Motorsåg och handhållet

Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

63 inlägg 8477 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716943 Håll du det så hemligt du kan. Varsågod. Din handlare kan då hålla sin kunskap och erfarenhet lika hemlig i mitt tycke.

Köper du på nätet kan du serva där med för det finns ingen ÅTF att gå till.
Det syns väldigt tydligt nu att de ställen internet handel är stark finns inga ÅTF som är nån större hjälp när det kniper.

3000 är småsummor när du står där och inte kan köra och har ingenstans att vända dig.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716956 jadu mange, vår återförsäljare på orten gjorde som du nämner ovan ( detta efter att vi önskat en Hva Rider till ) men han kunde inte leverera innan september men det kunde dock ett onlineföretag så vi valde det.

där blev problem med maskinen direkt och vi provade hos återförsäljaren på orten där vi för övrigt handlar allt från 50-200 tusen årligen men han vägrade röra den då han inte fått sälja den. nu kommer den åtf inte få fler pengar av våra företag så jag undrar vem som skrattar sist för den fina markeringen han gjorde...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716957
Mange skrev:Håll du det så hemligt du kan. Varsågod. Din handlare kan då hålla sin kunskap och erfarenhet lika hemlig i mitt tycke.

Köper du på nätet kan du serva där med för det finns ingen ÅTF att gå till.
Det syns väldigt tydligt nu att de ställen internet handel är stark finns inga ÅTF som är nån större hjälp när det kniper.

3000 är småsummor när du står där och inte kan köra och har ingenstans att vända dig.

Är de samma inställning till begagnatköpta från tex blocket?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716963
nilsszzon skrev:jadu mange, vår återförsäljare på orten gjorde som du nämner ovan ( detta efter att vi önskat en Hva Rider till ) men han kunde inte leverera innan september men det kunde dock ett onlineföretag så vi valde det.

där blev problem med maskinen direkt och vi provade hos återförsäljaren på orten där vi för övrigt handlar allt från 50-200 tusen årligen men han vägrade röra den då han inte fått sälja den. nu kommer den åtf inte få fler pengar av våra företag så jag undrar vem som skrattar sist för den fina markeringen han gjorde...

Du... Det är inga vinnare på detta.
Inte du, åtf eller märke/fabrikör.
Du spar inga pengar på detta över tid.
Suttit o pratat med flera som haft samma argument. Nr vi räknat på det en stund blev det självklart och de masa sig tillbaka till sin Åtf.
Den som förlorar mest av alla är slutkunden.

Att det finns servicenät oh försäljning i denna är för produtens kvalite och kunndens säkerhet.
Den merkostnaden delbetalar du i köpet av märket. Ca 30% gissar jag fabriken lägger på enbart för detta. Även på nätet.
Åtf behöver sitt till sina kostnader.
Ingen jobbar gratis ochskulle du vilja det är du hjärtligt välkommen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Vardon  
#716965
gnisten83 skrev:Är de samma inställning till begagnatköpta från tex blocket?


Jag skulle tro det... Fick då noll och intet hjälp med reservdel till en kedjeröjare... I gengäld slapp den handlarn att jag ens ödslade med deras tid när jag tittade på röjsåg utan då blev det Stihl istället, 500 m bort.. Vinnaren tror jag är den som servar kunderna och tar betalt för sin tid för det. Om det sen är motorsåg, gräsklippare eller utombordare eller vilken tillverkare är egalt. Kanske de har nån pryl om nån verkligen måste ha en sak nu nu nu men annars låter de näthandlarna slå sönder sina marginaler och konkurrera.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

tallen100  
#716968 Håller med om att man ska handla av den lokala handlaren. Men är han så dum så han vägrar hjälpa till med en såg eller vad det nu är, som man köpt begnad av någon annan, eller till och med på nätet, så kan han lika gärna få stänga butiken.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716974
Mange skrev:
nilsszzon skrev:jadu mange, vår återförsäljare på orten gjorde som du nämner ovan ( detta efter att vi önskat en Hva Rider till ) men han kunde inte leverera innan september men det kunde dock ett onlineföretag så vi valde det.

där blev problem med maskinen direkt och vi provade hos återförsäljaren på orten där vi för övrigt handlar allt från 50-200 tusen årligen men han vägrade röra den då han inte fått sälja den. nu kommer den åtf inte få fler pengar av våra företag så jag undrar vem som skrattar sist för den fina markeringen han gjorde...

Du... Det är inga vinnare på detta.
Inte du, åtf eller märke/fabrikör.
Du spar inga pengar på detta över tid.
Suttit o pratat med flera som haft samma argument. Nr vi räknat på det en stund blev det självklart och de masa sig tillbaka till sin Åtf.
Den som förlorar mest av alla är slutkunden.

