Motorsåg och handhållet

Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

63 inlägg 8484 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716830
nilsszzon skrev:
gnisten83 skrev:Har förvisso näthandlat Hva såg på maskinklippet men där låg svärd o kedja medlevererat brevid sågen,troligen mest för att lådan hade blitt väldigt lång med de monterat…



samma här handlar ofta av maskinklippet, nog köpt 10 sågar av dem på 5 år , alla sågarna har varit provkörda/startade men utan svärd och kedja. antar att provkörningen innebär att kontrollera så motorn går runt och startar som den ska?


Det körs på fabrik innan paketering. Sågar får inte skickas överallt med bränsle (inte ens rester av bränsle) i tankarna.
Vet inte hur Maskinklippet gör när de skickar, gissar på att samma gäller för dem.
De två såg jag packat upp från maskinklippet och leverans servat hittills, hade inte haft bränsle i sig och lådorna var oöppnade från fabrik.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716832
masyngel skrev:Hur många kollar hjulmuttrarna innan de provkör en ny bil?

(jag köpte fyra nya däck till en pajero, höger fram var inte fastdraget, märkte jag efter någon dag...)

Jag har köpt nya bilar. Det är samma vid montering som vid däckbyte eller bromsjobb, se till så det är rätt och efterdra om hjulet varit av.

Jag kollar även ljus, olja, lite annat ofta, inte dagligen men nästan.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716837
Mange skrev:
nilsszzon skrev:
gnisten83 skrev:Har förvisso näthandlat Hva såg på maskinklippet men där låg svärd o kedja medlevererat brevid sågen,troligen mest för att lådan hade blitt väldigt lång med de monterat…



samma här handlar ofta av maskinklippet, nog köpt 10 sågar av dem på 5 år , alla sågarna har varit provkörda/startade men utan svärd och kedja. antar att provkörningen innebär att kontrollera så motorn går runt och startar som den ska?


Det körs på fabrik innan paketering. Sågar får inte skickas överallt med bränsle (inte ens rester av bränsle) i tankarna.
Vet inte hur Maskinklippet gör när de skickar, gissar på att samma gäller för dem.
De två såg jag packat upp från maskinklippet och leverans servat hittills, hade inte haft bränsle i sig och lådorna var oöppnade från fabrik.



mina har haft rester av bensin kvar i tanken , om det skett på fabrik eller maskinklippet kan jag inte svara på men körda har de varit

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716839 Det är ju bra.
Det har varit efter fabrikens leverans. De har inte bensin i tank när de provkörs där av nämnd anledning främst.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

nilsszzon  
#716841 jag har köpt 2 st husqvarna rider av större modell från ett annat känt onlineföretag även dessa har levererats med bensinrester i tanken

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716842 Det är väl bra!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716844 Finns många skäl att inte ha bränsle i tankarna.
Lagra, paketering, transporter etc är omöjligt annars i och från fabrik.
Testköra sågen gör man ändå i test lådorna.
De måste göras. Likaså leverans service i mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

masyngel  
#716846 @Mange

Visst, för vi är på det sättet.
Jag har kontrollerat så mycket saker i mitt liv, till slut lärde jag mig att slappna av...

Fan jag kollar hur många hack handbromsen ger, normalt ska de vara sju...

Men vanligt folk köper en produkt och förväntar sig, att den ska fungera, inte att den kan slå av dig fingret om du har otur.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716850 Det är en vanlig missuppfattning.
Haft denna diskusion hundratals gånger vid varuhus och internet köp.
Vissa har jag haft det med flera gånger till o med.

Vet inte hu många som varit här o gapat om hur dåligt det är o köpa på nätet/varuhus för att sen göra det igen i tron att de sparar nån krona.

I själva verket förlorar de en hel del pengar på det, ofta tusenläppar.
Många gånger lite tokiga pruduktval med..

Och inget man kan göra åt det i efterhand.

Funktionskontroll ska man göra vid uppstart.
Det är det ingen tvekan om.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

masyngel  
#716854 Är inte säker på att du svarar på mitt inlägg...

Jag håller dock med helt och hållet.

Jag har byggt arbetsutrustning till folk.
Det svåraste var att räkna ut de mest underliga sätt på vilket de kunde eventuellt skada sig eller utrustningen...

Motorsåg är typ det farligaste verktyg du kan använda lagligt.
Föreställ dig en osäkra kpist 45. Tappar du den i golvet skjuter den.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716858 Jo, det var svar till dig @masyngel.

Det är viktig att diskutera detta och belysa köparend del i det. Pruduktval idag är svårt och grejerna behöver mer idag innan uppstart än nånsin tycker jag. Ändå är det svårt o få till det bra idag.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#716868
Mange skrev:Det är en vanlig missuppfattning.
Haft denna diskusion hundratals gånger vid varuhus och internet köp.
Vissa har jag haft det med flera gånger till o med.

Vet inte hu många som varit här o gapat om hur dåligt det är o köpa på nätet/varuhus för att sen göra det igen i tron att de sparar nån krona.

I själva verket förlorar de en hel del pengar på det, ofta tusenläppar.
Många gånger lite tokiga pruduktval med..

Och inget man kan göra åt det i efterhand.

Funktionskontroll ska man göra vid uppstart.
Det är det ingen tvekan om.

Tycker näthandel är kanon väntar just nu på en kedje röjsåg kostade 8700 kr den lokala handlaren ville ha 11900 kr alldeles för stor skillnad tyckte jag de 3200 kr det skiljer kan jag göra annat för och hänger inte med hur jag skulle kunna förlora tusen lappar på den affären ?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Tralsmo  
#716874 Ja handlar nästan aldrig på nätet om det går att undvika.
Oftast går det att hitta det man vill ha för rimliga pengar ändå.
Bara man inte har för brått. Har ja det köper ja alltid hos lokal handlare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

toker72  
#716877 Jag skulle vilja kunna handla lokalt men skiljer det så pass mycket då blir det ingen affär för min del.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg via nätet, flög isär vid start.

Maverick  
#716885
toker72 skrev:Jag skulle vilja kunna handla lokalt men skiljer det så pass mycket då blir det ingen affär för min del.

Ja skiljer det 3000kr på en röjsåg då handlar jag på nätet alla dagar i veckan. Köper man märkesvaror så kan man lämna in dem på reparation hos vilken handlare som helst. Var jag köpt sågen är bara intressant för mig och inget jag behöver berätta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).