Skogsmiljö och Trädlära

Granbarkborre aktivitet 2021

112 inlägg 28357 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

M.Stark  
#716808 Fick 2.3dl i fällorna förra veckan mot 0.8 veckan innan!
Det betyder att det är dags för en syskonkull redan nu och det börjar bli väldigt torrt där jag bor så nu ser det sämre ut en vad jag trodde tidigare.
Östergötland/Boxholm

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#716922 Förra veckans tömning av fällorna blev förskjuten ett dygn p.g.a annat arbete. Fångsten ikväll uppgick till ca 1,5 dl gbb.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717032 Var ute en sväng o tittade ikväll.

Upptäckte inga borrhål än så länge...

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

ÅsaNisse  
#717426 Hur funkar det med lämnat granris på ett hygge som ligger i högar efter processorn? Drar det borrar med doften eller hur funkar det? Kan man sprida ut det eller ska man samla ihop det för att inte locka?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717493 Det lockar men det är nog bara en fördel. Om man inte har mera gammal gran i hyggeskanten. I så fall kanske fällor är ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718109 Får ge upp barkborrekriget. Sågen tar inte emot mera timmer längre. Möjligen skulle det gå att sälja som massaved. Känns som att det kvittar. Det får bli död ved.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

fri  
#718117 Trist

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

alias  
#718118
Skogsola skrev:Får ge upp barkborrekriget. Sågen tar inte emot mera timmer längre. Möjligen skulle det gå att sälja som massaved. Känns som att det kvittar. Det får bli död ved.


Du ska inte kolla med Gert Höglind på Bohustimmer?

Har för mig att han tidigare bl.a. har flyttat virke i nord-sydlig riktning i västra Sverige.

Tror även att Anders Carlsson på Specialvirke håller på med tågtransporter av rundvirke, men det kanske kräver större volymer.

Bara en id'e...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718128 Kör man sök- och plock enligt myndigheternas anvisningar så lär det bli drygt att fylla ett tåg. Känns som att det är Mellanskog m.fl. som huggit sönder marknaden i Värmland. Självverksamhet finns knappt och om någon har 20 barkborregranar så ska en maskingrupp dit och hugga minst 500 m3 när de ändå är där.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Sture Andersson  
#718129 Hur har ni det med Granbarkborren ,jag bor utanför Skara ,har inte hittat ett ända stående trä som är angripet ,bara en vindfälla .Förstår väl att det är lite för bra för att vara sant ,kommer väl hitta sen när barken ramlar av ,men jag har verkligen varit runt flera gånger ,särskilt där jag hade angrepp i fjol, det har ju varit lätt i år väldigt lite regn här .

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

r93  
#718131 Här runt Kalmar/Nybro har jag inte hört om några angrepp, men maken till växtväder har vi nog inte haft på flera år, 25-30 graders värme varvas med riklig nederbörd, allt växer så det knakar!

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718137
r93 skrev:Här runt Kalmar/Nybro har jag inte hört om några angrepp, men maken till växtväder har vi nog inte haft på flera år, 25-30 graders värme varvas med riklig nederbörd, allt växer så det knakar!


Har huggit upp ca 30 nyangripna de senaste dagarna strax väster om Nybro.. 😥

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

jannee  
#718170 Finns fler angripna träd än man anar, räcker att bara se hur glesa (onormalt stora barrförluster) många granar har.
En del "kanske" överlever om vädret blir optimalt, detta innebär regn och rusk.
Hoppet är visserligen det sista som överger en men ibland måste man vara realist och ta de som "kanske" kunde överlevt, vänta 1/2 år för att sedan sälja det som energived är ingen hit.
Avverkade själv ca 110 m3fub i höstas = allt borrangripet jag kunde hitta, har nu anmält ca 500 m3fub där väldigt många träd riskerar att dö inom kort.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Håkan A  
#718413 Föregående helg var fylld med arbete i olika verksamheter så tömningen av fällorna sköts till denna helgen. Två veckors fångst uppgick i kväll till ca 1 dl. Sedan sist har jag också barkat den vindfälla som var angripen. Där kan jag konstatera att förökningsframgången varit liten då jag endast hittat få larver och inga utvecklade barkborrar alls. Fanns inte heller några utgångshål vad jag kunde hitta.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre aktivitet 2021

Torbjörn Johnsen  
#718696 Det finns en ny artikel på iskogen.se med uppdaterad info från svärmningsövervakningen vecka 26:

https://iskogen.se/skogsbruk/granbarkbo ... -vecka-26/

Det är stor variation i landet men i genomsnitt är det denna vecka drygt 30 % fler borrar i fällorna jämfört med förra veckan.


Läs hela artikeln här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).