Att det finns servicenät oh försäljning i denna är för produtens kvalite och kunndens säkerhet.
Den merkostnaden delbetalar du i köpet av märket. Ca 30% gissar jag fabriken lägger på enbart för detta. Även på nätet.
Åtf behöver sitt till sina kostnader.
Ingen jobbar gratis ochskulle du vilja det är du hjärtligt välkommen.


förklara gärna var det framtstår att jag ville att åtf skulle jobba gratis? eller till lägre pris eller vad du än kan inbilla dig.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Nonkan  
#716981 Alla Husqvarnasågar ska vara monterade, provstartade och färdiga för användning med skärutrustning på vid leverans. Att sedan vissa handlare inte gör det och att Husqvarna släpper det i sig utan åtgärd får stå för dem respektive.
För oss handlar det om varumärke, det ska vara funktionsklart direkt vid leverans eftersom Husqvarna säger att det ska vara det.

Har inte heller någon aning om TS kompetens i det här fallet heller, men på tonen i inlägget känns det inte som utbildad yrkesanvändare, så varför det ö.h.t skickats en topphandsåg i så fall är ju något man borde fokusera mer på.

https://makitauk.com/data/lijsten/publi ... y-2013.pdf

Och till grundfrågan så har det väl hänt alla att man missat att dra åt muttern. Lite pinsamt när det händer, men fångtappen brukar ju göra det den ska. Däremot brukar kedjan få sig en knäck och det är ju lite svårt att bara ge ut en ny kedja när man skickat iväg sågen..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#716982
Mange skrev:Håll du det så hemligt du kan. Varsågod. Din handlare kan då hålla sin kunskap och erfarenhet lika hemlig i mitt tycke.

Köper du på nätet kan du serva där med för det finns ingen ÅTF att gå till.
Det syns väldigt tydligt nu att de ställen internet handel är stark finns inga ÅTF som är nån större hjälp när det kniper.

3000 är småsummor när du står där och inte kan köra och har ingenstans att vända dig.

Min handlare närmaste är så usel så den kunskap han har slipper jag gärna men har en annan handlar lite längre bort vilken är helt ok. Om man är återförsäljare av ett märke så brukar det inte vara några problem med ev service fast man köpt på annat håll och handlaren får betalt för garanti jobb och vore dom lite intresserade att sälja hade jag köpt där men inte med så stor pris skillnad för exakt samma produkt. 3000 kr är i det här fallet så stor summa i förhållande till produkten i annat fall är det ju bara att skicka in till handlaren som sålt produkten blir nån hundring i frakt men det kostar det i diesel om jag ska lämna in den lokalt också.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#716983
Nonkan skrev:Alla Husqvarnasågar ska vara monterade, provstartade och färdiga för användning med skärutrustning på vid leverans. Att sedan vissa handlare inte gör det och att Husqvarna släpper det i sig utan åtgärd får stå för dem respektive.
För oss handlar det om varumärke, det ska vara funktionsklart direkt vid leverans eftersom Husqvarna säger att det ska vara det.

Har inte heller någon aning om TS kompetens i det här fallet heller, men på tonen i inlägget känns det inte som utbildad yrkesanvändare, så varför det ö.h.t skickats en topphandsåg i så fall är ju något man borde fokusera mer på.

https://makitauk.com/data/lijsten/publi ... y-2013.pdf

Och till grundfrågan så har det väl hänt alla att man missat att dra åt muttern. Lite pinsamt när det händer, men fångtappen brukar ju göra det den ska. Däremot brukar kedjan få sig en knäck och det är ju lite svårt att bara ge ut en ny kedja när man skickat iväg sågen..

Ska bli intressant om min såg kommer monterad och färdig trots näthandel den kommer om nån dag så återkommer. Köpte en stihl motorsåg också på nätet den kom inte monterad men dom har kanske andra regler hur dom levererar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716987 Jag ser detta personligen.
Kunder kom hit o ville ha hjälp med produkter de köpt på internet och varuhus med enkelt avhjälpta fel som skulle rättats till innan försäljning. Istället kostade en massa pengar.
De diskusioner går ut på att skylla på nån.
Märket, moddellen, inköpsställe, till o med mig som inte haft del i det får på fan...
Så jag tröttnade o hänvisade till inköpsställe.

Märket förlorar massor på detta. Även distrobutör, kund och jag med förlorar mycket på detta.
Som sagt, ser det dagligen.
Nu srider det sig lite så de kommer hit med lådor för uppstart och leverans service i den mån jag kan. Uppdateringar blir det inte o jag har dålig koll på vissa märkens uppdateringar så det får bli så gott det går.
Det brukar betala sig rätt fort.

Vissa åtf är duktiga andra mindre bra men alla säljer nytt ändå.

Nonkan.
Husqvarnas produkter säljs i varuhus och på internet. Det är låd försäljning med få undantag precis som paralell import med allt vad det drar med sig.
Det de vinner i försäljning förlorar de snabbt i rykte o marnadsandelar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716989
nilsszzon skrev:
Mange skrev:
nilsszzon skrev:jadu mange, vår återförsäljare på orten gjorde som du nämner ovan ( detta efter att vi önskat en Hva Rider till ) men han kunde inte leverera innan september men det kunde dock ett onlineföretag så vi valde det.

där blev problem med maskinen direkt och vi provade hos återförsäljaren på orten där vi för övrigt handlar allt från 50-200 tusen årligen men han vägrade röra den då han inte fått sälja den. nu kommer den åtf inte få fler pengar av våra företag så jag undrar vem som skrattar sist för den fina markeringen han gjorde...

