Öppna kategorin

Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

45 inlägg 19680 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

masyngel  
#716534 Hmmm.

Off the grid, vad innebär det?

Jag vet, ville bara köra en retorisk fråga.

Min sambo har två skitungar på 24 och 31 år.
Tatuerade, skäggiga och underutvecklade.
Dotter plus pojkvän och son.
De bor fortfarande hemma, officiellt kör de 3 tim arbete, 3 tim studier och 2 Tim musik eller något. Obs, de använder inga berusningsmedel alls.


Bara en kör bil, alla har /har haft körkort. De disponerar 1 ha med olivträd, som mkt lågt räknat ger 100 000 sek om året, om man kan och vill.

Ingen vill ta I en motorsåg, röjsåg etc. Därför att man kan göra utsläpp...

De har alla planer i världen, göra tegel, odla, skapa osv.

Men framför allt har de 3 feta datorer...

Mamman och jag hyr ett hus, odlar, arbetar. Pappan bor med dem.

Senaste gången jag träffade sektledaren (sonen), var jag på väg att kasta honom från terrassen.

De lever off grid.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716535 Off grid innebär väl att man bor utanför elnätet. När jag var ung så skämdes folk för att de bodde så ensligt och fattigt att de inte hade el men nu är det högsta mode. Datanätet vill de inte vara utan däremot som Masyngel säger.

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

tallen100  
#716548
mooos73 skrev:
tallen100 skrev:Det är väl inte olagligt att sakna inkomst.
Om du vill och kan sluta lönearbeta så är det väl upp till dej.
Finns väl folk som samlat ihop ett kapital så dom klarar sej och slutar lönearbeta vid en viss ålder.
Och andra som aldrig slutar och håller på tills dom stupar 😉

Nej, men många anser att det är osolidariskt...... att man inte bidrar till det gemensamma som alla andra..

Tror att väldigt många egentligen är avundsjuka på dom som vågar gå sin egen väg, och att många av dem egentligen skulle vilja, kanske inte bo helt ute i vildmarken och utanför, men leva lite enklare och minska ner på lönearbete och onödiga prylar och få mer fritid helt enkelt, men inte kan eller vågar.
För vad ska folk tänka och tycka 😉

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

mooos73  
#716549
tallen100 skrev:
mooos73 skrev:
tallen100 skrev:Det är väl inte olagligt att sakna inkomst.
Om du vill och kan sluta lönearbeta så är det väl upp till dej.
Finns väl folk som samlat ihop ett kapital så dom klarar sej och slutar lönearbeta vid en viss ålder.
Och andra som aldrig slutar och håller på tills dom stupar 😉

Nej, men många anser att det är osolidariskt...... att man inte bidrar till det gemensamma som alla andra..

Tror att väldigt många egentligen är avundsjuka på dom som vågar gå sin egen väg, och att många av dem egentligen skulle vilja, kanske inte bo helt ute i vildmarken och utanför, men leva lite enklare och minska ner på lönearbete och onödiga prylar och få mer fritid helt enkelt, men inte kan eller vågar.
För vad ska folk tänka och tycka 😉

Jo, det är märkligt hur det blivit. Finns inget positivt att vara sparsam och se om sitt hus utan konsumtion och ränteavdrag är normen idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716560 Är det inte det som vi gör vi som kallar oss självverksamma skogsägare? Vi kör vår grej fast vi skulle ha bättre ekonomi med ett lönejobb och att leja till skogen. Fast man behöver inte vara så extrem så att man bor i en koja utan ström.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

MrStraightpull  
#716575 EUs green deal polis kommer att hitta dig mha av sina vedeldningsjagande satelliter. Sedan får du husarrest på Södermalm...

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Josephine  
#716619
Skogsola skrev:Off grid innebär väl att man bor utanför elnätet. När jag var ung så skämdes folk för att de bodde så ensligt och fattigt att de inte hade el men nu är det högsta mode. Datanätet vill de inte vara utan däremot som Masyngel säger.


Stämmer mycket bra. Äta kakan och ha den kvar...

- som sagt, jag vill inte vara utan min tandläkare (även om man ibland får se en och annan person på TV som man undrar om de antingen har tandläkarskräck, felprioriterade konsumtionsvanor eller måste välja mellan medicin och mat?...)

Verklighetsförankring - men vilken verklighet? Löneslav i ett stort företag som smutsar ner luft och vatten bäst de vill eller ett "fritt liv" med alla de risker och det hårda arbete som det innebär? Naturligvis finns det många fler alternativ.

