Skogsnyheter

Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

24 inlägg 9749 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sunilorblede  
#717191 Det kommer vara:
- årlig insatsemission baserad på inbetald insats
- årlig insatsemission baserad på levererat virkesvärde under året
- årlig ränta på totalt insatskapital (inbetalt och emitterat summerat)

Så även de medlemmar med historiska leveranser och större inbetald insats gynnas genom den årliga emissionen kopplad till inbetald insats.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

JörgenO  
#717192 Den här extrautdelningen... den kommer inte att leda till något kassaflöde, dvs utbetalning av pengar utan kommer att läggas till befintlig insats som man inte kan röra ?
Jag är dåligt insatt i hur sånt här fungerar.

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717193 Det pratas ju mycket om att vidareförädla skogsgårdens produkter för att öka intjäningen. Såga, hyvla, hugga ved, sälja specialvirke mm. Men för att volym måste man nog gå ihop med några skogsägarkompisar och starta ett sågverk eller ännu hellre massabruk.
Senast redigerad av Mangan tor 24 jun 2021, 11:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717194
JörgenO skrev:Den här extrautdelningen... den kommer inte att leda till något kassaflöde, dvs utbetalning av pengar utan kommer att läggas till befintlig insats som man inte kan röra ?


Räntan får du direkt.

Insatsemissionen får du när du går ur, eller om du - som hos Södra - säljer till någon annan medlem. Vet inte om det går hos Norra, men det kommer väl antar jag?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Sunilorblede  
#717202
JörgenO skrev:Den här extrautdelningen... den kommer inte att leda till något kassaflöde, dvs utbetalning av pengar utan kommer att läggas till befintlig insats som man inte kan röra ?
Jag är dåligt insatt i hur sånt här fungerar.


Räntan betalas ut till dig. Insatserna är låsta under tiden du är medlem men det emitterade kapitalet (som hädanefter kommer bli det som växer snabbast) kommer gå att handla med och sälja för att få loss likvider och därmed skapa kassaflöde.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Torbjörn Johnsen  
#717203 Räknar Norra iskallt med att rörelsen ska gå minst 100 miljoner netto per år i vinst fem år framåt eller är det omfördelning av kapital inom nuvarande balansräkning?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

JörgenO  
#717204 Som jag förstått av infon så är det det senare.
Utöver pressmeddelandet så finns det rätt mycket info och en FAQ på hemsidan

Avatar Fallback

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

e97eda  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717225 Det kan ju vara ett listigt sätt att lägga på ytterligare en premie. Bredvid alla andra premier som virkesmarknaden har. En premie som hålls som en morot fram skogsägaren för att få en underskrift på avtalet. Som inte heller är fastställd i kronor i avtalet.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog vinstdelar 500 miljoner till sina medlemmar

Mellberg  
#717274 Tycker att det riktigt bra att vi får ett starkt Norra Skog här i norr. Är du skogsägare och inte redan tidigare medlem ansök snarast. Inga skogsbolag eller sågverk delar ut 500 miljoner till den som levererat råvaran.

Ni som tycker annorlunda får fortsätta som glada loosers ... 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).