Skogsnyheter

Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

6 inlägg 4440 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

Fredrik Reuter  
#716511 Klockan 13:00 den 18 juni 2021 startade en större brand i Husumfabriken som ligger norr om Örnsköldsvik. SVT har knapphändigt med information på sin sajt men branden kan ha startat i en flistransportör. Branden bekämpas nu av flera brandkårer och rökutvecklingen är kraftigt. Dessutom ligger "mot staden" så ett VMA har gått ut om att invånare ska gå in och stänga fönster, dörrar och ventilation och lyssna vidare om utvecklingen på radio.

Någon som har hört något mer?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... utveckling




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

axwell  
#716515 Det är en 600 meter lång flistransportör som går genom flera byggnader så det brinner en del på flera ställen.

Användarvisningsbild

Re: Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

lodin92  
#716666 Enorma skador och stopp i många dagar är uttalanden hittills. Inga skadade men all produktion stoppad.

Användarvisningsbild

Re: Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

svampbob  
#716681 Jag fick höra att det var en i en barktransportör som det hade börjat brinna.

Är det barken så kan dom ju få igång fabriken snabbare. Blir fabriken stående mer än ett par veckor så ser det illa ut för avkastningen på Norras investering i bruket.

Användarvisningsbild

Re: Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

svampbob  
#716685
svampbob skrev:Jag fick höra att det var en i en barktransportör som det hade börjat brinna.

Är det barken så kan dom ju få igång fabriken snabbare. Blir fabriken stående mer än ett par veckor så ser det illa ut för avkastningen på Norras investering i bruket.


Edit: Det är flistransportören som har brunnit och det verkar inte bli så många dagar stopp.

Avatar Fallback

Re: Det brinner i Metsäs fabrik i Husum

axwell  
#716729
svampbob skrev:Edit: Det är flistransportören som har brunnit och det verkar inte bli så många dagar stopp.


Nja, 4 veckors stopp är väl rätt så många dagar.

Att kartongtillverkningen ändå skulle kunna starta nu förvånar mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).