Öppna kategorin

Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

103 inlägg 13351 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Bosse1  
#716886
550 skrev:
Bosse1 skrev:Nyval ja.Och skarp bevakning av rösträkningen det är där det avgörs.


Det är väl de som röstar som avgör?
Jag tror att rösträkningen är det minsta problemet med vårt valsystem.


Har själv bevakat så jag vet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

r93  
#716887
550 skrev:Det enda alternativet till ett extraval är väl om S och M går ihop och tar stöd av C eller L. Ett år av att "ta ansvar för Sverige" för att "slippa extraval mitt i en pandemi" osv osv. Tror inte de vågar det för det lär kosta röster till det tredje blocket i nästa val.

Tror inte många tycker det är lönt att försöka med samma regering och stödpartier igen. Då är det bättre med extraval.

Tyvärr har inte M+SD+KD+L majoritet annars kanske det kunde varit ett alternativ redan nu. C räknar jag bort för de måste byta partiledare minst en gång för att kunna samarbeta med SD.


Ja, jäklar… 1 mandat saknas.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

550  
#716888
Bosse1 skrev:
550 skrev:
Bosse1 skrev:Nyval ja.Och skarp bevakning av rösträkningen det är där det avgörs.


Det är väl de som röstar som avgör?
Jag tror att rösträkningen är det minsta problemet med vårt valsystem.


Har själv bevakat så jag vet.


Det ska till ett organiserat fusk med många inblandade för att påverka i själva rösträkningen. Är det enskilda individer som räknar mer åt något parti så kan det jämna ut sig på nationell nivå. Det är väl inte troligt att alla som fuskar gör det åt samma parti?

Jag ser större risk med den preliminära räkning som görs i vallokalerna. Samt att vissa partiers valsedlar flyttas bort så de som inte har med sig egna inte har lika lätt att rösta "fel".

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

550  
#716891
r93 skrev:
550 skrev:Det enda alternativet till ett extraval är väl om S och M går ihop och tar stöd av C eller L. Ett år av att "ta ansvar för Sverige" för att "slippa extraval mitt i en pandemi" osv osv. Tror inte de vågar det för det lär kosta röster till det tredje blocket i nästa val.

Tror inte många tycker det är lönt att försöka med samma regering och stödpartier igen. Då är det bättre med extraval.

Tyvärr har inte M+SD+KD+L majoritet annars kanske det kunde varit ett alternativ redan nu. C räknar jag bort för de måste byta partiledare minst en gång för att kunna samarbeta med SD.


Ja, jäklar… 1 mandat saknas.


Ev. 2 mandat, L "uteslöt" väl en person. Det är inte alls säkert att hon håller partilinjen då...
V verkar också ha en politisk vilde. Fast det känns inte troligt att hon skulle rösta på någon borgerlig regering oavsett vad partiet har för hållning 🤣

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

r93  
#716892 Jag har inte mycket till övers för Vänsterpartiet! Men Nooshi är nog en klippa för partiet, mycket vänstersossar kommer gå dit.

Kul är även att det kallas kris och kaos när en partiledare står för vad dom säger.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

r93  
#716893
550 skrev:
r93 skrev:
550 skrev:Det enda alternativet till ett extraval är väl om S och M går ihop och tar stöd av C eller L. Ett år av att "ta ansvar för Sverige" för att "slippa extraval mitt i en pandemi" osv osv. Tror inte de vågar det för det lär kosta röster till det tredje blocket i nästa val.

Tror inte många tycker det är lönt att försöka med samma regering och stödpartier igen. Då är det bättre med extraval.

Tyvärr har inte M+SD+KD+L majoritet annars kanske det kunde varit ett alternativ redan nu. C räknar jag bort för de måste byta partiledare minst en gång för att kunna samarbeta med SD.


Ja, jäklar… 1 mandat saknas.


Ev. 2 mandat, L "uteslöt" väl en person. Det är inte alls säkert att hon håller partilinjen då...
V verkar också ha en politisk vilde. Fast det känns inte troligt att hon skulle rösta på någon borgerlig regering oavsett vad partiet har för hållning 🤣


Var det hon som talade i riksdagen idag?

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Elmhult  
#716897 Bara MP försvinner. Gärna S med men det är väl att hoppas för mycket. Man kan ju alltid drömma. 💪

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Bosse1  
#716902 "Vem som helst får komma och se hur röstmottagningen och rösträkningen genomförs. Men röstmottagningen och rösträkningen får inte störas."
Jag kommer att vara på plats var inte orolig..eller var det.

Användarvisningsbild

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Kenya Cane  
#716935
r93 skrev:
Kenya Cane skrev:S kommer att bilda en minoritetsregering tillsammans med Mp och C så det blir inget nyval. Min gissning.


Tveksamt, L måste väl godkänna detta?


Varför måste de godkänna det? L har ju sagt själva att jöken nu har upphört att gälla.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

masyngel  
#716938


Nu råkar jag vara gammal sosse, Olof Palme brukade man träffa vid hockeyrinken.
Foten träffade jag fler gånger.
En gammal polare var nr 2 efter junholt.

Mina äldre arbetskamrater berättade vem stig malm var egentligen, låtsasmetallare...

Men den här typen på filmen har varit statsminister i mitt fosterland?

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

skogshasse  
#716939
Bosse1 skrev:"Vem som helst får komma och se hur röstmottagningen och rösträkningen genomförs. Men röstmottagningen och rösträkningen får inte störas."
Jag kommer att vara på plats var inte orolig..eller var det.


menar du att rösträkningen är offentlig? hur ska man kunna veta att räkningen går rätt till?

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

r93  
#716946
Kenya Cane skrev:
r93 skrev:
Kenya Cane skrev:S kommer att bilda en minoritetsregering tillsammans med Mp och C så det blir inget nyval. Min gissning.


Tveksamt, L måste väl godkänna detta?


Varför måste de godkänna det? L har ju sagt själva att jöken nu har upphört att gälla.


För att jag trodde L M SD KD hade majoritet, men så verkar det inte vara.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716949
r93 skrev:
För att jag trodde L M SD KD hade majoritet, men så verkar det inte vara.


De behöver inte egen majoritet. Om någon från andra sidan lägger ner sin röst så är de hemma.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Bosse1  
#716953
skogshasse skrev:
Bosse1 skrev:"Vem som helst får komma och se hur röstmottagningen och rösträkningen genomförs. Men röstmottagningen och rösträkningen får inte störas."
Jag kommer att vara på plats var inte orolig..eller var det.


menar du att rösträkningen är offentlig? hur ska man kunna veta att räkningen går rätt till?

Om man nu inte byter till Dominion maskiner till nästa val förstås ;) https://duckduckgo.com/?q=%22Dominion+v ... =h_&ia=web


https://www.val.se/val-och-folkomrostni ... ation.html

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

ÅsaNisse  
#716971
busholle skrev:
r93 skrev:
För att jag trodde L M SD KD hade majoritet, men så verkar det inte vara.


De behöver inte egen majoritet. Om någon från andra sidan lägger ner sin röst så är de hemma.

Kan ju också hända att någon i L virrar till det och röstar rött. De är ju inte överens internt vad det verkar. Då skiter det sig på riktigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).