin  
#717541 ... motorsåg ...

Användarvisningsbild

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

HannuRöj  
#717547 😀 Hej Fredrik!
Jag fick bra erfarenheter av denna fälla mot vattensork i fjol i våran trädgård.

Nu hade jag inte annat än morötbitar, men doften av cashewnöter var sorken mest intresserad av och det rekommenderar jag.

En vanlig 10 liters hink är lämplig. Ca 15 cm vatten i botten är tillräcktligt djup. Och en smutsig kartong på som skydd så att odjuren vågar gå under kartongen.

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Sture Andersson  
#717549 Jag kör med en gammal motorsåg som jag lött på ett kopparrör på ljuddämparen .Sen blir det eltejp på gasen .
Om det sen är nyttigt för marken vet jag ej, men har inte förstått att det påverkar nått där jag gasat.

Användarvisningsbild

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

HannuRöj  
#717556 😀 Koldioksid av traktoravgas är faktiskt nyttigt för jordbruksmarken.
Jorden tar effektivt emot avgas så jorden blir som en kolsänka, sammt ökar myllhalten, men framförallt förbättrar koldioksid kväveuttag och pH. Är något att göra med nitrifikation/denitrifikation. Bara en liten del av kväve är direkt i rätta sort för växter men om myllar man gödseln tillsammans med avgas får vete och korn tillräcktligt kväve på början av växtsäsongen.
Som vanligt grävs mineralgödsel för undvika kvävebrist på början, senare får odlingen däremot för mycket kväve.

Att svarta avgaset innehåller småpartiklar är också nyttigt för marken. Att avgasröret sprider partiklarna till luften är däremot ohälsosamt.
((😉 Nu alla som har gödseltunna och moderna traktorer börjar riva ur partikelfiltrar och dra avgasslangar..

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Tralsmo  
#717571 Huruvida rötterna tar skada vet ja inte.
Men farsan gasade sorkar me mopeden han hadde när han körde till skogen å skulle hugga, vill säga när det inte va aktuellt å köra me traktorn.
Den sotade igen såpass så den bara gick på tomgång.

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717626 Det har gjorts försök med att leda ner avgaser vid sådd av jordbruksgrödor. I stort allt som kommer ur avgasröret är till nytta för växter i rimliga nivåer, framförallt kväve och svavel.

Skulle gasa möss en gång och drog igång bilen som då var en miljödiesel av VWs testoptimerade motorer. Gav upp efter 10 minuter utan resultat och sparkade igång farsans 240 från mitten på 80-talet. Med halv choke så var de döda på mindre än en minut. Det finns mycket goda grunder att man inte vill ha bensinbilar inomhus eller vid arbete under jord, i detta fallet samma grunder som gör dem bra mot sork.

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717635 Skogsforum har löst klimatkrisen! Man samlar avgaserna i en trycktank och kör ner dem i marken när man kommit hem!

Användarvisningsbild

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Fredrik Reuter  
#717678 Ok, tack för all input!

Då är det kanske 2-takt av någon sort som gäller då. Blir lite knivigt med motorsåg då jag inte har tillgång till någon svetsning. Moped verkar annars vara enklast.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

Göran.Johnsen  
#717684 När grannen misslyckats med att gasa ihjäl en mink med Volvon fick jag komma med Torbjörns gamla moped, den var effektiv!
Mopeden finns kvar här om ni behöver 🙂

Användarvisningsbild

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

JörgenO  
#717692 Bensinmotorer (både två och fyrtakt) avger kolmonoxid som är direkt dödligt i trånga utrymmen. Möjligen ger en gammal bil mer kolmonoxid

Dieselmotorer avger ingen kolmonoxid och är inte direkt dödliga även om de säkert är ohälsosamma.

För länge sedan jobbade jag med utsättning i en vattentunnel till ett kraftverk. Där fick man inte köra med bensinbilar.

Avatar Fallback

Re: Gasa sork med traktor, risker med växtlighet?

norrskog  
#733133 Klart som korv spad att avgaser är bra för marken. Stora fabriker pumpar ju ner sin rök i marken i stället för i luften. Och ibland har de energi skog som växer snabbare än vanligt. Eller stora dammar till alg odling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).