Kan man hitta ett sätt att försörja sig på som ger livsglädje och också mervärde till andra är det bara att gratulera!

ps. Fram till 1985 hade vi ingen el ute på Storö i skärgården. Telefon fanns däremot sen 1935. Ljusa sommarkvällar utan TV, ville man läsa efter att det blivit mörkt fick man tända ett stearinljus och vattenpumpen drevs med en gammal dieselmotor. Gasspis och jordkällare. :-)

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Elmhult  
#716671 Alltså, jag vet ju en del sommarstugeägare som inte har varken el, vatten eller avlopp. Solpanel på taket, kemtoa och handpumpad brunn. De har ju tv och annat fullt normalt. Ser ut som en fullt normal liten sommarstuga. Vi var i en sån några dagar för några år sedan. Inga problem förutom att pinka ut ölen mitt i natten tillsammans med en miljon knott var skit. Vet inte hur kul det är på vintern med bara kaminer. Och duscha ute i iskallt vatten från en spann alternativt hoppa i sjön låter inte så roligt heller.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

totte  
#716676 El hade vi när jag växte upp. Den räckte till belysning. Om man släckte allt annat kunde man dammsuga. En liten tvättmaskin hade vi också, men man fick värma vattnet på vedspisen. Elslingan var bortkopplad, den skulle ha blåst alla säkringar. Vi hade radio.

Kökspanna med självcirkulation. Vedspis och fotogenkök. Fick farsan tag i koks så kunde det t o m vara varmt på morgonen när man steg upp på vintern.

Utedass, vatten bar man i hinkar från brunnen, badade i en zinkbalja i köket. Så hade faktiskt rätt många på landet det in på 60-talet. Vi flyttade till ett modernt hus 1964.

Kan nog säga att jag inte längtar tillbaka. Moderna bekvämligheter har sina fördelar.

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Elmhult  
#716678 Så växte farsan upp. Mina farföräldrar levde så till 1980 då de flyttade till modernt hus och mina föräldrar renoverade gården och flyttade in.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

JensSkoog  
#716701 Kan ju vara trevligt nåra dar, men jag saknar inte utedass, vedspis och
brunn som frös om vinteren och torkade in på varma somrar. Det var
ett hårdt liv som det är bättre att tänka tillbaka på än att leva i. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716703 Det vore perfekt om man kunde leva så några veckor per år, så blev man väldigt tacksam för rinnande varmt vatten, kylskåp, elektrisk spis och uppvärmd toalett.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

totte  
#716706 Är nog en anledning till att det är många som föredrar ett rätt primitivt liv några veckor på semestern. Ibland t o m på vintern.

På femtio- och in på sextiotalet när jag levde året runt under såna förhållanden så var det något självklart att såhär är det. Att det fanns en massa andra som hade vatten i kran och toalett inomhus var inget man egentligen brydde sig om, att det skulle vara något bättre insåg man inte alls.

Så insåg man ju sen, när man själv landat i moderniteten, hur mycket bekvämare det var. Och säg den som i längden kan motstå lite bekvämlighet. Jo, dom finns ju, men det är nog rätt glesa led tror jag.

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

husqvarna_med_sthil  
#716726 Jag tror att jag håller med Totte. Visst är det trivsamt att leva lite enklare på semester osv. Jag brukar kunna vara till skogs någon vecka under jakten och ett antal nätter på sommaren men nog är det skönt att komma hem till duschen.

Min mormor och morfar sa samma sak, dom längtade inte tillbaka till de hårda tider som varit. Vet morfar berättade om tandläkaren och hur det var med den saken, elström osv... var nog inte alltid så roligt. Däremot kan det ju vara trivsamt att komma ur flödet ibland och gå ner lite i standard och ha det enkelt tillfälligt. Mormor hon växte upp med många syskon i ett mindre hus än vi bor i nu 6 stycken och vi tycker ibland det känns trångt. En häst hade dom så det var i det flesta fall att knata om där skulle bli nån förflyttning, Hästen var alldeles för värdefull för att "lyx"- nyttjas. Sjön, jord och skogsbruk för karlarna och hushåll för kvinnorna och jobb mest hela tiden som jag förstår det.... nu klagar man på för liten egentid...

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Josephine  
#716752 Den kvinnliga emancipationen hade aldrig ägt rum utan tvättmaskin, kyl, frys och dammsugare. Bara tvätten tog ju åtskilliga timmar utan maskin. De som var välbeställda betalade tvätterskor att utföra denna piniga syssla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).