Öppna kategorin

Plötslig träd-död?

20 inlägg 3587 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plötslig träd-död?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717395 Oavsett hur hur mycket el som går i kablarna under och ikring tallen, så kommer den helt säkert, att från sin nu uppnådda pensionsålder, påbörja sin genetiskt utstakade vanding nerför ålderstrappan på ett ganska förutbestämt sätt.
Även utan vetenskaplig underbygnad lutar jag mig mot dels den biologiska tesen "Inga träd växa mot himmelen" dels den fysikaliska "friskt kopplat, hälften brunnet". Den sista tesen brukar inte tillåta felkopplad el att behålla röken inne i kablarna under längre tider, utan felen visar sig direkt och kan avhjälpas redan under byggtiden.
På dessa grunder törs vi friskriva elen från ansvar.
MEN, el sommer kommer från "mellan himmel och jord" är dock en stark källa till plötslig träddöd.
Vissa sjukdomstillstånd är genetiskt grundade eller kroniska, andra kommer som en blixt från klar himmel.

För att återgå renodlat till tallen ifråga så finns inget att göra. Varken bryta elen eller skydda med folie. Julgransglitter av folie, exempelvis, tycks ju påskynda barrfällningen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Plötslig träd-död?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717498
MikaelSöderberg skrev:Hejsan 😀

Jag satt och funderade på varför viss skog bara dog, utan en klar anledning.
Jag själv tror att det beor på hur man kopplat elektriciteten runt träden, i marken.

Det är hela tiden ett EC i marken som tas upp via rötterna, kopplar man in ström via trädens rotsystem så kan de dö, beroende på hur man kopplat. Vi, liksom träden vill ha lyftkraft uppåt, men är det felkopplat blir det negativt istället.

Jag vill undersöka det här med er skogsägare så att er skog skall frodas och växa bättre 🌲


Mikael Andreas Söderberg på Facebook 🚜

Väldigt flummigt resonemang.
Vad menas med EC?
Hur skall man koppla så att det inte blir negativt?
Hur kommer strömmen in i rötterna? I vanliga system finns det finns ganska lite vagabonderande strömmar eftersom dessa bara är onödiga förluster, ingen vill ha ström i marken :geek:
I normala trefassystem går alla strömmar genom de tre faserna och väldigt lite genom marken.
I t.ex. elstängsel är det bara kapacitiva kopplingar mellan stängsel och marken och dessa ger försumbara strömmar i marken. Så vad är det som kan generera ström i marken???

Min erfarenhet är att det växer väldigt bra i kraftledningsgator och runt elstängsel. Så var någonstans dör träden???

Användarvisningsbild

Re: Plötslig träd-död?

Lars Lundqvist SLU  
#717499
MikaelSöderberg skrev:På en del platser dör väldigt många träd av okänd anledning, och jag vill bestämt påstå att elektriciteten har haft en stor påverkan där.

Nej, var har du fått det ifrån? Alla påståendena är fel.

Avatar Fallback

Re: Plötslig träd-död?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717522
1624785174_foliehatt.jpg

Användarvisningsbild

Re: Plötslig träd-död?

Grålle52  
#717543 Ni har fel allihop. Det är chemtrailsens fel!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).