Verkstan

Gengas

73 inlägg 34624 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#637965 Jag har varit ut och åkt dom första kilometerna, gick väl så där, tordes inte åka i mer än 60-70km, vill se att det fungerar och inte brinner upp.
Det verkar vara för stort motstånd någon stans, vet inte om det kan vara det rostfria nätet jag har som filter som spökar. Har också haft problem att veden hänger upp sig, så jag har gjort en kona i vedförråådet, få se hur det går.


   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#638005 Otroligt med folk som orkar hela vägen,du har tom fått till en "monorator" tror jag :-bd


http://runeberg.org/tektid/1945/0827.html
De trodde vagnen gick på snö :d

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638030 Riktigt intressant !
Kul att du bygger på en liten Cheva-pickis, det ger en extra krydda.

Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#638144
Bosse1 skrev:Otroligt med folk som orkar hela vägen,du har tom fått till en "monorator" tror jag :-bd


http://runeberg.org/tektid/1945/0827.html
De trodde vagnen gick på snö :d

Låter som du har gjort något sån här?
Tror du det skulle fungera på denna maskin, den tar ju så lite så det blir dyrt med bensin.


   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#638238 Nej, har inte gjort nåt bara nåt enkelt test.Drömmen vore att göra ett aggregat som gick på flis oavsett fukthalt.

Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#669874 Måste väl visa att det fungerar, om än sakta i uppförsbakarna, den gör ca 80-max 90 kmh och i backarna ca 60 65kmh.
Skulle behöva öppna den lite, men törs inte göra det innan jag fixat förvärmning till luften, och för att jag kör så sakta på skogsvägarna.
Har gjort en vedmaskin också. :-B
Synd att jag inte har så många kalytor att få sly ifrån. 😀


   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

totte  
#669899 Mycket bra jobbat katten! Klart imponerad 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Gengas

Avslutat-02  
#669901 👍 👍 Du har haft att göra en stund förstår jag..
Fin ved maskin..
Sly finns alltid att finna...

Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#669954
totte skrev:Mycket bra jobbat katten! Klart imponerad 👍 👍

Tack Totte, det var snällt sagt. 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669992 Gengas är mig varmt om hjärtat, kul att se att det pysslas med sånt i bygderna.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Elmhult  
#669997 Ja jösses. Tänk om man kunde få på en sån på traktorn lite lätt. Här står man o bränner rysk bensin när vi har bränslet ute i skogen. Superbra jobbat. En sån där grej man funderar på men som aldrig kommer att bli av antagligen.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Bonnskog  
#670115 Gjorde en vedmaskin av farsans gamla gröpekvarn. De klippta vedbitarna föll ner i en potatissäck!

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#700782 Gengas legend och ny entusiast 👍


Användarvisningsbild

Re: Gengas

F23  
#703132 Väldigt intressant tråd jag snubblade över. Kul att det finns entusiaster!
Tänkte jag kunde bidra med ett par bilder på mitt eget gengasprojekt. Gjorde detta som ett examensarbete. Snart 20 år sen nu... Tiden går 😀

Tanken var att konstruera ett litet och lättskött aggregat för att driva ett elverk. Byggde efter principen Stratified-Downdraft som är väldigt enkel i sin uppbyggnad och lämplig för applikationer med konstant varvtal. Använde flis och pellets som bränsle och drev ett 2,5kW elverk med Hondamotor och toppventiler.

Fungerade riktigt bra under drift. Men som många andra hade jag problem med tjära efter längre körningar.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#717066 Gengaskubb blir guld 👍 Sverige snart bäst igen,en andra plats ! !

https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

16,72 kr per liter för dieseln 💪

Men ännu låångt kvar till kattmjölken på 64,75kr/litern 🙃
https://www.coop.se/handla/varor/djurma ... 0394984638

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).