Öppna kategorin

Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare?

7 inlägg 1798 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare?

winterpuppy  
#717525 Här är 10 miljoners frågan...

Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare?

Tjänar man då som vilken gymnasielärare som helst? typ 35 000 - 40 000 (före skatt)?

Motivera gärna svaret! :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

hfab  
#717538 Om behovet av gymnasielärare inom lantbruk blir tillräckligt akut så tror jag att någon utan några som helst erfarenheter eller inblick i natur/jordbruk/näringsliv/arbetsmarknad/verklighet skulle kunna få nämnda jobb med en riktigt god lön.
Detta förutsätter dock en yppersta förmåga att övertyga skolans ledning om sin egen förträfflighet.

Avatar Fallback

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

Vilsten  
#717539 Har viss insyn i hur gymnasierna jobbar. Du kommer inte bli fast anställd idag utan någon pedagogisk utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

winterpuppy  
#717546
Vilsten skrev:Har viss insyn i hur gymnasierna jobbar. Du kommer inte bli fast anställd idag utan någon pedagogisk utbildning.
På SLU's hemsida står det att man kan bli lärare efter avslutat utbildning (Lantmästarprogrammet)..... vad för lärare syftas det på då? eller är det lögn menar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

Göt  
#717557 Har bekanta som arbetat som lärare på lantbruksskola med lantmästarutbildning, men inte fått fast anställning då lär man nog ha pedagogik

Användarvisningsbild

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

JohannesG  
#717582 De bästa lärarna jag hade på både grundskola och gymnasiet saknade lärarutbildning. Men de fick heller inte någon fast anställning och hade därmed ingen garanti att de fick jobba nästa läsår, även om de var oerhört duktiga på sitt ämne. De hade livserfarenheter som ingen utbildning kan ge, men det struntar skolan i.

Användarvisningsbild

Re: Kan man bli gymnasielärare inom lantbruk som Lantmästare

Lars Lundqvist SLU  
#717599 Gymnasielärare har lärarutbildning i botten, plus ämneskunskaper. Så ja, den som är lantmästare kan läsa in pedagogiken i efterhand för att därigenom vli behörig som lärare på naturbruksgymnasium.

@winterpuppy
Fundera på vad du vill arbeta med istället för att fokusera på lönen. Du börjar i fel ända. Om du vill plugga till Lantmästare, gör det! Vad du sen får för arbete beror på en hel massa som du ofta inte själv kan styra över.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).