Föryngring

Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplantering

6 inlägg 6306 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplantering

Torbjörn Johnsen  
#717096 Vi har pratat mycket om att som skogsägare kunna tjäna pengar på den kolsänka man bidrar med i sin växande skog. Det här är dock ett laddat ämne inom skogsbruket. Många är skeptiska till alla idéer om pengar för kollagring i skog, inte minst industrin som är rädda för konkurrensen om virket. Men, oavsett vad vi inom skogsbruket eller skogsindustrin tycker så är det här ett område där det rör sig snabbt och kraftigt i omvärlden. Och då pratar vi inte om EU-pålagor, beslut från politiker eller myndighetsbeslut utan det här är en företeelse som drivs av marknaden och kommersiella aktörer. Det finns helt enkelt många företag som är beredda att betala någon för att suga upp den koldioxid man släpper ut genom sin verksamhet. Greenwashing? Ja, kanske men marknaden är här och många är intresserade.

Ett företag som tagit fasta på det här och på ett ganska smart sätt är start-up företaget Absorb. Ett gäng unga killar har känt vart vindarna blåser och de har tagit hjälp av skogsprofessorn Tomas Lundmark på SLU i Umeå för att mejsla fram en enkel och begriplig model. Deras lösning baseras på att plantera skog på mark som inte är skogsmark idag. Där är det enkelt att argumentera för en säker kolsänka över tid och det krävs mindre av övervakning och dokumentation än om man skulle räkna kolsänka i befintlig växande skog. Allt man planterar bidrar till ny skog som inte fanns förut (i alla fall inte under de senaste seklerna).

Deras modell bygger på att en skogsägare som planerar att plantera igen obrukad åkermak då kan få en engångsersättning för det här. I dagsläget erbjuder de 6000 kr/hektar. Kombinerat med andra möjligheter till stöd (om man planterar lövskog) så kan det här ge bra kalkyler för skogsägare som vill satsa på ädellöv eller annan lövskog. Och för den som "bara" vill plantera granskog verkar det heller inte vara ett hinder förutsatt att man uppfyller de kriterier som Absorb satt upp på markägarna:

De ska äga nedlagd åker- och betesmark i Lettland eller Sverige som inte längre används för livsmedelsproduktion eller naturbete. I samarbete med Absorb återbeskogas marken.

De ska dela Absorbs vision och därmed vara engagerade i arbetet att begränsa klimatförändringarna och se nyplantering av skog som ett verktyg för detta.

De ska ha lång erfarenhet av skogsskötsel.

De ska sköta skogen på ett sätt som ger en varaktig och växande klimatnytta.

De ska vid avverkning plantera en ny generation träd (som också är reglerat enligt skogslagstiftning i Lettland och Sverige.

De måste göra en ansökan och därmed söka tillstånd hos respektive Länsstyrelse.

Markägare får en ersättning per hektar som blir återbeskogad av Absorb.



Det går att läsa mer på Absorbs sajtför den som är intresserad och vill du läsa mer om ädellöv och lövskog så finns flera artiklar på iskogen.se

Vad tror ni om den här affärsmodellen? Kommer den att få gehör hos markägare?

Skogsforum har skrivit flera artiklar och trådar om kollagring. Här är ett axplock:

Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplanterin

nilsszzon  
#717099 jag ställde lite frågor till företaget på facebook då jag har några bitar att plantera igen med gammal åkermark. de tog bort inlägget så fick aldrig ngn återkoppling på mina frågor. hur planteringen ska utföras, ev uppföljning? krav efter 5 år att ett visst procent är kvar osv ?

Avatar Fallback

Re: Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplanterin

Brorsan  
#717104
nilsszzon skrev:jag ställde lite frågor till företaget på facebook då jag har några bitar att plantera igen med gammal åkermark. de tog bort inlägget så fick aldrig ngn återkoppling på mina frågor. hur planteringen ska utföras, ev uppföljning? krav efter 5 år att ett visst procent är kvar osv ?


Så seriöst var det upplägget????

Avatar Fallback

Re: Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplanterin

nilsszzon  
#717106
Brorsan skrev:
nilsszzon skrev:jag ställde lite frågor till företaget på facebook då jag har några bitar att plantera igen med gammal åkermark. de tog bort inlägget så fick aldrig ngn återkoppling på mina frågor. hur planteringen ska utföras, ev uppföljning? krav efter 5 år att ett visst procent är kvar osv ?


Så seriöst var det upplägget????



för min del så uppfattar jag det som mindre seriöst men andra har förhoppningsvis bättre erfarenheter. man ska ju göra en egen uppfattning och eftersom de ges utrymme på detta forumet och jag upplever de som driver forumet som kunniga och vill sitt forum det bästa så tror jag inte de låter vilket hokus pokus som helst vara med

Användarvisningsbild

Re: Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplanterin

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717107 Och hur beräknar man risken av förlorad mångfald i gamla åkrar? Krävs ju att det bara är dokumenterad brukad åker. Väldigt fort särskilt om de ligger i närhet till ängsmark kan få in flertal växter efter bara några år och insekter mm är snabbt tillbaka efter slopad hävd. Ädellövskog och i viss mån triviallöv skulle funka men gran och tall bör ju inte kunna vara aktuellt. Men i gamla grusgropar mm skulle det nog funka.

Användarvisningsbild

Re: Absorb - ny aktör som betalar 6000 kr/ha för nyplanterin

Brozzlaren  
#717115 Skulle kunna bli dödsstöten för smörbollen. 😢 I mina trakter är väl bäst att tillägga, den är väl som art inte hotad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).