Öppna kategorin

Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

49 inlägg 8814 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Arvid0  
#717237
winterpuppy skrev:Man kan tjäna 57 000 i månaden verkar det som? superlön ju????!!!!


Finns du på riktigt?

Hur gammal är du?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Lars Lundqvist SLU  
#717242
winterpuppy skrev:jag vill studera till något inom natur... det verkar stå mellan Lantmästare och Jägmästare...

Av dina frågor får jag känslan att du inte gått färdigt gymnasiet, eller ens börjat?
Lantmästarprogrammet kräver "relevant arbetslivserfarenhet".
https://www.slu.se/utbildning/program-k ... ntmastare/

Jägmästarprogrammet upphör i och med de studenter som går just nu. Från och med i höst sker antagning till det 3-åriga Skogsvetarprogrammet som med en 2-årig påbyggnad (Master) ger rätt att ta ut titel Jägmästare.
Skogsvetarprogrammet kräver (i princip) Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet.
https://www.slu.se/utbildning/program-k ... rogrammet/

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717244
Arvid0 skrev:
winterpuppy skrev:Man kan tjäna 57 000 i månaden verkar det som? superlön ju????!!!!


Finns du på riktigt?

Hur gammal är du?
Vad är det frågan om? det är inte så att jag kom upp med siffrorna... jag googlade...

Så det är missvisande siffror eller? utveckla tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Arvid0  
#717245
winterpuppy skrev:
Arvid0 skrev:
winterpuppy skrev:Man kan tjäna 57 000 i månaden verkar det som? superlön ju????!!!!


Finns du på riktigt?

Hur gammal är du?
Vad är det frågan om? det är inte så att jag kom upp med siffrorna... jag googlade...

Så det är missvisande siffror eller? utveckla tack!


Du vill inte svara på mina frågor men jag ska svara på dina?

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717263
Arvid0 skrev:
winterpuppy skrev:Man kan tjäna 57 000 i månaden verkar det som? superlön ju????!!!!


Finns du på riktigt?

Hur gammal är du?
Jag finns på riktigt och är 27 år gammal!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Höglandserik  
#717271 Läser du det folk skrivit tidigare? Lönen beror på hur duktig du är på ditt jobb och vilken inriktning du väljer. 57 000 kan du tjäna men räkna då med minst 20 års arbetslivserfarenhet för att komma upp i de nivåerna. Jägmästare passar om du har läshuvud och stort skogligt intresse.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717272
Höglandserik skrev:Läser du det folk skrivit tidigare? Lönen beror på hur duktig du är på ditt jobb och vilken inriktning du väljer. 57 000 kan du tjäna men räkna då med minst 20 års arbetslivserfarenhet för att komma upp i de nivåerna. Jägmästare passar om du har läshuvud och stort skogligt intresse.
Vilka yrken inom lantbruk ska man satsa på för 57 000?

Sen... är det större löner generellt som Jägmästare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Lars Lundqvist SLU  
#717276 Det är inte utbildningen som avgör lönen utan vilket arbete du har.

Vad har du för gymnasieutbildning i botten och vilken arbetslivserfarenhet idag? Det påverkar vad du kan vidareutbilda dig i.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717278
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är inte utbildningen som avgör lönen utan vilket arbete du har.

Vad har du för gymnasieutbildning i botten och vilken arbetslivserfarenhet idag? Det påverkar vad du kan vidareutbilda dig i.
Naturbruksprogrammet och en del naturbruk i bagaget...

Jag vill helst ha ett bra jobb inom lantbruk... med hög lön... även om det innebär att arbeta hårt ett tag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Lars Lundqvist SLU  
#717279 Steg ett är att jämföra dina betyg från gymnasiet med antagningskraven.

Om du vill ha hög lön ska du nog satsa på nåt helt annat, som läkare, och sen jobba hårt hela livet.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717281
Lars Lundqvist SLU skrev:Steg ett är att jämföra dina betyg från gymnasiet med antagningskraven.

Om du vill ha hög lön ska du nog satsa på nåt helt annat, som läkare, och sen jobba hårt hela livet.
Betygen är det inget fel på... kommer in nästan vart som helst...

Vill inte bli läkare... vill bli något inom lantbruk... om man kan få 57 000 i lön inom lantbruk så är det väl hög lön!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Lars Lundqvist SLU  
#717283
winterpuppy skrev:Betygen är det inget fel på... kommer in nästan vart som helst...

Det beror på om du har läst rätt kurser/ämnen, på rätt nivå, för att uppfylla kraven på särskild behörighet.
Läste du verkligen Matematik D och Kemi B på Naturbruks?

Att det finns någon som tjänar 57000 betyder inte att det är medellön. Du kan ju kika exemplevis här:

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/ ... stare-1324

Bläddra ner en bit så ser du att 2/3 av alla som rapporterat in lön ligger i spannet 24-36 kkr, brutto.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717284
Lars Lundqvist SLU skrev:
winterpuppy skrev:Betygen är det inget fel på... kommer in nästan vart som helst...

Det beror på om du har läst rätt kurser/ämnen, på rätt nivå, för att uppfylla kraven på särskild behörighet.
Läste du verkligen Matematik D och Kemi B på Naturbruks?

Att det finns någon som tjänar 57000 betyder inte att det är medellön. Du kan ju kika exemplevis här:

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/ ... stare-1324

Bläddra ner en bit så ser du att 2/3 av alla som rapporterat in lön ligger i spannet 24-36 kkr, brutto.
Nu pratade jag om Lantmästarprogrammet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Lars Lundqvist SLU  
#717285 Du frågade om lantmästare och jägmästare.
För lantmästare ärdet andra kurser som behövs från gymnasiet, enligt sidan jag länkade till, plus arbetslivserfarenhet:

"Relevant arbetslivserfarenhet
För att bli behörig till Lantmästarprogrammet krävs även relevant arbetslivserfarenhet enligt ett av följande alternativ:
1. minst 24 månaders relevant arbetslivserfarenhet, eller
2. 500 gymnasiepoäng jordbrukskurser samt minst 18 månaders relevant arbetslivserfarenhet, eller
3. minst 40 veckors eftergymnasial utbildning med inriktning jordbruk samt minst 12 månaders relevant arbetslivserfarenhet.
Med relevant arbetslivserfarenhet menas att arbetslivserfarenheten ska vara allsidig och täcka flera av områdena växtodling, animalieproduktion, teknik/byggnadsteknik och ekonomi inom lantbruk. "

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717286
Lars Lundqvist SLU skrev:Du frågade om lantmästare och jägmästare.
För lantmästare ärdet andra kurser som behövs från gymnasiet, enligt sidan jag länkade till, plus arbetslivserfarenhet:

"Relevant arbetslivserfarenhet
För att bli behörig till Lantmästarprogrammet krävs även relevant arbetslivserfarenhet enligt ett av följande alternativ:
1. minst 24 månaders relevant arbetslivserfarenhet, eller
2. 500 gymnasiepoäng jordbrukskurser samt minst 18 månaders relevant arbetslivserfarenhet, eller
3. minst 40 veckors eftergymnasial utbildning med inriktning jordbruk samt minst 12 månaders relevant arbetslivserfarenhet.
Med relevant arbetslivserfarenhet menas att arbetslivserfarenheten ska vara allsidig och täcka flera av områdena växtodling, animalieproduktion, teknik/byggnadsteknik och ekonomi inom lantbruk. "
Jag uppfyller alla krav för Lantmästarprogrammet...

Vilka löner brukar nyexaminerade ha? vad brukar de ha efter ungefär 5 år? :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).