Skogsnyheter

Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskador

5 inlägg 3318 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskador

Torbjörn Johnsen  
#717209 Södras stiftelse för forskning, utveckling och utbildning har beslutat om årets utdelning av forskningsanslag. Totalt delar Södra ut ca 10 miljoner kronor per år och vid det senaste mötet fördelasdes 6,4 miljoner kronor. I sitt pressmeddelande framhåller Södra bl a Chalmersprojektet Kompetenscenter f3 som är ett kunskapscentrum inom förnybara drivmedel och ett RISE-projket för utveckling av "miljömässigt fördelaktiga ytbehandlingar för brandbeständiga biobaserade byggmaterial".

Bland de projekt som beviljats pengar finns även några direkt skogliga projekt. Dels ett projekt i SLUs regi för forskning om barrblandskog och också ett flerårigt projekt hos Skogforsk som handlar om tillväxtstörningar på tallplantor: "Förklarar vintertemperatur och kväveutbud tillväxtstörningar på tallplantor i södra Sverige?"

Läs mer om Södras bidrag till skogsforskningen här.
Ett Skogforsk-projekt som ska undersöka tillväxtstörningar på tallplantor får medel från Södras forskningsstiftelse. Bild: skogforsk.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskado

Sjögården  
#717504 Det var på tiden att denna gamla kunskap återupplivas.
Vi som aldrig förstod vitsen med bara ett trädslag på varje hygge begrep inte bättre utan vi fortsatte arbeta ståndortsanpassat hela tiden.Om man bara är konsekvent blir man modern vart 20.e år ungefär.
Lycka till med forskningen! 👍

Användarvisningsbild

Re: Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskado

skogshare  
#717512
Sjögården skrev:Det var på tiden att denna gamla kunskap återupplivas.
Vi som aldrig förstod vitsen med bara ett trädslag på varje hygge begrep inte bättre utan vi fortsatte arbeta ståndortsanpassat hela tiden.Om man bara är konsekvent blir man modern vart 20.e år ungefär.
Lycka till med forskningen! 👍


@Sjögården, det är ju just ståndortsanpassad som skogsskötseln inte varit under de senaste decennierna då gran systematiskt planterats även på marker där det skulle varit tall, löv eller en härlig blandskog. De främsta orsakerna är säkert det hårda betestrycket från älg och rådjur liksom de nästan obefintliga avsättningsmöjligheterna för lövtimmer. Därför välkomnar även jag Södras forskningssatsning på barrblandskog men hoppas att perspektivet ska vidgas till att gälla blandskog överlag.

Användarvisningsbild

Re: Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskado

Älgfoderodlare  
#717533 Jag läste för någon månad sedan ang. om forskning i barrblandbestånd av någon som jag tror hette Oscar Nilsson ( rätta mig om jag har fel) o den handlade en del om pos. tillväxteffekter hos främst Tall i blandbestånd med Gran. Av resultaten kunde då jag utläsa en hel del nyttigt men också att den gav en hel del nya frågeställningar. En var om jag minns rätt, varför tillväxten hos unga Tallar kunde vara så pass hög i rel. täta bestånd, där näringstillgången borde ha varit begränsande men att tillväxten ändå kunde upprätthållas hos då främst Tall utan att det fanns ett entydigt svar på det. Jag kan ha missuppfattat, men för mig gav det en tanke om förband vid plantering, röjningsgrad etc. att det då främst kunde ha betydelse för hur mycket mark kan producera i skogsvolym fram till gallring. Någon annan som läst den rapporten ?

Användarvisningsbild

Re: Forskningspengar från Södra: barrblandskog och tallskado

Sjögården  
#717625 Oscar Nilssons rapport finns på Skogforsk att läsa.
Den ger tydliga resultat om tallens höga tillväxt även på medelgoda marker jämfört med gran.
Blandskogen ger större chanser till alternativa strategier däremot inte lika hög tillväxt som ren tall.
Mina erfarenheter är nog att blandbestånden ger högre tillväxt över en beståndsålder om man ökar tallandelen varje röjning och gallring men det kostar minst en röjning extra och en eller två gallringar mer.
Kvaliteten på blandbestånden blir enligt mig bättre främst när det gäller tallens kvistighet sedan minskar rotrötan i och med att granen försvinner vartefter i yngre år.Men detta gäller i mitt område och det kan vara något helt annat bara ett par mil bort..
Björk och tall i blandning ser jag en hel del av och det är en utmaning 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).