Öppna kategorin

Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

103 inlägg 13347 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

axwell  
#716861 Regeringskris, ingen vill ha ett extraval säger politiska analytiker.

Inte dom politiska partierna och inte väljarna.

Är det bara jag som hoppas på ett extraval ?

Nu har vi chans att få bort L och MP samt ev KD.

Liberalernas utträde ur riksdagen är det mest troliga.

MP kommer att förlora dom väljare som tidigare kommit från V.

Om aftontidningarna nu tar en paus i hanteringen av KD:s partiledare och sätter in en stöt nån vecka före valet, då ryker även det partiet.

Varför skulle det inte vara bra med ett extraval !?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Stampep  
#716863 Bästa vore väl att byta ut hela rasket.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716866 Nytt val om ett år igen. Totalt meningslöst.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

tallen100  
#716869 Lite kluven, risken är väl att dom bara står och stampar som dom gjorde vid förra valet,
Då alla gjorde allt för att det tredje största partiet inte skulle få något inflytande, och vägrade kliva ur sandlådan. i så fall stor kostnad till ingen nytta.
Så få se hur det går nu.

Det vore iaf mycket önskvärt om MP åkte ut för gott.... 👍

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

isteskog  
#716870 Vi kan väl starta en ny 4-års period om det blir extraval? Det spelar ju inte så stor roll vilka som sitter där tycker jag .... 😉

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Tralsmo  
#716871 Tjaaa..
För min del så hadde ja ju gärna sett att c ryker.
Så blir de ju nog inte tyvärr.

L kan ja tänka mej att stödrösta på men bara om det är värt det.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Tralsmo  
#716872
Tralsmo skrev:Tjaaa..
För min del så hadde ja ju gärna sett att c ryker.
Så blir de ju nog inte tyvärr.

L kan ja tänka mej att stödrösta på men bara om det är värt det.


Nyval är helt meningslöst, glömde ja å tillägga.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716873
isteskog skrev:Vi kan väl starta en ny 4-års period om det blir extraval? Det spelar ju inte så stor roll vilka som sitter där tycker jag .... 😉

Går inte. Regeringsformen måste följas.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

husqvarna_med_sthil  
#716875 Jag är en av dem som jublade idag när Lövén avsattes tillsammans med sin regering. Blir det talmansrundor är ju risken stor att det blir som i senaste valet men med lite andra utgångar. Att låta väljarna säga sitt kan jag tycka är ryggraden i politiken så varför inte ? Ser gärna att väljarna får säga sitt även om det är tätt inpå ett val, då är det lättare att komma framåt.

Det var väl i sena timmen detta blev av och det har ju varit mängder med skandaler och dåliga resultat i spåren av S mp - regeringen.

Användarvisningsbild

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Mellberg  
#716878 C har väl normalt varit vanliga skogsägares parti, inbillar jag mig. Att M sätter sig i knät på SD, säger mycket om dagens M. L har verkligen degenererat. V med rötter i Stalins Sovjet är inte regeringsdugliga ännu. MP år inte skogsägarens vän. S kan vara trygga att luta sig mot, vi vet ungefär vad vi får.

Stefan L har egentligen gjort det riktigt bra, med tanke på det svaga stöd han trots allt har i riksdagen.

Vad jag förstår är det nog extraval som gäller 👍

Användarvisningsbild

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Kenya Cane  
#716879 S kommer att bilda en minoritetsregering tillsammans med Mp och C så det blir inget nyval. Min gissning.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

Bosse1  
#716880 Nyval ja.Och skarp bevakning av rösträkningen det är där det avgörs.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

r93  
#716881
Kenya Cane skrev:S kommer att bilda en minoritetsregering tillsammans med Mp och C så det blir inget nyval. Min gissning.


Tveksamt, L måste väl godkänna detta?

Jag gissar på extraval, S hoppas på att L och MP åker ur, lättare att styra med en (C) än med två till, sedan stöd av V.

Pratar L,M,SD,&KD ihop sig så har väl dom egen majoritet så som jag förstår det?

Och finns det ett färdigt alternativ så väljer väl talmannen detta?

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

550  
#716882 Det enda alternativet till ett extraval är väl om S och M går ihop och tar stöd av C eller L. Ett år av att "ta ansvar för Sverige" för att "slippa extraval mitt i en pandemi" osv osv. Tror inte de vågar det för det lär kosta röster till det tredje blocket i nästa val.

Tror inte många tycker det är lönt att försöka med samma regering och stödpartier igen. Då är det bättre med extraval.

Tyvärr har inte M+SD+KD+L majoritet annars kanske det kunde varit ett alternativ redan nu. C räknar jag bort för de måste byta partiledare minst en gång för att kunna samarbeta med SD.

Avatar Fallback

Re: Extraval, vill du ha ett riksdagsval ?

550  
#716883
Bosse1 skrev:Nyval ja.Och skarp bevakning av rösträkningen det är där det avgörs.


Det är väl de som röstar som avgör?
Jag tror att rösträkningen är det minsta problemet med vårt valsystem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).