Öppna kategorin

Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

49 inlägg 8808 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#716580 Ja....

Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär (efter skatt)?

Mellan 25 och 30 000?

Tjänar dom lika bra som Jägmästare?

Nu kanske det hör är fel forum... men inte riktigt... skog kan ingå lite här o där för Lantmästare! :) 🌲 🌲

Tack! 🌲 🌲 🌲 😎



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Värmlänning  
#716592 Hur gammal är du? Har du sommarlov?

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#716593
Värmlänning skrev:Hur gammal är du? Har du sommarlov?
Sarkasm? jag vill studera till något inom natur... det verkar stå mellan Lantmästare och Jägmästare...

Lönen har en liten betydelse ändå känner jag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Värmlänning  
#716594 Normalt brukar man aldrig fråga efter lön efter skatt.
Skillnaden mellan Lantmästare och Jägmästare är ungefär som äpplen och päron. Vad är du egentligen intresserad av? Förutom pengar då…

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#716597
Värmlänning skrev:Normalt brukar man aldrig fråga efter lön efter skatt.
Skillnaden mellan Lantmästare och Jägmästare är ungefär som äpplen och päron. Vad är du egentligen intresserad av? Förutom pengar då…
För mig är det lön efter skatt som är viktigt och inte före (när det kommer till lön faktorn)...

Sen är jag intresserad av både lant och skog...

Jag sätter nu dessa på vågskålen och försöker se vad som passar mig bäst!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Castor fiber  
#716598
winterpuppy skrev:
Värmlänning skrev:Normalt brukar man aldrig fråga efter lön efter skatt.
Skillnaden mellan Lantmästare och Jägmästare är ungefär som äpplen och päron. Vad är du egentligen intresserad av? Förutom pengar då…
För mig är det lön efter skatt som är viktigt och inte före (när det kommer till lön faktorn)...

Sen är jag intresserad av både lant och skog...

Jag sätter nu dessa på vågskålen och försöker se vad som passar mig bäst!


Vad ”Värmlänning” nog vill få fram, är att det är svårt att svara hur mycket du har efter skatt, då skatten beror på var du bor. Därmed pratar man alltid om lön innan skatt

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#716599
Castor fiber skrev:
winterpuppy skrev:
Värmlänning skrev:Normalt brukar man aldrig fråga efter lön efter skatt.
Skillnaden mellan Lantmästare och Jägmästare är ungefär som äpplen och päron. Vad är du egentligen intresserad av? Förutom pengar då…
För mig är det lön efter skatt som är viktigt och inte före (när det kommer till lön faktorn)...

Sen är jag intresserad av både lant och skog...

Jag sätter nu dessa på vågskålen och försöker se vad som passar mig bäst!


Vad ”Värmlänning” nog vill få fram, är att det är svårt att svara hur mycket du har efter skatt, då skatten beror på var du bor. Därmed pratar man alltid om lön innan skatt
Jaha... dumma jag! 😤

Om man utgår från att man betalar 30% skatt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Turid  
#716745 Medellönen för en lantmästare ligger på ca 35 000 kr/mån brutto. Så säg att ingångslönen ligger på ca 30 000 kr/mån brutto, med 30% skatt så får du ut typ 20'.

Hade jag varit du hade jag nog funderat ett varv till vad gäller programval. För är du medveten om att du jämför en treårig, mer praktisk utbildning (lantmästare), med en femårig mer teoretisk (jägmästare)? Hade du jämfört lantmästare med skogsmästare, eller jägmästare med agronom hade jag förstått dina funderingar bättre.

Så innan du bestämmer dig helt, ställ dig själv frågan om du vill jobba mest praktiskt eller teoretiskt.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#716748
Turid skrev:Medellönen för en lantmästare ligger på ca 35 000 kr/mån brutto. Så säg att ingångslönen ligger på ca 30 000 kr/mån brutto, med 30% skatt så får du ut typ 20'.

Hade jag varit du hade jag nog funderat ett varv till vad gäller programval. För är du medveten om att du jämför en treårig, mer praktisk utbildning (lantmästare), med en femårig mer teoretisk (jägmästare)? Hade du jämfört lantmästare med skogsmästare, eller jägmästare med agronom hade jag förstått dina funderingar bättre.

Så innan du bestämmer dig helt, ställ dig själv frågan om du vill jobba mest praktiskt eller teoretiskt.
Jag vill jobba mer teoretiskt och såna jobb kan man också få efter Lantmästarprogrammet...

Är det stor skillnad på lönerna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Höglandserik  
#716767 Låt inte lönen vara vägledande för ditt yrkesval. Det är extremt kortsiktigt tänkt. Ingen som pluggat till varken lantmästare eller jägmästare nuförtiden har gjort det för lönen. Lant- och skogsbruk är sämre betalda branscher än exempelvis industrin eller näringslivet.

Lönen beror också helt på vilken befattning du har och inom jord och skogsbruk kan befattningen variera kraftigt. Allt från fältarbete till chefsposition. Så ett medelvärde säger inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Grålle52  
#716772 Du kanske kan skjuta ett djur varje dag du är ute också, Så fyller det på nettot. 🤣

Avatar Fallback

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

Tralsmo  
#716776 Chit i lönen te å börja med.
Fokusera på det du är intresserad av. Det brukar ge hyfsad inkomst om man är duktig å engarerad i det man gör.
Lön före skatt eller efter skatt är ju lätt att räkna ut själv å oftast är man ju inte nöjd vilket som.

Avatar Fallback

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

alias  
#716779
Tralsmo skrev:Chit i lönen te å börja med.
Fokusera på det du är intresserad av. Det brukar ge hyfsad inkomst om man är duktig å engarerad i det man gör.
Lön före skatt eller efter skatt är ju lätt att räkna ut själv å oftast är man ju inte nöjd vilket som.


Instämmer i resonemanget. Man ska göra det man är intresserad av. Är man intresserad av jobbet så lär man sig mer och blir duktigare på sitt jobb och då brukar det gå att ta vettigt betalt.

Med tanke på att man sannolikt kommer att tillbringa ca hälften av sin vakna tid under drygt 200 dagar om året på jobbet så ska trivseln med arbetsuppgifter och kollegor inte underskattas. Sen är det klart trevligt att tjäna pengar, men inte till vilket pris som helst!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

svampbob  
#716787 Nej ingångslönen är inte det viktiga. Det är viktigare att prestera mer än vad man har i lön skaffa sig kunskaper och kontakter och därigenom göra sig ett namn i Branschen.
Jag anser mig ha gjort den resan och jag tjänar bra med pengar. Nu funderar jag mest på ett sätt att gå ned i arbetstid så att jag bättre hinner med jord och skog.

Användarvisningsbild

Re: Vad tjänar en typisk Lantmästare ungefär?

winterpuppy  
#717235 Man kan tjäna 57 000 i månaden verkar det som? superlön ju????!!!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).