Motorsåg och handhållet

Så har man trillat dit i batteriträsket.

25 inlägg 4932 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

anersimyra  
#716056 Jag klagade om ni minns på microvibrationer ( inget som känns under gång ) i röjsågen? Problemet försvann dock efter att jag bytt från strand till EIA klinga..🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716058 Det märks/känns mer på mindre maskiner.
En större treudd ger i sig själv obalans med sina tre vikter.
Toleranserna är mindre helt enkelt

Avatar Fallback

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716992 @johan eriksson vilekn trimmer köpte du, är det 115iL ?

Letar efter något liknande, eftersom jag har batterier. Erfarenhet av batteritrimmer, @Niking?

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717000
Mangan skrev: Letar efter något liknande, eftersom jag har batterier. Erfarenhet av batteritrimmer, @Niking?


Tja, jag har både den selhängda 536 LiR och den handhållna 536 LiL (motsvarar dagens 520-serie, bortsett från att du kan köra treudd på 520-serien). Gillar båda skarpt.

Den selhängda varianten används för ytor, där det inte fungerar med vanlig gräsklippare. Här brukar BLi 200/200X-batterierna räcka i ca 35-40 minuter för mig. Så jag brukar behöva 3 batterier och 2 snabbladdare för att kunna "gå runt" utan några direkta viloperioder.

Den handhållna varianten används främst för kanter runt hus, stenar, buskar etc., där gräsklipparen inte kommer åt. Här brukar ett BLi 200/200X-batteri räcka I ca 80-90 minuter för mig, varför det räcker med 2 batterier och en snabbladdare.Här kör jag främst i Save E-läget, för att spara trimmertråd.

Då dessa trimmers är ganska motorsvaga (motsvarar ju en vanlig trädgårdstrimmer i styrka), är de mindre lämpliga för gräs ovan knähöjd. Däremot fungerar dessa trimrar bra där du trimmar gräset med 2-3 veckors mellanrum.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717006 Är det inte tungt med den handhållna? Kan frugan bruka den, måntro?

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717007 Nä, den är inte särskilt tung. Frugan din kan nog använda den.

Edit: 520 iLX väger 2,85 kg utan batteri och skärutrustning. Källa https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967916111/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#717010 Ja, en 115iL är det, batteriet heter BLi10 och laddaren tror jag heter 20 något.

Har hittills funkat bra, möjligen jag varit ute för att långt gräs har snott in sig mellan motor och huvud, men då har det varit längre än vad som nog är tänkt till en trädgårdstrimmer, det har varit mellan 30-40cm högt. En annan detalj är att motorn är ganska hög, så jag kan inte trimma runt staketstolparna utan att gå från båda sidorna. En petitess i sammanhanget kanske.
Bra inställningsmöjligheter på riggrör och handtag, jag är 182 och har fått skjuta ihop allt en hel del, och du Mangan är ju ganska lång om jag minns rätt, så den borde passa dig fint.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717196 Jag har själv sneglat lite på 115 iL, just för de fina justeringsmöjligheterna, men hittills avvaktat en mer proffsvariant av den. Tills den dyker upp, så kör jag vidare med min 536 LiL.

BLi 10 är ju Husqvarnas minsta batteri, avsett för hobbybruk. Det finns även BLi 20 och BLi 30 i denna hobbyserie, om du behöver mer kräm i batterierna. Motsvarande proffsbatterier heter BLi 100/200/200X/300, som enligt spec ska tåla dubbelt så många laddningar som hobby-serien.

Jag förmodar att laddaren är en QC 250, med en toppeffekt på 250 W.

Hoppas du är nöjd med din nya trimmer, Johan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#717236 Hittills är vi nöjda, både sambon och jag.
Och ni vet hur det är, happy wife-Happy life.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så har man trillat dit i batteriträsket.

johan eriksson  
#717239 Laddaren är en QC80.
Och batteriet är ett BLi10.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).