Du... Det är inga vinnare på detta.
Inte du, åtf eller märke/fabrikör.
Du spar inga pengar på detta över tid.
Suttit o pratat med flera som haft samma argument. Nr vi räknat på det en stund blev det självklart och de masa sig tillbaka till sin Åtf.
Den som förlorar mest av alla är slutkunden.

Att det finns servicenät oh försäljning i denna är för produtens kvalite och kunndens säkerhet.
Den merkostnaden delbetalar du i köpet av märket. Ca 30% gissar jag fabriken lägger på enbart för detta. Även på nätet.
Åtf behöver sitt till sina kostnader.
Ingen jobbar gratis ochskulle du vilja det är du hjärtligt välkommen.


förklara gärna var det framtstår att jag ville att åtf skulle jobba gratis? eller till lägre pris eller vad du än kan inbilla dig.

Jag trodde det var just priset du hängde upp dig på?
Jag tror inte han har mycket avance i de 50-200 du handlatr för om det inte är 70% arbete, minst så blir det inte nån stor sak...
Så var servar du nu? Stillestånd? Maskiner som du måste ha igång får du då ha dubbelt? Hur mycket sparar du?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716990
tallen100 skrev:Håller med om att man ska handla av den lokala handlaren. Men är han så dum så han vägrar hjälpa till med en såg eller vad det nu är, som man köpt begnad av någon annan, eller till och med på nätet, så kan han lika gärna få stänga butiken.

Det är nog inte ofta de nekas för de köpt begagnat. Oftast för de har svårt o reda ut o hitta grejer och ingen vill betala arbetstid för man sitter o letar grejer. Det tar en god stund ibland..

Vid försäljning har man en del skyldigheter och rättigheter.
Att ta över där andra inte gjort sitt är inte kul o drabbar oftast kunden mer än en själv särskilt om det inte går att påvisa garanti.
Jag förstår de som nekar och de som inte gör det med.
Sopa upp efter andra är aldrig kul.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716991 förklara gärna var det framtstår att jag ville att åtf skulle jobba gratis? eller till lägre pris eller vad du än kan inbilla dig.[/quote]
Jag trodde det var just priset du hängde upp dig på?
Jag tror inte han har mycket avance i de 50-200 du handlatr för om det inte är 70% arbete, minst så blir det inte nån stor sak...
Så var servar du nu? Stillestånd? Maskiner som du måste ha igång får du då ha dubbelt? Hur mycket sparar du?[/quote]

nej priset har vi varit nöjda med eftersom vi använt oss av samma åtf från 2004
ingen aning på hans förtjänst ( han bör ju inte gå minus men det gör kanske ni i den branschen som antar allt om alla ) , det handlar om vaktmästare som kommer inom butiken och köper aspen , ställer ngn dum fråga , hyr ngn maskin osv. jag har hela tiden själv varit emot denne åtf då där är stor skillnad mot onlinepriserna och många av produkterna vi köper kan vi ligga på lager själva och slippa kostnaden för vaktmästarna att "lämna jobbet och köra inom åtf" så jag är väldigt nöjd när vår produktionschef gick i taket för åkgräsklipparen för det var klart en spik i kistan för det samarbetet

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716993
nilsszzon skrev:samma här handlar ofta av maskinklippet, nog köpt 10 sågar av dem på 5 år , alla sågarna har varit provkörda/startade men utan svärd och kedja. antar att provkörningen innebär att kontrollera så motorn går runt och startar som den ska?


nilsszzon skrev:nej priset har vi varit nöjda med eftersom vi använt oss av samma åtf från 2004
ingen aning på hans förtjänst ( han bör ju inte gå minus men det gör kanske ni i den branschen som antar allt om alla ) , det handlar om vaktmästare som kommer inom butiken och köper aspen , ställer ngn dum fråga , hyr ngn maskin osv. jag har hela tiden själv varit emot denne åtf då där är stor skillnad mot onlinepriserna och många av produkterna vi köper kan vi ligga på lager själva och slippa kostnaden för vaktmästarna att "lämna jobbet och köra inom åtf" så jag är väldigt nöjd när vår produktionschef gick i taket för åkgräsklipparen för det var klart en spik i kistan för det samarbetet

Det funkar kanske bättre för dig/er, sånt visar sig rätt snabbt.
Jag höll oftast koll på maskinerna i de jobb jag haft och visst man behöver inte köra fram o tillbaka maskinerna men grejerna ska fram o på maskinen på nåt vis den tiden är oftast inte kortare om en vaktmästare gör det. Dina vaktmästare har kanske tid o pilla med sånt men de fastighetsägare jag har här ser hellre nån sköter deras grejer så de kan pyssla med sitt.
Tror inte jag vet nåt fastighetsbolag härikring som servar själva nu när jag funderar på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).