Motorsåg och handhållet

Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

63 inlägg 8480 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716994 japp jag ser inga problem alls med det, färre anställda med lite bättre förmåner så sköter de om sina maskiner på ett helt annat sätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Maverick  
#716999
Mange skrev:Håll du det så hemligt du kan. Varsågod. Din handlare kan då hålla sin kunskap och erfarenhet lika hemlig i mitt tycke.

Köper du på nätet kan du serva där med för det finns ingen ÅTF att gå till.
Det syns väldigt tydligt nu att de ställen internet handel är stark finns inga ÅTF som är nån större hjälp när det kniper.

3000 är småsummor när du står där och inte kan köra och har ingenstans att vända dig.


Det kan ju vara så att man flyttar.. köpt sågen hos en handlare och sedan efter ett par år flyttat 60mil.. och då bli vägrad service för att man inte köpt sågen hos just den handlaren. Alla bor inte där de föds och lite poängen förutom kvalitén med att köpa ett känt märke är att det finns ett nät med återförsäljare som kan serva produkterna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717005 Om svärd o kedja sitter på eller ej är av mindre betydelse. Det bör man klara om man ska köra.
Det som är viktigast är d där små grejerna som gör susen. Lite ändringar, uppfateringar etc.

De jag ser här de som internethandlar förlorar mest på är produktvalet.
Det är inte lätt o välja allt baserat på bara kundens perspektiv.
Inte heller bara på åtf och dess erfarenheter.
Bäst blir en dialog och produkt för ändamål snarare än märke.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#717008 Nu hänger jag inte med som i mitt fall där jag köpt en Husqvarna kedjeröjsåg helt ny vad skulle uppdateras på en sån menar du att om jag köpt den hos dig så blir man inkallad till uppdatering och vid nätköp missar man det trots att den är köpt hos en åf eller hur funkar det på dylika småmaskiner ? Hur funkar det på de maskiner som Husqvarna säljer via sin egen shop vem sköter uppdatering av dom maskinerna ? Vid tex uppdatering snöskoter då får man kallelse av generalagent sen lämnar man in till valfri åf och dom får naturligtvis betalt i sin tur av generalagenten för jobbet och så trodde jag de flesta fabrikat arbetar.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Tralsmo  
#717016 Man kan tjafsa hur mycke som helst om detta.

Ett stort problem ( enligt min mening) är att seriösa lokala återförsäljare me bra service är på utdöende.
Genom alla år har ja försökt å prioriterat leverantörer som håller va dom lovar både va gäller leverans å pris.

Ibland kostar det lite mer å de har ja inte haft nåt problem med.
Kostnad övertid är viktigare än kostnad på en enskild affär.
Va de är får man ju avgöra själv, de valet har ja ju rätt klart för mig va det är.

Att köpa på nätet gör ju alla runtomkring å ja me ibland.
Det bror på va det är. En del saker går ju inte å köpa på annat sätt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Erre  
#717018 Jag tror det löser sig självt.
En dålig lokal förmåga går under. Kanske pga högt pris eller dålig service.
Vem saknar en sån?

En bra binder sina kunder på olika sätt.
Bra service, kunskap och att grejer finns att få tag i fort.
Det är något man kan betala mer för.

Den som inte hänger med tiden gör det inte. 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#717019
toker72 skrev:Nu hänger jag inte med som i mitt fall där jag köpt en Husqvarna kedjeröjsåg helt ny vad skulle uppdateras på en sån menar du att om jag köpt den hos dig så blir man inkallad till uppdatering och vid nätköp missar man det trots att den är köpt hos en åf eller hur funkar det på dylika småmaskiner ? Hur funkar det på de maskiner som Husqvarna säljer via sin egen shop vem sköter uppdatering av dom maskinerna ? Vid tex uppdatering snöskoter då får man kallelse av generalagent sen lämnar man in till valfri åf och dom får naturligtvis betalt i sin tur av generalagenten för jobbet och så trodde jag de flesta fabrikat arbetar.



jo men du vet " Det som är viktigast är d där små grejerna som gör susen. Lite ändringar, uppfateringar etc. " de där små grejorna............... PÅ HELT SPLIRRANS NYA PRYLAR!!!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

johan eriksson  
#717023 Ja, ibland blir någon maskin stående hos ÅF innan de säljs, såg senast en i våras. Kunden hade köpt maskinen nu, och nyfiken som jag var kikade jag på skylten, tillverkad 2019. Där finns garanterat nyare programvaror. Om ÅF hade uppdaterat vet jag inte, men är nästan säker på att så inte var gjort. Jobbar inte på någon verkstad som är ÅF för något märke, men vi servar en hel del olika maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717026
toker72 skrev:Nu hänger jag inte med som i mitt fall där jag köpt en Husqvarna kedjeröjsåg helt ny vad skulle uppdateras på en sån menar du att om jag köpt den hos dig så blir man inkallad till uppdatering och vid nätköp missar man det trots att den är köpt hos en åf eller hur funkar det på dylika småmaskiner ? Hur funkar det på de maskiner som Husqvarna säljer via sin egen shop vem sköter uppdatering av dom maskinerna ? Vid tex uppdatering snöskoter då får man kallelse av generalagent sen lämnar man in till valfri åf och dom får naturligtvis betalt i sin tur av generalagenten för jobbet och så trodde jag de flesta fabrikat arbetar.

