Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80836 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713886
Tosca skrev:Vissa sorter finns ned till 1,6 mm, men då blir de vingliga att hantera tycker jag.
Ska du bara lära dig hålla bågen jämnt och hantera smältan så går det bra med 2,5 mm, använd lite tjockare plåt att svetsa i bara - 4 mm och uppåt ungefär.

Om jag hittar 2mm så blir det bara onödigt dyrt med 2,5...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713895
hfab skrev:Finns det elektroder som är lämpliga att svetsa karosseri plåt med?


Om du menar vanlig bilplåt, nej. Är på gränsen till omöjligt att svetsa plåt under 1 mm tjock med pinnsvets.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Grålle52  
#713915 Köpte migatronic automig 233. Rena drömmen i tunnplåt. Pinne är bra till rätt saker

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#714626 @johan erikson
Hur går det?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#716596 Ska göra en liten svetsjobb för en kund som absolut vill ha mig till allt som behövs gjort, vare sig häckklippning, beskärning eller snickring.
Nu vill han att jag ska kapa bort och svetsa i bitar i ett långt galler/stängsel vid hans sommarstuga i havskanten, Det är gjord av plattjärn som är svetsat på 15mm fyrkantrör, och delar av fyrkantröret har rostat bort.
Nu undrar jag om jag ska köpa en trådsvets för att göra jobbet med flusstråd heller än att köra på med pinnar på det.

Har tittat på de här två:

4.999 och 6.999 på Jula.
Om jag rekanr på jobbet, skulle den faktiskt betale köpet och senn har jag en trådsvets så länge jag behöver.
Vad skulle ni rekommendera annat än de två här?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#716600 Migsvets ska vara med gas, flusstråd är värdelöst enligt mej, spottar och fräser mest.

Men jag föredrar pinnsvets 😉

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#716601 Om det skall ske utomhus och vid havskanten så är nog MIG med gas inte bra, tål inte särskilt mycket vind. Så antingen pinne eller flusstråd. Men skall du köpa en MIG-svets så köp en som kan använda gas, det hindrar inte att använda flusstråd när man behöver.

Jag skulle använda pinnsvets, gamalt rostigt utomhus är svårt att få tillräckligt rent som det behöver vara för MIG. Pinnsvets tål lite rost och föroreningar.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#716608 Håller med föregående talare.
Mig utan gas är som tallen skriver.

Det enklaste är pinne, även om det ser chit ut så håller det ganska bra.

Har själv provat å svetsa mig med gas ute å det går om man sätter upp vindskydd lite strategiskt å drar på gasen så så det flödar ordentligt. Sen får man vänta ut dom värsta pustarna.

I ditt fall så tror ja att pinne är det enklaste å snabbaste.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#716630 Förutom rostaspekten så vill jag påstå att Mig+ flusstråd funkar alldeles tillräckligt bra. Jag har en Esab Caddy och använder denna tråd från Lincoln:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#716800 För övrigt, om jag inte haft Caddy-mig 160 och Kemppi Minarc 150 så hade jag köpt en Migatronic Rallymig161i. De ska visst vara prisvärda, och allt i ett o samma paket:

https://www.svetsochtillbehor.se/rallym ... GcQAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#716932 Några bilder på ett snabbfix av ett klippaggregat, Caddy och flusstråd utomhus i solskenet. Inget en yrkesman skulle yvas över men som amatörmässig amatör är jag nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#717053 Då blev den en CADDY MIG C200I, och så får jag vänta på flusstråd.
Ska testa den, men också ordinari tråd och gas.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#717063
JensSkoog skrev:Då blev den en CADDY MIG C200I, och så får jag vänta på flusstråd.
Ska testa den, men också ordinari tråd och gas.


Jo om man köper en mig vill man ju ha både och. Jag använder också solid+gas men mest till bilplåt. Till allt annat smårackel blir det fluss.

Grattis till svetsen, du blir säkertnöjd 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#717166 Tänk på att självskyddande tråd många gånger ska svetsas polvänt. Så du kan behöva vända på plus och minus i svetsen.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
#717180
Ent skrev:
JensSkoog skrev:Då blev den en CADDY MIG C200I, och så får jag vänta på flusstråd.
Ska testa den, men också ordinari tråd och gas.


Jo om man köper en mig vill man ju ha både och. Jag använder också solid+gas men mest till bilplåt. Till allt annat smårackel blir det fluss.

Grattis till svetsen, du blir säkertnöjd 😀 .

Varför kör du med fluss tråd om du redan har gas ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).