Motorsåg och handhållet

261:an tvärdog.

24 inlägg 4600 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

261:an tvärdog.

Raggarö  
#710096 Stihl 261:an dog under uppdrag idag......

Den gick bra som vanligt till döden inträffade sedan startar den inte.

Bytt stift - ingen gnista varken med originalstiftet eller stift från 462: eller Husqvarna 55:orna.

Tändspole kass, eller ligger stoppknappen i permanent (det lilla jag ser så verkar multireglaget fungera)

Raggarö



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

totte  
#710105 Börja då med att koppla loss kabeln till stoppbrytaren och se till att den inte har kontakt med godset. Kolla också isoleringen så den inte kortsluter nånstans. Har du sen fortfarande ingen gnista så kollar du förstås tändstiftskabeln och dess anslutningar. Om allt detta är OK så är det väl tyvärr tändspolen.

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

Raggarö  
#710399 Tack för svaret Totte, jag återkommer......

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

Raggarö  
#717170 Nu återkommer jag (nu när jag plötsligt kommer ihåg det) Det var tändmodulen som behövde bytas........

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717171 Tackar! Alltid roligt o se resultaten och hur det gått.

Elektronik är vad det är. Det har visat sig vara väldigt svårt att få fram tändningar som är stabila och driftsäkra (generellt över alla märke o modeller). Verkar inte finnas nån modell som har felfria tändningar. Rätt märkligt då det borde vara tekniskt möjligt idag 2021.

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

anersimyra  
#717188 Jag gissar att problemet med tändmoduler är ett litet problem om man ser till antalet producerade enheter..🤔 själv så har jag under 46 år inte råkat ut för några sådana problem på någon av mina sågar.

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717227 Sen finns det dem som bytt flera på ett år i samma såg och aldrig hat nån de inte bytt på.

Såg det tydligt på 357. Samma kund hade 3 såg på 5 år end av dem käkade spolar som det var lördagsgodis, den första bytte han aldrig på.

Avatar Fallback

Re: 261:an tvärdog.

Tralsmo  
#717234 Ja hadde en 357 i många år.
Byttes spolen å förgasare på garanti.
Tror att de va spolen som va problemet.
Sen har den gått i alla år.
Från 2006 till 2017 sen blev den stulen.

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

totte  
#717243
anersimyra skrev:Jag gissar att problemet med tändmoduler är ett litet problem om man ser till antalet producerade enheter..🤔 själv så har jag under 46 år inte råkat ut för några sådana problem på någon av mina sågar.


Kan ju inte komma ifrån att tänka på vad farsan brukade säga: "Stollar har tur" 🤣

Förlåt Anders kunde inte låta bli!

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

anersimyra  
#717246
totte skrev:
anersimyra skrev:Jag gissar att problemet med tändmoduler är ett litet problem om man ser till antalet producerade enheter..🤔 själv så har jag under 46 år inte råkat ut för några sådana problem på någon av mina sågar.


Kan ju inte komma ifrån att tänka på vad farsan brukade säga: "Stollar har tur" 🤣

Förlåt Anders kunde inte låta bli!

😅 den är en klassiker..👍

Avatar Fallback

Re: 261:an tvärdog.

Richard B  
#718095 Kolla om lack eller något annat är smält på eller i tändmodul, det är viktigt för om det är så då har du problem med kablar troligtvis så dom behöver bytas innan nästa spole blir överhettad den med. Blir kabel tunnare pga brott så får du effekter på både spänning och ström som resulterar i hetta i modulen så du tjänar på att öppna och kolla i den gamla så inte nästa går sönder den med. Kanske tändstift kan göra också iofs.

Avatar Fallback

Re: 261:an tvärdog.

forest.  
#738442 Har en 261 som inte har gnista efter att körts i snöväder och varit i bilen, har haft den inne i en dag och fortfarande ingen gnista, är det fukt eller spolen som är trasig? går det mäta om spolen är trasig?

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738446 Har du bytt till ett nytt (rätt,testat) stift?
Gör det först.
Bra jordat när du testar? Jag använder klämma o jordar med kabel.

Avatar Fallback

Re: 261:an tvärdog.

forest.  
#738448
Mange skrev:Har du bytt till ett nytt (rätt,testat) stift?
Gör det först.
Bra jordat när du testar? Jag använder klämma o jordar med kabel.


Blir det igen gnista om det inte är helt rätt stift?
Jordat stiftet mot cylindern.

Användarvisningsbild

Re: 261:an tvärdog.

totte  
#738453 Jodå, det kan bli gnista även med fel stift om det är någorlunda samma typ. Men ibland är stift också trasiga. Testar man med ett annat konstaterat fungerande stift och får samma resultat så har man kommit så långt att man vet att det inte är stiftets fel. All framgångsrik felsökning handlar om att metodiskt undersöka en sak i taget. Så efter att ha konstaterat att stiftet är OK så tar man hand om kablarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).