Det är ofta detaljer som byts ut när man upptäcker att de ska det. Ibland tändningar, ibland kolv/cylinder, ibland vevhus.
I ditt fall med kedjeröjaren är det en del uppdateringar som gjorts genom åren.
Då får man som åtf en bulletin där det står vad som ska bytas mellan vilka serienummer.
Detta är inget unikt utan har varit så sen innan HVA startade göra sågar.
Anledning för uppgraderingar är många.

Man lär sig rätt snabbþ vad som krånglar på en modell och hur man förebygger detta.
Lite extra fett på nåt ställe som gör att ett problem undviks.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

masyngel  
#717031 För mig låter 3200 kr som ruskigt mycket.

Är maskinen äldre?

Jag är själv snål, men inte dumsnål.
Min åf har det mesta hemma, gav mig nya luftfilter då pga vårt varma väder maskinerna lätt blev överhettade.

Jag ger inte fem spänn för sophandlare, har träffat dem också.
Men som Mange skriver, en klick fett på rätt ställe kan vara mycket värt.

Näthandlarn med låga priser... vem är det?

Jag upplever själv inte att det är så stor skillnad prismässigt på likvärda varor.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Rotvältaren  
#717077 Det där med lokala återförsäljare...
Anlitar en ÅF som är mån om sina kunder och hjälper till på alla sätt för att lösa problem. En dag behövde jag en kil till navet för kniven som sitter på Briggs & Strattons 3,5 Hk motor. Tyvärr hade min lokala ÅF inte denna kil hemma för tillfället så jag svängde in via Stigas ÅF för de har ett hyfsat reservdelslager. Där var man synnerligen motvilliga att sälja en kil eftersom klipparen jag skulle ha den till inte var en Stiga. Argumentet var att de inte visste vilken kil jag behövde och det trots att jag före jag gick in försäljaren googlade fram Stigas produktnummer på exakt den kilen.
Jag kan förstå om man är tveksam om delen kunden vill köpa verkligen passar men man måste också ha förmågan att lyssna in vad kunden säger, jag visste ju exakt vilken del jag behövde.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#717084
masyngel skrev:För mig låter 3200 kr som ruskigt mycket.

Är maskinen äldre?

Jag är själv snål, men inte dumsnål.
Min åf har det mesta hemma, gav mig nya luftfilter då pga vårt varma väder maskinerna lätt blev överhettade.

Jag ger inte fem spänn för sophandlare, har träffat dem också.
Men som Mange skriver, en klick fett på rätt ställe kan vara mycket värt.

Näthandlarn med låga priser... vem är det?

Jag upplever själv inte att det är så stor skillnad prismässigt på likvärda varor.

Möjligt det anses äldre att inte köpa batterisåg men det var en sån här jag beställt https://www.pricerunner.se/pl/120-31271 ... FBx-priser

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717169 Batteri såg har kanske sin plats i framtiden det får vi se om några år.
I produktval är det en av aspekterna att fundera på.
Huruvida det var bra val eller ej, det vet nog bara du.

Oavsett hur vi väljer så är det ofta inga enkla val numera och i produktvalet så sätts ribban för hur lyckat köp kan bli. Köpställe ingår i produktvalet och det finns många fler val man gör ibland instinktivt utan att tänka eller olika prioriterat.

Jag som är i detta dagligen ser ofta de som kanske borde tagit en funderare till innan köp. Vad som behövs för vilket arbete och vilka val man har är ofta tufft o reda ut själv då det finns en mängd modeller och märken. Funderat lite på var och hur de ska servas för inget håller i evigheter när det nyttas.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#717215 Kan säkert bli batterisåg för mig också men blir ganska dyrt i dag eftersom man behöver flera batterier och laddare. Hur som helst nya röjsågen kom och är provkörd den kom färdig monterad på en pall men den som monterade Duab eller Husqvarna hade inte provstartat sågen för skruven som man ställer längden på höljet till gasviren var alldeles för hårt dragen så sågen gick på höga varv hela tiden nåväl lätt fixat bara jag hittade felet men tråkigt på nya grejer. Sågen funkar utmärkt i alla fall grymt bett i kedjan körde väl 2 tim kanske under vegetations röjning samt röjde fram en väg där jag ska köra ut vindfällen med Atv.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

jrundhovde  
#719766 Jag ser att det är en topphandssåg du har köpt. Dessa är tenkt att användas proffesionelt vid trädklättringsarbete, inte til vanligt arbete på marken. Det värkar inte som köparen är väldigt erfaren av motorsågar.
Jag funderar på om återförsäljaren även här har varit dålig på att informera på sin sida vad sågen har för användningsområde? 🤔
Särskild om man inte är van så är det inte optimalt med en sådan såg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).