Öppna kategorin

Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

45 inlägg 19651 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716071 Prisen då, 6,7 millionar. For min del ser eg for meg ei enkel hytta.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

mooos73  
#716084
can skrev:Prisen då, 6,7 millionar. For min del ser eg for meg ei enkel hytta.

Gärna på en ö i Norge så man kunde hämta sin mat ur havet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716085 Kysten nordover frå Bergen vil eg sei, mest fisk i nord Norge.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716100
can skrev:Kysten nordover frå Bergen vil eg sei, mest fisk i nord Norge.

Kvalöya eller senjas norra delar är fina områden och inte så befolkat.

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716110 Om du inte har indraget vatten behöver du ingen avloppsrening heller. Mulltoa på det, så... Sophämtning blir svårare, om nu någon märker att du bor där. Fastighetsskatt måste du nog också betala, om det klassas som fritidshus.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Bruksarn74  
#716123
Brorsan skrev:

Svartbyggen blir preskriberade efter tio år har jag för mig men det gäller inte inom strandskydd, där finns ingen
preskribstionstid


Det visste jag inte. Har en stuga utan bygglov från 60 talet, 3 m från en sjö. Så den ligger i farozonen om nån börjar rota i det???

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Bruksarn74  
#716125 [/quote]

Det visste jag inte. Har en stuga utan bygglov från 60 talet, 3 m från en sjö. Så den ligger i farozonen om nån börjar rota i det???[/quote]


Sedan införandet av det generella strandskyddet är utgångspunkten i princip att åtgärder som är vidtagna före den 1 januari 1975 ska anses vara lagenliga, och åtgärder som är vidtagna därefter och saknar strandskyddsdispens ska anses vara olagliga (observera dock att även åtgärder utan dispens på mark som omfattas av strandskydd enligt bestämmelser före 1975 är olagliga)


Hmmm...

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Bruksarn74  
#716137 Men kort kan sägas att den första lagen som skyddade landets stränder tillkom redan år 1950 varvid länsstyrelserna utsåg de områden där strandskydd skulle gälla, i syfte att trygga tillgången till platser för bad och friluftsliv för allmänheten

Men lagstiftningen visade sig vara otillräcklig för att hejda den omfattande expansionen av bebyggelse och bestämmelser om ett generellt strandskydd infördes i dåvarande naturvårdslagen (1964:822) med tillämpning från och med den 1 januari 1975 (prop. 1974:166) och återfinns i dag i 7 kapitlet miljöbalken, MB

Verkar klara mej...

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

mooos73  
#716451 Skulle man helt plötsligt kunna flytta från en adress och börja nolltaxera? Om man skaffar en postbox och går från en vanlig lön till 0 kr finns det någon larmfunktion hos kronkalle som säger dem att det är dags att börja ställa frågor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716457 Lämnar du en trovärdig deklaration så är det väl ok. Kronkalle är inte första instansen

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

tallen100  
#716466 Det är väl inte olagligt att sakna inkomst.
Om du vill och kan sluta lönearbeta så är det väl upp till dej.
Finns väl folk som samlat ihop ett kapital så dom klarar sej och slutar lönearbeta vid en viss ålder.
Och andra som aldrig slutar och håller på tills dom stupar 😉

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

mooos73  
#716476
tallen100 skrev:Det är väl inte olagligt att sakna inkomst.
Om du vill och kan sluta lönearbeta så är det väl upp till dej.
Finns väl folk som samlat ihop ett kapital så dom klarar sej och slutar lönearbeta vid en viss ålder.
Och andra som aldrig slutar och håller på tills dom stupar 😉

Nej, men många anser att det är osolidariskt...... att man inte bidrar till det gemensamma som alla andra..
Lite av frågan med hela tråden, att samhället inte tycker du passar in och att man drar myndigheternas intresse till sig.
Så hörde jag mina föräldrar resonera under 70 talet och tidigt 80 tal, "det går inte vara anonym i Sverige" Har för mig att på den tiden fick alla hem någon typ av undersökning som man var tvungen att svara på, folkbokföring eller ngt liknande??

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716479 Folk och boskapsräkningen? Det var före nätets tid. Nu har de järnkoll på dig utan att behöva fråga. Det hindrar inte att det finns folk som lever under radarn. Papperslösa flyktingar t.ex.

Avatar Fallback

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

ÅsaNisse  
#716498
Skogsola skrev:Folk och boskapsräkningen? Det var före nätets tid. Nu har de järnkoll på dig utan att behöva fråga. Det hindrar inte att det finns folk som lever under radarn. Papperslösa flyktingar t.ex.

Och många kriminella som blivit utvisade sätter sig på första plan tillbaka. Ingen som har koll.

Användarvisningsbild

Re: Bygga och bosätta sig offgrid, vilka problem får man?

Josephine  
#716502 Jag tycker ocksa° att det är intressant - offgrid, leva "utanför" systemet m.m.

men skulle aldrig vara na°got för mig ända°. Jag vill kunna ga° till tandläkaren när jag behöver och kunna betala räkningen dessutom.

För na°gra a°r sdan läste jag om en ung man som flyttade ut i en enkel stockstuga tätad med mossa och rinnande vatten i en bäck. Vanligt arbete som han pulsade genom snön och tog bussen vid landsvägen. Han testade det under ett a°r och gillade det stort (trots kylan) men flyttade ända° tillbaka till stan (Sundsvall eller Härnösand - minns inte) eftersom han trots allt kände att han ville ha mera socialt liv med vännerna.

Här finns annat ett svenskt par med en liten en som lever offgrid och som har ganska ma°nga följare pa° YouTube:

https://www.youtube.com/channel/UCxl_et ... ul-5N0u1Mg

Det ga°r men det verkar lite bökigt... Gasol-lampa, ingen kyl eller frys (mer än vad naturen ger) , ingen tvättmaskin (Hej igen slitsamt kvinnoarbete!) - men det har ju fungerat under 1800-talet fram till 1920-30.

Man slipper oroa sig för kulblixtrar ur eluttagen i alla fall. ^^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).